Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Áprilisban kilőtt az újautó-piac
2024.05.03 10:19Bezárja marosludasi gyárát a Leoni
2024.05.03 09:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Közeleg a brexit-szavazás: sorra üzennek a vállalatok
Június 23-án új irányt vehet Nagy-Britannia, és ezzel együtt az Európai Unió. 15 nappal a döntés előtt csúcsra járt a kampány: nagyvállalatok, kereskedelmi szervezetek, politikusok próbálják a többséget meggyőzni.
Szinte megjósolni is lehetetlen két héttel a brit népszavazás előtt, milyen utat választanak maguknak a szigetország lakói. A közvélemény-kutatások rendre rendkívül szoros állásról számolnak be, jelenleg épp a kilépéspártiak vannak többségben. A politikusokon túl szinte nincs olyan globális szervezet, nagyvállalat, ami ne nyilvánította volna ki véleményét a Brexitről, most a Hitachi és a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) elnöke szólalt meg.
Több más japán vállalathoz hasonlóan a Hitachi is újragondolná brit beruházásainak jövőjét, ha Nagy-Britannia kilépne az Európai Unióból. Az ipari konglomerátum elnöke, Nakanisi Hiroaki azt írta, a Hitachi és a brit gazdaságban jelenlévő többi japán nagyvállalat szerint a kilépésért kampányoló tábornak nincs válasza arra a kérdésre, hogy Nagy-Britannia miként tudná elérni a költségmentes hozzáférést az EU hatalmas egységes piacához az unión kívülről.
A Hitachi elnöke emlékeztetett, a vállalat egymilliárd font (több mint 400 milliárd forint) értékű beruházást hajtott végre eddig a brit vasúti és energiaipari szektorban, vasúti beruházásainak globális központját is Londonba telepítette. Közlése szerint a japán vállalatok közvetlenül 140 ezer, a beszállítói hálózatokkal együtt számolva ennél is sokkal több alkalmazottat foglalkoztatnak Nagy-Britanniában.
A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) is hozzászólt a briteket lázban tartó témához: a szervezet elnöke szerint milliárdokba kerülhet a brit exportőröknek a Brexit, a kereskedelmi kapcsolatok újraépítése pedig évekig tarthat. Ráadásul a szigetország valószínűleg sokkal rosszabb feltételekkel férne hozzá az unió egységes belső piacához, mint most, amikor tagként vámmentesen kereskedhet az EU-társállamokkal.
Roberto Azevedo szerint a WTO számításai azt mutatják, hogy az EU-ba, illetve az unióval kedvezményes feltételekkel kereskedő külső gazdaságokba irányuló brit exportot évente 5,6 milliárd font (több mint 2200 milliárd forint) vám terhelné, ha Nagy-Britannia kilépne és elvesztené hozzáférését a jelenlegi feltételekkel az unió belső piacához. Kiemelte, az EU átlagosan 14 százalékos importvámot vet ki az unión kívüli országokból behozott mezőgazdasági termékekre, még azokkal az országokkal - köztük Norvégiával és Svájccal - szemben is, amelyeknek van kétoldalú kereskedelmi megállapodásuk az unióval.
Korábban többek között a GE, a BMW, az Airbus és a Microsoft is figyelmeztette a briteket, hogy az Unióból való kilépés esetén újragondolná üzleti tevékenységeiket.