Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Már gyógyszereket is lehet 3D nyomtatni
2024.05.20 04:17Miért kell szabályozni a mesterséges intelligenciát? Elmagyarázzuk
2024.05.19 16:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az autógyártást fenyegeti az orosz gázról leválás
A német ipari vállalatok a kormány kérésére reagálva megpróbálják csökkenteni földgáz-felhasználásukat, azonban több iparágból is ugyanaz az üzenet érkezik: komolyabb megtakarítás valószínűleg csak termeléscsökkentéssel érhető el.
Az ukrajnai háború kitörése után az Európai Unióban, így Németországban is az orosz energiahordozókról való minél előbbi leválásra helyeződött a hangsúly. Németországban a tavalyi 15,2 százalékról mostanra körülbelül 6 százalékra szorították a földgáz részarányát az elektromosáram-termelésben, továbbá engedélyezték szénerőművek ismételt üzembe helyezését.
Egyes vállalatok számára átmeneti megoldás lehet olaj és szén égetése a saját telephelyeken, azonban ehhez Berlinnek hamar olyan intézkedéseket kell hoznia, amikkel a plusz szén-dioxid-kibocsátás nem fog hátrányt jelenteni – árulták el a Reuters által megszólaltatott ipari szervezetek.
Nincs több spórolás termeléscsökkentés nélkül
A földgáz kivezetése többek között az autóipart is érinti. A Mercedes-Benz például a saját gáztüzelésű erőműveit megújuló energiával igyekszik helyettesíteni.
A német autóipari szövetség, a VDA megosztotta, hogy más vállalatok szintén hasonló lépéseket tesznek, azonban nehézséget okoz, hogy a teljes autóipar átállásával 15 százalékkal nőne az elektromos hálózat terheltsége.
További probléma, hogy a gázfogyasztás csökkentése egy ponton túl a termelést veszélyezteti. A BMW például már most is kevesebb gázt használ, komolyabb fogyasztáscsökkentést azonban nem tart elképzelhetőnek anélkül, hogy a gyártás leállását vagy visszafogását kockáztatná.
A Bosch és az Audi az irodák és a logisztikai létesítmények gyengébb hőszabályozásával csökkenti földgáz-igényét. „Ezek az intézkedések nagyjából ki is merítik a rövid távú energiamegtakarítási lehetőségek körét” – mondta el Hildegard Müller, a VDA elnöke. „Bármilyen további megvágás a termelésbe való mélyreható beavatkozást vonna maga után.”
Beavatkozik a kormány
A veszély súlyát érzékelve a német energiapiaci felügyelet, a Bundesnetzagentur jelenleg felméri az ország 2500 legnagyobb földgáz-fogyasztójának igényeit, hogy októberben egy úgynevezett földgáz biztonsági platformot állítson fel.
Továbbá a német kormány lehetővé fogja tenni a nagy gázfogyasztóknak, hogy aukcióba bocsássák az általuk végül nem felhasznált földgázt. Mindazonáltal a Reuters által megkérdezett ipari szereplők szerint kétséges, hogy lesz-e egyáltalán felesleg az energiahordozóból.
Végső soron az, hogy a vállalatok elfognak-e menni a termelésük megvágásáig az energiafogyasztásuk csökkentése érdekében, egyrészt az aukciós modellen, másrészt azon fog múlni, hogy az állam által a gázfogyasztás-csökkentésért nyújtott kompenzáció értéke magasabb lesz-e a termeléskiesés jelentette kárnál – mutatott rá Jörg Rothermel, a német vegyipari egyesület energetikai szakértője.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!