Elemzések Autógyártó központtá válik Közép-Ázsia?

Autógyártó központtá válik Közép-Ázsia?

autopro.hu/V.M. | 2023.11.03 04:20

Autógyártó központtá válik Közép-Ázsia?

Fotó: Škoda

Az ukrajnai háború kitörését követő szankciók arra késztetik az autógyártókat, hogy beruházásaikat elköltöztessék Oroszországból. A folyamat nyertesének a közép-ázsiai országok tűnnek, ahol az autógyártási kapacitások növekedése a helyi és az orosz igények kielégítését is szolgálhatja.

Kazahsztánban 2026-ra a járműgyártási kapacitások a mostani ötszörösére, évi félmillióra fognak nőni Marat Karabaev, az ország ipar- és infrastruktúra-fejlesztésért felelős minisztere szerint. 2022-ben több mint 100 ezer járművet szereltek össze Kazahsztánban, ami új rekordnak számít.

Az ország stratégiájának része a gyártási folyamatok minél inkább lokalizálása. Ennek érdekében fokozatosan át szeretnék terelni az autóipart az SKD (semi knocked-down), vagyis már érkezésükkör részben összeszerelt járművek helyi gyártásáról az összetettebb gyártási módszerek felé. Ezt a változást szabályozás útján szeretnék elérni – erre példa, hogy minden márkának legalább egy modelljét CKD (completely knocked-down), tehát teljesen szétszerelt csomagokból kell összeállítania az országban.

Kazahsztán terve szerint 2024-től az autógyártása képes lesz önmagában fedezni az évente 150 ezer új autót regisztráló hazai piac igényeit.

Rengeteg beruházás van kilátásban

2023-ban a kazah autóipar számos beruházással gazdagodott. Márciusban a kormány megállapodott egy új üzem építéséről, ahol a kínai Exeed és Geely számára fognak járműveket gyártani, évi legfeljebb 80 ezres mennyiségben. Augusztusban aztán a Kia jelentette be, hogy Kostanay városában egy évente közel 70 ezer járművet gyártani képes üzemet épít 190 millió dollárból.

Az Astana Motors, a legnagyobb kazah autógyártó 2025-re tervezi felhúzni az ország legnagyobb járműgyárát – itt évente 900 ezer gépkocsi készülhet majd. Ezenfelül nemrég a cseh Škoda jelezte, hogy szándékai szerint 2024 elején újraindítja az autógyártást Kazahsztánban.

Mindezt a helyi alkatrészgyártás fejlődése is követni fogja. Ezt példázza az a 2024 elején Almatiban megnyíló üzem, ahol többek között ülések, sárfogók és multimédiás rendszerek fognak készülni. Ugyancsak jövőre kezdi meg működését az a Kostanay-i egység, ahol különböző műanyag termékeket, kipufogókat és hangszigetelő lapokat fognak előállítani.

Kazahsztán persze nem az egyetlen régiós ország, amely előnyét élvezheti az oroszországi helyzetnek. Üzbegisztán célja, hogy 2030-ra évente egymillió járművet gyártsanak a határain belül, amihez leginkább a legnagyobb helyi autógyártónak, az UzAutónak kell hozzájárulnia, bár új kapacitásokat a Kia, az Exeed, a BYD és a Chery is felállít a következő években, sőt, az orosz AvtoVaz és UAZ is vizsgálja a gyárépítés lehetőségét.

2024-ben már félmillió járművet szerelhetnek össze Üzbegisztánban, hála az UzAuto kapacitásbővítésének. Viszonyításképpen az idei év első hat hónapjában 150 ezer járművet gyártottak az országban.

A cél a szankciók megkerülése

Elemzők szerint a közép-ázsiai autógyártás bővítése az orosz piac kiszolgálását célozza. Sergey Burgazliev autóipari elemző rámutatott, hogy Kazahsztán Oroszországgal együtt része az Eurázsiai Gazdasági Uniónak (EaEU), ami a helyben gyártott járművek oroszországi exportját vámmentessé teszi. „Úgy tűnik, hogy a Volkswagen módot talált a járművek EaEU-ban gyártására és Oroszországba exportálására, megkerülve az EU szankcióit” – idézi szavait az Automotive Logistics.

Ugyanakkor más elemzők megkérdőjelezik, hogy a nyugati márkák képesek lesznek-e járműveiket törvényes úton Oroszországba exportálni. Egyikük Igor Morgaretto, a moszkvai Avtostat munkatársa, aki szerint a Škoda csak nem hivatalos csatornákon keresztül lesz képes a Kazahsztánban készült autóit Oroszországba juttatni.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink