Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Beruházások sora erősítette hazánk e-mobilitási szerepét
2022-ben számos hazai beruházásról hallhattunk az elektromobilitás területén. Több üzemet is átadtak, és még többet jelentettek be, köztük Magyarország eddigi legnagyobb zöldmezős beruházását is, ami egy új akkumulátorgyár építését takarja. A beszállítókon kívül az elmúlt évben a Mercedes, az Audi, a BMW és a Nio autógyártók is új projekteket jelentettek be, hozzájárulva hazánk elektrifikációban betöltött szerepének erősödéséhez. Összefoglaltuk, hogy elmúlt egy évben milyen e-mobilitási beruházások indultak el, kerültek bejelentésre vagy éppen befejezésre Magyarországon.
Hazánk már 2022-be is úgy léphetett át, hogy fontos szerepet töltött be az elektromos járművek gyártásában, ami az előző években megvalósult fejlesztéseknek volt köszönhető. Csak a 2021-ben megvalósult beruházásokat tekintve említhető a Vitesco Technologies debreceni egysége, ahol mild hibridekhez indítógenerátorokat készítenek, a SungEel HiTech Hungary Kft. akkumulátorok újrahasznosítására létrehozott, Nógrád megyei Bátonyterenyén található üzeme vagy a Schaeffler második szombathelyi gyára, ahol elektromotorok komponenseit állítják elő. Mindezek felett 2021-ben megkezdődött az első itthon készülő akkumulátoros elektromos autó, a Mercedes-Benz EQB sorozatgyártása Kecskeméten.
És ez még mindig nem minden, hiszen hazánk mára az elektromos autók akkumulátorainak harmadik legnagyobb gyártója a világon, annak ellenére, hogy számos nagy beruházás még befejezésre vár, köztük van az SK On új iváncsai üzeme is, ahol 2023 őszén indulhat a termelés.
2022 csak tovább erősítette hazánk e-mobilitási szerepét azáltal, hogy új beruházások helyszínéül választották azt, illetve további fejlesztések valósultak meg. Az egyik első elektromobilitási beruházás Kína egyik legnagyobb autóipari beszállítójához, a Baolong Csoporthoz fűződik. A vállalat Szigetszentmiklóson 5 milliárd forintos befektetéssel hozza létre az elektromobilitási stratégiájának európai bázisát az elektromos és intelligens autóiparhoz kapcsolódó termékek gyártása terén. Ezzel a már meglévő telephelyen dolgozók száma 35 fővel nőhet.
Márciusban a szombathelyi TDK Hungary Components Kft. egy 26 milliárd forint értékű fejlesztést jelentett be. Ennek keretében 2026-ig olyan szenzorok gyártására hoz létre új termelőkapacitásokat a vállalat, melyeket elsősorban az elektromos autók szektorában használnak.
Kicsivel később a japán hátterű Toray Industries Hungary Kft. szeparátorfólia-gyárát adták át. Az akkumulátorok létfontosságú alkotóelemét készítő egység 127 milliárd forintból épült fel Nyergesújfalun, közel 200 új munkahely létrejöttét téve lehetővé.
Májusban megtudhattuk, hogy a Chervon Auto kínai vállalat újabb 17 milliárd forintból valósít meg beruházást Miskolcon. A cég helyi alkatrészgyárát csúcstechnológiás berendezésekkel bővítik, melyekkel elektromos járművekhez fognak öntvényeket előállítani.
Fontos mérföldkővel indult a nyár
Nyár elején elhelyezték a debreceni BMW-gyár alapkövét. A 400 milliárd forintból felépülő üzemben a bajor központú autógyártó újgenerációs elektromos autóit fogják összeszerelni 2025-től.
A Toray Industries-hez hasonlóan a koreai W-Scope is szeparátorfólia készítésére létesít hazánkban gyárat. A vállalat Nyíregyházát választotta a 290 milliárd forint ráfordítással felépülő első európai üzemének helyszínéül. A beruházás júniusi bejelentését az alapkőletétel októberben követte.
Az Audi hazánkban fogja a Volkswagen Csoport elektromos kisautóihoz tervezett MEB ECO hajtásokat gyártani. Ezt lehetővé tevő az Audi Hungaria győri üzemében 120 milliárd forintból új gyártóterületet alakítanak ki, ahol 2025-ben indulhat az új komponensek gyártása.
Az előző beruházásokhoz hasonlóan júniusban került sor a kínai Huayou Cobalt és a magyar kormány között született szándéknyilatkozat aláírására. A szerződés a Közép-Európa leginnovatívabb és legfenntarthatóbb katódanyag-előállító üzemét megteremtő beruházás előkészítéséről szól.
Júliusban jelentették be, hogy a koreai Nice LMS akkumulátoripari beszállító Vácon épít akkumulátorgyártó üzemet. A Budapesthez közeli településen megvalósuló projekt értéke 5,2 milliárd forint.
Ugyancsak a nyár második hónapjában derült ki, hogy a Mercedes-Benz 400 milliárd forint értékben bővíti kecskeméti üzemét. A fejlesztés nyomán kettő új elektromos platformra épülő autók összeszerelése kezdődhet majd meg, erősítve a kecskeméti üzem szerepét a Mercedes elektrifikációs terveiben.
Egy másik OEM, a kínai Nio elektromosautó-gyártó Biatorbágyon építi fel akkumulátorcsomag-csereállomásokat készítő üzemét, ahol évente 240 állomást szerelhetnek majd össze. A beruházás értéke eléri az 5,5 milliárd forintot.
A BMW, a Vitesco és mások után a kínai CATL akkumulátorgyártó is Debrecent választotta. Az augusztusi bejelentés szerint a vállalat második európai üzemét fogja itt létrehozni 3 ezer milliárd forint invesztálásával. A hazánk történelmének eddigi legnagyobb zöldmezős beruházásának számító projekt mintegy 9000 ezer új munkahelyet teremt.
Nagy értékű beruházásokat hozott az ősz
A kínai érdekeltségű Halms Hungary Kft. szintúgy Debrecenbe viszi beruházását. Mint ahogy az ősszel kiderült, a vállalat 40 millió euró befektetésével létesít elektromos autókhoz alkatrészeket gyártó üzemet, amivel 300 új munkahely jön létre.
Októberben kezdte meg működését a Toyo Ink Hungary Kft. a Pest megyei Újhartyánban. A japán anyavállalat 100 százalékos tulajdonát képző cég üzeme Lioaccum szén nanocső vezetőképes diszperziókat gyárt és forgalmaz, melyeket kifejezetten elektromos járművek lítiumion akkumulátorának katódjához fejlesztettek.
A dél-koreai Chokwang Paint Hevesen található üzemét novemberben adták át. A telephelyen elektromos járművek akkumulátorához szükséges hőelvezető ragasztót állítanak elő.
Az évet a BMW új beruházása zárta. A vállalat a debreceni projektjét egy akkumulátor-összeszerelő üzemmel is megtoldja, ezáltal a beruházás teljes értékét 800 milliárd forintra növelve, és további 500 munkahelyet hozva létre.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!