Elemzések A beszállítókon áll vagy bukik a német autógyártás

A beszállítókon áll vagy bukik a német autógyártás

autopro.hu/V.M. | 2022.10.17 04:23

A beszállítókon áll vagy bukik a német autógyártás

Fotó: Volkswagen Newsroom

A nagy német autógyártóknak elvileg sikerült biztosítaniuk saját energiaellátásukat, azonban sok beszállítójuk nincs ilyen jó helyzetben, ami a téli hónapokban termelési zavarok veszélyét hordozza.

Hirdetés

A BMW, a Mercedes-Benz és a Volkswagen is azt közölték, hogy energiaellátásuk garantált, valójában ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy nem adódhatnak gondok a termelésben.

„Ha nem tudunk egy autót egyetlen hiányzó alkatrész miatt elkészíteni, az mindannyiunkat érinti” – mondta Geng Wu, a VW csoportszintű beszerzési vezetője egy wolfsburgi konferencián.

A változás szelei

A fluktuáló energiaárakkal szembeni védekezés érdekében a beszállítók oldaláról egyre nagyobb az igény, hogy vevőikkel olyan szerződéseket kössenek, melyek záradékot tartalmaznak az energiaárakra vonatkozóan.

Az erre törekvő cégek között van az autó- és elektronikai szektoroknak szállító Kron Solingen fém- és műanyag-fröccsöntéssel foglalkozó vállalat. Christian Hofmann, a cég értékesítési vezetője elmondta: „a vörös vonalat az energiaárak jelentik. Ha az ügyfelek nem járulnak azokhoz hozzá, akkor nem tudjuk folytatni… mi magunk fogjuk felmondani a szerződéseket.”

A 112 éves vállalat, ami főként nála nagyobb beszállítókat szolgál ki, jelenleg annak kiszámításán dolgozik, hogy egyes termékei mekkora energiaköltséggel készülnek, mivel ennek ismerete segíteni fogja az új vevői tárgyalások során.

Nincs biztos megoldás

Az autóipari ellátási láncok szereplői közötti beszállítói szerződések gyakran tartalmaznak olyan záradékokat, melyek az árakat a nyersanyagok áraihoz igazítják, azonban az energiazáradékok sokkal ritkábbak. Ennek oka, hogy nehéz a kiszámításuk, illetve a beszállítóktól érzékeny adatok megosztását követeli meg az árrésükről, a termelési folyamataikról és az energetikai szerződéseikről.

Ebben most változás indulhat el, azonban ahogy arra Max Schumacher, a Német Öntödék Szövetségének vezetője is rávilágított, a záradék sem biztos megoldás, sok kisebb cég ugyanis nem rendelkezik elég készpénzzel, hogy a kiszámlázott összegek akár négy-öt hónap alatti beérkezéséig fizetni tudja az energiadíjakat. „Nincsenek jó lehetőségek” – mondta Schumacher.

Más országból szerezhetik be, ami kell

Az autógyártóknak viszont jobbak a lehetőségeik, és köztük szerepel az olyan beszállítókkal szerződés, melyek más országban, stabilabb energiaellátással működnek.

Ugyanakkor a beszállítóváltás legalább hat hónapot emészt fel az autóiparban – mondta el Mauricio Morales, aki az autóipar egyik vezető csavarszállítójának számító Wuerth Industrie Service beszerzési igazgatója. Rámutatott, hogy még az olyan apró komponensek, mint egy csavar lecserélése is új törésteszteket követelhet meg. „Egy autógyártónak ez óriási erőfeszítés” – fogalmazott.

A másik oldalon viszont azok a beszállítók, melyek több országban rendelkeznek üzemekkel, az energiaintenzív termelést áttelepíthetik – mondta Christian Hennerkes, az akkumulátorokhoz hővédőket gyártó Von Roll vezérigazgatója.

A vállalatvezető továbbá megosztotta, hogy egyes szerződéseibe sikerült az energiaárakat is beemelni. „Az autógyártók nem voltak erre hajlandóak a múltban, de most igen, még ha csak korlátozott ideig is.”

Zárásként kifejtette: „Ezek az energiaár-emelkedések hosszú távúak. A kormány rövid távon nyújtott segítségével csak időt nyerünk… ez nem egy erdőtűz, hanem egy szárazság.”

Mit tehetnek a gyártóvállalatok az elszabadult energiaköltségek megfékezésére? Milyen kihívások várnak azokra a cégekre, amik energiahatékonyabbá tennék termelésüket? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kaphat választ a TECHTOGETHER 2022 járműipari konferenciáján. Vegyen részt Tisza-Kiss László, a DANA Hungary Kft. Light Vehicle gyárigazgatójának Az energiahatékonyság szerepe a gyártási folyamatokban című előadásán október 18-án. Regisztráljon az alábbi linken!

Tisza-Kiss László, a DANA Hungary Kft. Light Vehicle gyárigazgatója

Tisza-Kiss László, a DANA Hungary Kft. Light Vehicle gyárigazgatója

Tisza-Kiss László 2005-ben csatlakozott az AGC Glass Hungary-hoz a zöldmezős beruházás kezdetén, mint gyártástámogató mérnök, később az új termékek bevezetését felügyelte, majd 2008-tól 2018-ig termelési igazgatóként vállalt felelősséget. 2018-tól vette át a magyarországi telephely irányítását, mint cégvezető. 2020-tól a tatabányai üzem irányítása mellett a vállalat dél és nyugati klaszterébe tartozó üzemeinek operációs vezetője és felelős ezen klaszter Ipar 4.0 projektjeinek sikerességéért.

2022-től karrierje új irányt vett és csatlakozott a Dana Hungary Kft.-hez, mint a Light Vehicle gyáregység gyárigazgatója. A telephely Európa legmodernebb kúpfogaskerék gyára és differenciálmű összeszerelője. A gyáregység nem titkot célja, hogy a modern autóipar mintagyára legyen, melyben magas szintű a digitalizáció, illetve a minőségi és gyártási hatékonyság mellett kiemelt szerepet játszik a környezeti lábnyom csökkentése és a hatékony energiagazdálkodás.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink