Elemzések Mexikó a beszállítók paradicsoma

Mexikó a beszállítók paradicsoma

Biró Csongor | 2014.06.18 07:35

Mexikó a beszállítók paradicsoma

Kína, India, Brazília és Oroszország mellett Mexikó az egyik legkedveltebb befektetési területe az autógyártóknak és a Tier 1-es beszállítóknak. Miért?

Mexikóról mesés tengerpartok, kiváló művészek, erős italok, bevándorlók és drogháborúk jutnak eszünkbe, az autógyártás kevésbé, pedig a közép-amerikai állam gazdasága és főként autóipara szárnyal. A gyártók az alacsony infláció, az olcsó munkaerő, a jó földrajzi elhelyezkedés, a kiváló demográfiai adottságok (4,62 százalékos a munkanélküliség) és a magas állami támogatások miatt választják beruházásaik színhelyéül a közbiztonsággal hadilábon álló országot.

Ideális adottságok

Latin-Amerika területén mára Brazília helyett Mexikó lett a gazdasági expanzió középpontja, hiszen míg előbbi a focivébére koncentrálva recesszióval küszködik, és a nemzetközi tőke jellemzően kiáramlik az országból, addig Mexikó gazdasági szövetséget formál három környező állammal, Chilével, Kolumbiával és Peruval. Ennek köszönhetően erre a kvartettre jellemző a környéken a leggyorsabb növekedés, a legalacsonyabb infláció, és a legjobb vállalkozói környezet. Két- és többoldalú kereskedelmi megállapodások következtében amerikai és japán beszállítók özönlötték el Mexikót, akik újabb és újabb üzemeket létesítenek a kőolajban és szénhidrogénekben gazdag 121 milliós szövetségi köztársaságban, amelynek olajpiacát a tavaly év végén liberalizálták. 2009 óta az autópiac is fellendült, miután az állam magas adókkal gátolta meg az import használt autók tömeges behozatalát.

Korszerű gyárat épített Mexikóban a Honda is

Mexikóban 580 ezren dolgoznak az autóiparban, számuk 2008 óta százezerrel nőtt. Napi bérük átlagban 16 dollár, ami 4 dollárral kevesebb mint a szomszédos amerikai dolgozók órabére. De ez még mindig magasabb, mint az átlag mexikói munkás napi bére, ami kevesebb mint 15 dollár.

Veszélyes üzem

Számos kis, vagy közepes méretű beszállító azért kényszerült mexikói terjeszkedésre, hogy felvegye a harcot az olcsó kínai alkatrészekkel. Ez a nyomás továbbra is növekszik, így Mexikó továbbra is vonzó célpontja az autóiparnak. Ezért sem mindegy, hogy a kormányzat képes lesz-e véget vetni a drogkartelek közötti véres leszámolásoknak, amelyek egyetlen, de igen határozott veszélyként akadályozzák az ipar gyorsuló fejlődését. A kormány által közölt adatok szerint az elmúlt nyolc évben 31 ezer ember eltűnését jelentették a hatóságoknál, közülük nagyjából 1150-et holtan találtak, 22 ezren pedig élve megkerültek, a hiányzókról nincs hír. Hivatalos adatok szerint 70 ezer ember vesztette életét a 2006 óta a drogkartellek egymás közötti, illetve a hatóságok és a lakosság ellen folytatott háborújában. Az egy évben elkövetett gyilkosságok száma pedig nagyjából annyi, mint egész Európában együttvéve.

Végső simítások Pueblában

Szaporodó gyárak

Fejlesztő beszállítók Idén az alábbi Tier 1-es beszállítók avatnak gyárat, illetve kezdik meg a termelést:
A Hella (világítástechnika) Irapuatóban nyitja meg ötödik mexikói gyárát, ahol évi 1,2 millió első, valamint 2,4 millió hátsó lámpát gyártanak észak- és dél-amerikai megrendelőknek. Középtávon 1500 munkahelyet teremtenek.
A Faurecia-Howa (Nissan-alkatrészek) közös vállalkozás Pueblában ajtópaneleket és beltéri alkatrészeket gyárt a Nissan Navara pickupok számára, amelyeket Észak-Amerikában Nissan Frontier néven értékesítenek. A termelés szeptemberben indul.
A Johnson Controls (üléshabok) Querétaróban 150 embernek ad munkát. A Bosch (szoftverfejlesztés, mérnökközpont) Guadalajarában fedélzeti elektronikát fejleszt és gyárt.
A Faurecia (üléshuzatok, burkolatok) Santa Fe-i (Mexico City) új laboratóriuma húsz mérnök és technikus alkalmazásával szolgálja a cég mexikói termelését. A Volkswagennek, a Nissannak és a Chryslernek szállítanak be.
A Denso (generátorok, hűtő- és szellőztető rendszerek) Silaóban 108,4 millió dolláros beruházással felépített gyára generátorokat, fűtő- és hűtő-, szellőztető-, valamint ablakmosó berendezéseket gyárt. A vállalat más üzemeiben műszerfalakat, klímavezérlőket, motorvezérlő alkatrészeket gyárt.
A JTEKT (kormányszervó) San Luis Potosiban 90 milliós beruházással elektromos szervokormányok gyártását kezdi meg 2015 végén.
A Bridgestone (üléshabok) Guanajuatóban évi 360 ezer autóba gyárt poliuretán üléshabokat. A gyárépítés 2015 első felében kezdődik.
A Hitachi Automotive (dugattyúk, alumínium présöntvéynek) Lermában építi fel ötödik mexikói gyárát. A termelés 2015 májusában indul.
Az Asahi Glass (AGC) (autóüveg) San Luis Potosí gyárában évi 750 ezer jármű számára állítnak elő többrétegű biztonsági üveget.

A Mercedes-Benz és a Renault már az 1910-es években megvetette a lábát Mexikóban (de elsöpörte a mexikói forradalom), az első komolyabb mérföldkő azonban a Buick 1921-es letelepedése volt. 1925-ben érkezett a Ford, amely azóta is megszakítás nélkül termel itt. Az amerikai és japán beszállítók után megérkeztek és terjeszkednek Mexikóban az európai beszállítók is, akik az amerikai kontinenseken található autógyáraknak kedvezőbb áron termelik az alkatrészeket, mint az anyaországban. A General Motors San Luis Potosiban Chevrolet Aveót (Suzuki Swift + néven a kanadai piacra is) gyárt. A Fiat tolucai gyárában Fiat 500-asok, Fiat Freemontok és Dodge Journey-k készülnek főként az amerikai piacra. Saltillóban a Chrysler motorokat és Ram kisteherautókat szerel össze.

Az év elején a Honda 800 millió dolláros befektetéssel indította meg a gyártást Guanajuatóban, ahol évi kétszázezer Honda Fit (nálunk Jazz) készül.

A német gyártók közül a Volkswagen volt az első aki megtelepedett, a wolfsbugiak már több mint 10 millió autót gyártottak az ötvenéves pueblai gyárban. A BMW tovább erősítené pozícióját Amerikában, ennek érdekében pedig akár már júliusban bejelenthetik, hogy új gyárat építenek Mexikóban. Az USA-ba szánt Minik és 1-es BMW-ket gyárthatnak itt. A szóban forgó létesítmény elkészülte után a bajor vállalat már évenként 600 ezer járművet tudna Észak-Amerikában gyártani. A BMW-nek jelenleg két üzeme van Mexikóban. Lermában motorkerékpárokat, a szomszédos tolucai gyárban hármas, ötös, hetes és X5-ös BMW-ket szerelnek össze.

A kecskeméti Mercedes-Benz CLA gyára is mexikói ellenfelet kap, 2018-ban megkezdik az Amerikában igen népszerű négyajtós kupé gyártását Mexikóban, ami nem befolyásolja a hazai termelést. A kocsit a Mercedes-Benz egy, a Nissannal létesített közös vállalkozás keretében a Nissan mexikói aguascalientesi üzemében gyárthatják - döntés hamarosan várható az ügyben. A Mercedes-Benz jelenleg főleg teherautókat, terepjáró alkatrészeket, buszokat, váltókat és dízelmotorokat gyárt Mexikóban.

Tavaly májusban az Audi letette egy új gyár alapkövét a mexikói Puebla állam San José Chiapa településén. 2015-ig 900 millió euró befektetésével nemcsak karosszériaüzem, fényező és összeszerelő részleg, hanem présüzem is épül. 2016 közepétől a mexikói gyártóbázison készül majd az Audi Q5 utóda. Az építkezés tengerszint felett 2400 méteren kezdődött, így ez lesz az Audi legmagasabban fekvő és egyben legmodernebb gyára. A tervek szerint 3800 munkavállalóval évi 150 ezer jármű készülhet ott.

Már a koreaiak is bejelentkeztek: a Kia kezdi elérni a jelenlegi termelési kapacitásának maximumát, ezért a koreai vállalat új gyárat épít Mexikóban, ahol évente 300 ezer jármű készülhet.

2014 második hetében kezdődött meg a termelés a Mazda salamancai gyárában. A Mazda 3 szedán modelljei gurulnak ki elsőként a kapun. A japán autógyártó 2005-ben lépett a mexikói piacra, azóta nagyjából 180 ezer járművet értékesítettek az országban – 2013-ban 33 ezer Mazda talált ott gazdára. Az új gyár, amelyre MMVO néven hivatkoznak (Mazda de Mexico Vehicle Operation), nemcsak e helyi paic számára, hanem exportra is termel. Olyannyira, hogy az amerikai kontinens országain kívül Európába szánt modellek is készülnek majd a gyárban, jóllehet a működés első szakaszában az USA vásárlóit célozzák meg. 2016 márciusáig szeretnék elérni az évi 230 ezres gyártási darabszámot. A tervek szerint később szintén Mexikóban gyárthatják a Mazda 2 modelljét, idén októberben pedig kezdetét veheti a motorgyártás is a MMVO üzemében.

Rekordok országa

2013 végére Mexikó lett a világ nyolcadik legjelentősebb autógyártója Kína, USA, Japán, Németország, Dél-Korea, India és Brazília után. A személy- és kisteher-autógyártás 2013-ban 1,7 százalékkal nőtt és meghaladta a 2,92 millió járművet. Ez új rekord. Mexikó az észak-amerikai járműgyártás 19 százalékát adja (két évtizede 6 százalékát adta), ez szakértők szerint 2020-ra a 25 százalékot is meghaladja. 2013-ban Mexikó a negyedik legnagyobb személy- és kisteherautó exportőr (a legjelentősebb cégek: General Motors, Ford, Nissan, Volkswagen) volt a világon (70,6 milliárd dollár értékű kivitel), de ami még fontosabb, néhány éven belül a legnagyobb járműexportőre lesz az Amerikai Egyesült Államoknak (idén várhatóan 1,7 millió autót exportálnak az USA-ba), megelőzve Kanadát (2015 végére) és Japánt (már 2014-ben meghaladják). Az előrejelzések szerint a mostani fejlődéssel pár éven belül Mexikó autógyártása megelőzi a brazilt. A focivébének helyet adó dél-amerikai országban tavaly 3,46 millió személyautót és kisteherautót gyártottak.

Nissan-ajtók Aguascalientesben

Beszállító-fejlesztés

Beszállítói parkokba tömörülnek a cégek, amelyeket a nagy autógyárak közelébe telepítettek. Ilyeneket hozott létre például a Toyota vagy a Ford. A Ford hermosillói gyára (Ford Fusion és Lincoln MKZ modellek készülnek ott) körül 35 beszállító telepedett meg, de a Toyota tijuanai Baja Californiában található gyára (Tacoma pickupokat gyártanak) is odavonzotta a vállalkozásokat. A Ford hoz és visz is autógyártást, 168 millió dolláros beruházás keretében költözteti át a 2016-os F-650 és F-750 közepes haszonjárművek gyártását Mexikóból az Ohio összeszerelő üzembe.

Két új járműipari létesítményt nyitott meg tavaly a Magna a közép-amerikai ország északi területén. Arteagában egy járműbelső-alkatrészeket gyártó üzem, Ramos Arizpében pedig a Cosma International gyára nyílt meg 2013. szeptember 10-én, ezzel bővítve a Magna termelését Mexikóban. A vállalat képviselői mindkét helyszínen a gyáraknak helyet adó Coahuila állam kormányzójával közösen vágták át a szalagot az átadó ünnepségeken. Artaegában a 148 ezer négyzetméteres új épületben 345 dolgozó készít majd konzolokat és egyéb alkatrészeket. Ramos Arizpe gyárában 120 ezer négyzetméteren 180 alkalmazott elsősorban mérnöki tevékenységet végez.

Mexikó az USA legfontosabb autóalkatrész-beszállítója, közel 300 komoly alkatrészgyártó tevékenykedik itt. A helyi beszállítók élet-halál harcot vívnak a külföldi betelepedőkkel, akik tőkeerősebbek és nemzetközi kapcsolataik révén le is fölözik a megrendeléseket.

Kiemelt Partnereink