Elemzések Így hat a háború a szállítmányozási szektorra

Így hat a háború a szállítmányozási szektorra

autopro.hu/D.Á. | 2022.03.07 16:23

Így hat a háború a szállítmányozási szektorra

Fotó: Pexels

A szállítási költségek egyre emelkednek az Ukrajnában dúló háború és az azzal járó gazdasági szankciók miatt, és alternatív megoldásból sincsen sok. A tengeri áruszállítást például most nem válthatja ki biztonságosan és költséghatékonyan a vasúti fuvarozás, mivel a Kínából érkező vonatok legtöbbször Oroszországon is áthaladnak. A szektor próbálja megjósolni, mivel állnak szemben a jövőben és milyen megoldások lehetnek.

Hirdetés

Egy háború hatására az óceáni áruszállítás költségei emelkednek, ez pedig máris kihat szinte minden termék árára. Európában már most történelmi magasságokban vannak az óceáni teherhajózási árak a világjárványnak köszönhetően, most viszont új lendületet vesz a drágulás. Az Fekete-tenger partján fekvő, ukrajnai Odessza város kikötője bezárt, így az országba szállítandó árut máshová kell vinni, és ugyanígy járhatnak hamarosan az egyelőre még működő orosz kikötők is.

Alternatívaként a vasút merülhet fel, de a Kínából érkező szerelvények jellemzően Oroszországon keresztül jutnak el Európába, ezért, ha Oroszország a nyugati szankciókra válaszolva akadályozná a vasúti forgalmat vagy a háború áthúzódna a szomszédos országokra, kiesik ez a lehetőség. Tavaly 1,5 millió konténernyi áru érkezett Kínából Európába vasúton, így bármilyen zavar a rendszerben drámai visszaesést okozhatnak a kapacitásokban, és emelkedést az óceni szállítás áraiban. A légi utas- és áruforgalom eleve limitált, mivel az ukrán légtér zárva van, Európáéba pedig nem léphet be orosz repülőgép.

A szankciók hatásai

Az Egyesült Államok számos kereskedelmi és exportkorlátozást vezetett be az Oroszország által indított megszállásra válaszolva. Ezek az Oroszországba és Fehéroroszországba érkező árukra, az orosz bankszektorra és egyes befolyásos személyekre hivatottak csapást mérni. Sok amerikai vállalatnak azonnal fel kellett függeszteni minden, Oroszországban folytatott tevékenységét, akik pedig tovább kereskedhetnek, az orosz gazdaság és pénzügyi infrastruktúra akadályozása miatt lehetséges, hogy nem jutnak hozzá bevételeikhez.

Elszállnak az energiaárak

Oroszország és Ukrajna a világ energia-, speciálisgáz-, és fémtermelésének nagy részét bonyolítja. Az invázió hatására az olaj ára nyolcéves csúcsra, hordónként 105 dollárra emelkedett. Az üzemanyagárak emelkedése negatív befolyással lesz a gyáriparra és a szállítmányozásra, valamint megtolja az inflációt. Várható, hogy szállítmányozási vállalatok pótdíjakat fognak felszámolni, hogy az elszálló üzemanyagköltségeiket kompenzálják.

Az iparban használatos speciális fémek és gázok elérhetősége korlátozódni fog. Ukrajnából származik az amerikai chipgyártásban felhasznált neon 90, és palládium 35 százaléka, így a jelentős autóipari chiphiány súlyosbodására is van esély az Industry Week szerint.

A járműgyártók és beszállítóik sorra jelentik be gyártásuk korlátozását vagy akár leállítását, erről nemrég rövid összefoglalót is készített az autopro.hu. A hírek folyamatosan érkeznek és frissülnek, a magyar ipar is egyre inkább érintett, azonban hosszú távú kilátásokat és magabiztos megoldási javaslatokat egyelőre nem látni senkitől. Az ipar találgat, kivár, és egyelőre kénytelen beletörődni a helyzetbe.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink