Elemzések A Renault a háború egyik legnagyobb vesztese

A Renault a háború egyik legnagyobb vesztese

autopro.hu/P.B. | 2022.03.10 10:21

A Renault a háború egyik legnagyobb vesztese

Fotó: Renault Group Newsroom

A német autógyártókra nehezedik a legnagyobb nyomás az Ukrajnában kialakult káosz miatt, míg a Renault-nak van a legtöbb vesztenivalója oroszországi jelenléte miatt. Eközben az ellátási láncok megszakadása fenyeget több iparágat is.

Hirdetés

Az orosz-ukrán háború egyre több hatást gyakorol az autóiparra. A konfliktus elhúzódása a lehető legrosszabb forgatókönyv, hiszen így hosszútávon kell számolni a válságtünetekkel. Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, az alkatrész-ellátást illetően a német járműipar szenvedi meg a legjobban a háborút: gyárakat kell leállítani különböző hiányok miatt, illetve rövidített munkaidőt kell bevezetni. Ezt elsősorban az ukrán beszállítók kiesése, másodsorban az Oroszország elleni szankciók okozzák, ugyanakkor ez a probléma viszonylag hamar megoldódhat a háború befejezését követően.

A Renault számára már nem ilyen egyszerű a képlet: a francia OEM részben saját márkaként, részben leányvállalatán, az Avtovazon keresztül komoly jelenléttel rendelkezik az orosz piacon. Míg a legtöbb európai autógyártó számára az orosz piac kiesése nem jelent különösebb gondot, addig a Renault globális eladásainak kilenc százalékát jelenti Oroszország, aminek kiesése komoly veszteség. Márpedig elemzők szerint a háború gyors lezárása után sincs arra reális esély, hogy az orosz autópiac már idén teljesen helyreálljon.

Az USB és a Garner elemzése egyaránt rámutat arra, hogy az ellátási nehézségek inkább átmeneti problémát jelentenek, a Renault-nak viszont hosszabb távon kell készülnie a hatásokra.

Újabb csapás az ellátási láncoknak

Alig, hogy a járműipar komoly fokozatra kapcsolt a járványból való kilábalásban, egyből egy újabb csapás érheti az OEM-ek ellátási láncait. Az orosz-ukrán háború miatt – a már említett hatások mellett – a neon, a palládium, a réz és a nikkel esetében is előfordulhat hiány, ezekből ugyanis komoly termelőnek számít Oroszország, esetleg Ukrajna.

Emellett az orosz légtérzár is gondot okozhat, hiszen számos fontos kereskedelmi légi útvonal vezet az ország fölött. Az orosz kapcsolatok más iparágak számára – különösen érintett az energiaipar – is kiemelt fontossággal bírnak.

Az elektromos átállás tovább gyorsulhat

Bár az üzemanyag árának hatósági megszabása miatt ezt Magyarországon sokan nem érzik, a benzin és a gázolaj ára a napokban óriási növekedésnek indult. Ha a konfliktus tovább húzódik, és a nyugati országok lemondanak az orosz gázról, akkor a magas benzinár állandósulhat.

A Forbes cikke szerint ez lökést adhat az elektromos autók iránti kereslet növekedésének, azaz még többen dönthetnek úgy, hogy elektromos autóra váltanak. Ebből jól jöhetnek ki az e-autók gyártására szakosodott cégek, valamint a hagyományos OEM-ek között az elektromos átállásban élharcosnak számító Volkswagen is.

Árnyalhatja a képet az energiaárak emelkedése, a villamosenergia is drágul, ha nem is olyan mértékben, mint a gáz. Emellett a már említett nyersanyagok hiánya is szűk keresztmetszetet okozhat.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink