Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Közös szoftverfejlesztésbe kezd a Toyota, a Honda és a Nissan
2024.05.16 09:17A szimuláció felhasználása a gyári layout tervezéséhez
2024.05.16 08:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Akár jól is járhatnak a beszállítók a válsággal
A nyersanyaghiány és az ellátási problémák miatt nehéz helyzetbe kerültek a gyártók és ezzel együtt a beszállítók is. Azonban azok a cégek, akik kifogástalanul végzik a munkájukat és rugalmasak a szállításokban, még profitálhatnak is a helyzetből.
Az elmúlt időszakban kialakult válságra több reakció is létezik a gyártók oldaláról: vannak, akik a folyamataik automatizálásával, innovációval és fejlesztésekkel próbálják meg csökkenteni az ellátási nehézségeket. A mesterséges intelligencia segítségével készülnek fel a zavarokra, és automatizált megoldásokkal orvosolják a munkaerőhiányt.
Mások relokalizálják az ellátási láncukat, azaz igyekeznek közelebb vinni a termelést a vevőkhöz, ezzel csökkentve a kockázatokat.
Nagyon sok esetben azonban az OEM-ek és beszállítóik közötti meglévő kapcsolatok finomítása, újratárgyalása, esetleg újradefiniálása zajlik. A beszállítók most egész jó helyzetbe kerülhetnek – legalábbis egyes, az Egyesült Államokban székelő cégek vezetői szerint.
Öröm az ürömben
A válság legfájóbb pontjait a szűk szállítási keresztmetszetek és a nyersanyagok időszakos hiánya jelentik. John Mark McDougal az LBMC üzleti tanácsadással foglalkozó cégtől úgy véli, hogy ebben a helyzetben a beszállítók jobb megállapodásokat érhetnek el az OEM-ekkel.
Mint fogalmazott, soha nem volt még ilyen jó alkalom arra, hogy valakinek a jól elvégzett munkáját megbecsüljék. Ugyanakkor fontos tisztában lenni a kockázatokkal, hiszen most tényleg egy nehéz időszakban vagyunk.
A gyártók nem feltétlenül tudják kihasználni, hogy sokkal nagyobb vállalatként ülnek a tárgyalóasztalhoz, mint valamelyik beszállítójuk, ugyanis most nem biztos, hogy találnak mást, aki képes szállítani a megfelelő alkatrészeket, nyersanyagokat vagy akár chipeket. A járműipar mellett egyébként néhány más szektorban is hasonló a helyzet.
Megváltozott tárgyalási pozíció
2022-re tekintve Dave Opsahl, az Actify autóipari szoftvereket gyártó cég vezérigazgatója decemberben azt mondta, hogy az egyik figyelemre méltó terület a beszállítók növekvő relatív ereje az árak és a szállítási kötelezettségek tekintetében.
„A legtöbb esetben a beszállítók hajlamosak voltak éppen időben dolgozni” – mondta Opsahl, hozzátéve, hogy eddig sem a raktárkészletek tartása (és ennek költsége), sem pedig az alapanyag árán alapuló rugalmas árszabás nem volt része a beszállító és az OEM közötti tipikus beszélgetésnek vagy tárgyalásnak, de 2022-ben biztosan az lesz.
Tim Reeser, a Lighting eMotors vezérigazgatója még sarkosabban fogalmazott: számos termék iránt továbbra is hatalmas a kereslet, a gyártók pedig nem tehetik meg, hogy a termékeiket késleltessék vagy ide-oda áthelyezzék globális szinten. Ennek tudatában más attitűddel lehet a tárgyalóasztalhoz ülni.
Reeser úgy véli, most már nem működik az a tárgyalási elv, hogy annak van igaza, aki az erősebb. Az Industry Week cikke szerint egyre több a példa arra, hogy a gyártók újragondolják a beszállítóikkal való kapcsolatukat, és kooperatívabban állnak hozzá a kérdésekhez.
A jobb tárgyalási pozíció eléréséhez persze arra is szüksége van a kisebb cégeknek, hogy kifogástalan és pontos munkát végezzenek. Az ilyen beszállítók számára most egy jó időszak jöhet – véli az Industry Week.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!