Elemzések Az árháború után jön a töltőháború?

Az árháború után jön a töltőháború?

autopro.hu/V.M. | 2023.07.27 16:22

Az árháború után jön a töltőháború?

Fotó: Tesla Gallery

Észak-Amerikában nem kevesebb mint hét nagy autógyártó közösen fog kiépíteni egy olyan töltőhálózatot, ami felveheti a versenyt a Tesla Supercharger villámtöltő-hálózatával.

Az összefogásban a General Motors, a Stellantis, a Hyundai és annak testvérmárkája, a Kia, a Honda, a BMW és a Mercedes-Benz vesz részt. Együtt ezek a gyártók az Egyesült Államok újautó-piacának mintegy felét uralják, ugyanakkor a villanyautók szegmensén belül kicsi a részesedésük.

Az egyelőre név nélküli vegyesvállalattal a cél első körben 30 ezer töltőpont telepítése Észak-Amerika nagyforgalmú útvonalai mentén, illetve a régió városaiban.

Az egyelőre kérdéses, hogy a partnerek mennyit terveznek befektetni, iparági bennfentesek egybehangzó véleménye szerint azonban a közös cég több milliárd dollár invesztálását követelheti meg. Egy villámtöltő 100-200 ezer dollárba kerülhet a gyártótól és a teljesítménytől függően.

Válasz a Tesla törekvéseire

Az USA területén körülbelül 30 ezer villámtöltőpont található jelenleg, ezekből pedig közel 18 ezer az idén a kínai piacon árháborút elindító Tesla Supercharger hálózatának részét képezi. A vállalat idén kifejtette szándékát arra vonatkozóan, hogy a hálózat egy részét megnyissa más gyártók elektromos autói előtt is, komoly lehetőséggel kecsegtetve a töltőinfrastruktúra hiányosságával küzdő OEM-eknek.

Kapva az alkalmon több autógyártó, köztük az új cég mögött álló GM és Mercedes is jelezte, hogy 2025-től a Tesla saját, észak-amerikai töltő szabványát (NACS) fogja alkalmazni a tengerentúlon értékesített modelleken, ezzel biztosítva a Superchargerekhez való hozzáférést ügyfeleiknek. Ugyanakkor más vállalatok aggodalommal kezdték figyelni a folyamatot, ami a Tesla rendszerének iparági standarddá válása felé mutat.

Az új vegyesvállalat alapítói közül a Stellantis, a Hyundai, a Honda és a BMW a Tesláéval rivális CCS töltési szabvány mellett kötelezte el magát. A cég töltőhálózata a CCS és a NACS szabványokat is támogatni fogja, azonban egyértelműen versenytársa lesz a Tesla töltőinek.

A partner autógyártók vezérigazgatói elmondták, hogy a töltőállomásokat benzinkutakhoz hasonló módon, mellékhelyiséggel és étkezési lehetőséggel ellátva fogják építeni, ami reményeik szerint támogatólag fog hatni az elektromos autók terjedésére.

Közbe szólhatnak a törvények

A Fehér Ház üdvözölte a hét autógyártó összefogását, amit „egy fontos előremutató lépésnek” nevezett, ami új munkahelyeket teremt. Ugyanakkor felvetődik a kérdés, hogy a versenyjogi szabályoknak vajon megfelel-e, tehát életképes-e az együttműködés, ami a gyártók közleménye szerint még nem kapta meg a szükséges engedélyeket.

A Reuters megkeresésére Andre Barlow, a Doyle Barlow and Mazard ügyvédi iroda versenyjogra szakosodott munkatársa elmagyarázta, hogy a vegyesvállalatok kapcsán mindig felvetődik a törvénybe ütköző együttműködés, például ármaximalizálás és a piacfelosztás lehetősége.

„Fennállnak trösztellenes kockázatok. Adott hét autógyártó, melyek összeállnak a közös vállalat formájában” – mondta.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink