Elemzések Autóiparának életben tartásáért küzd Moszkva

Autóiparának életben tartásáért küzd Moszkva

autopro.hu/V.M. | 2022.05.27 13:20

Autóiparának életben tartásáért küzd Moszkva

Fotó: Facebook/LADA

Oroszország gőzerővel dolgozik az ukrajnai háború kitörését követő nyugati válaszlépések által megtépázott autóipari ellátási láncainak újjáépítésén, hogy életben tarthassa a korábbi kapcsolatainak egy jó részétől megfosztott autógyártását. A feladat csöppet sem egyszerű: új logisztikai csatornákat kell kialakítani, a meglévők hiányosságait pedig pótolni kell, továbbá az új alkatrész-importálási mód nem elhanyagolható kockázataival is meg kell birkózni.

Hirdetés

A nyugati szankciók gyakorlatilag az egész logisztikai rendszert megtörték – így látja Vitaly Saveliev orosz közlekedési miniszter, aki szerint az országnak új útvonalakat kell keresnie, hogy új piacokról szerezhesse be a szükséges eszközöket és nyersanyagokat.

A folyamat során az európai kereskedelmet az ázsiai helyettesíti, az átállás azonban számos logisztikai probléma megoldását követeli meg Maxim Reshetnikov orosz gazdaságfejlesztési miniszter szerint. „A logisztikai csatornák, amik most rendelkezésre állnak. csak olaj és gabona kereskedelmére alkalmasak” – fogalmazott Reshetnikov.

A probléma megoldásaként Oroszország gyorsítja a Nemzetközi Észak-Déli Közlekedési Folyosó fejlesztésére irányuló munkálatokat. A közúti, vasúti és vízi áruszállítást is magába foglaló multimodális hálózat 7200 kilométer hosszúságban terül el, összekötve Indiát, Iránt, Afganisztánt és a Kaszpi-tenger térségét Európával.

Muszáj cselekedni

A logisztikai problémák megoldása kulcsfontosságú az orosz autóipar további kárainak megelőzése érdekében. Az ukrajnai háború kitörése óta szinte minden külföldi autógyártó leállította oroszországi termelését. Az orosz járműgyártók, a Gaz és a Kamaz továbbra is működnek, és hamarosan az AvtoVaz is újraindítja termelését, azonban a vállalatok alkatrészhiánnyal küzdenek, miután az európai import bezuhant. Utóbbit érzékelteti, hogy míg 2021 márciusában Oroszország 305,5 millió euró értékben importált komponenseket Németországból, addig idény márciusban csak 19,4 millió euró értékben.

Mindennek fényében nem is csoda, hogy idén áprilisban az orosz járműgyártás éves összevetésben 78,5 százalékkal, 32.700 darabra esett az Európai Vállalatok Oroszországi Szövetsége szerint.

A Moszkvics válik az államosítás próbájává

Márciusban az orosz kormány kilátásba helyezte a termelést felfüggesztő autógyártók érdekeltségeinek államosítását. Erre valódi példával szolgál a Renault moszkvai gyárának átvétele a főváros vezetése által – igaz, az átadás megállapodás eredményeként született meg. Ezzel párhuzamosan megegyezés született a Renault 68 százalékos AvtoVaz-részesedésének egy állami autóipari kutatóintézetnek átadásáról.

Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a moszkvai gyárban Moszkvicsokat akar gyártani a moszkvai városvezetés. A termelést késő nyáron, kizárólag hazai alkatrészek felhasználásával kezdenék meg. Ugyanakkor médiaértesülések szerint az orosz kormány több kínai OEM-mel is tárgyal alkatrészek beszerzéséről.

Mindenesetre a Renault gyárának esete megmutathatja majd, hogy célszerű-e más üzemeket is államosítani – írja cikkében az Automotive Logistics.

Több alkatrészért több kockázat?

Az alkatrészhiány kezelése érdekében az orosz kormány május elején számos autóipari alkatrész és kész jármű párhuzamos importját engedélyezte. Az érintett termékeket így akkor is be lehet szerezni másik országból, ha gyártóik azok exportjához nem járultak hozzá. Ugyanakkor Alexey Guliev, a GK Avilon orosz autóimportőr helyettes vezetője szerint nem világos, hogy az intézkedés mennyire segíthet a probléma enyhítésében. Hozzátette, hogy még az így kínálkozó új beszerzési csatornák kezelésének módját is ki kell dolgozni.

Ezenkívül Guliev rávilágított, hogy a párhuzamos import megnyitja az utat a hamisított termékek beáramlása előtt, a kétes minőségű alkatrészek pedig ronthatják a belőlük készülő járművek biztonsági szintjét és megbízhatóságát.

Egy nevét nem vállaló orosz autóipari forrás szerint további probléma a párhuzamos importtal, hogy az minden félnek veszélyes. A reexportból eredő áremelkedés az exportőr országban árulkodó nyoma lehet a párhuzamos importnak, ami újabb szankciók kivetéséhez vezethet.

A forrás szerint a megoldást továbbá bekorlátozza, hogy csak azon márkák termékeit lehet párhuzamosan importálni, melyek publikusan közölték Oroszországból távozásukat, a külföldi autógyártók azonban jellemzően csak felfüggesztették termelésüket.

A logisztikai költségek emelkedése mellett szintén nem lehet elmenni. Andrey Terluchevich, az Autospetchcenter autókereskedés vezetője szerint párhuzamos import közvetítők sorát igényli, ami a logisztikai költségeket többszörösére növelheti.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink