Elemzések Csökkennek az európai autó eladások – stagnál az ipar

Csökkennek az európai autó eladások – stagnál az ipar

autopro.hu/Sz.K. | 2019.10.21 04:29

Csökkennek az európai autó eladások – stagnál az ipar

Az európai autó eladások 2019 első kilenc hónapjában 1,6%-kal estek vissza, úgy néz ki, az egész év ilyen lesz.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a legfrissebb szeptemberi adatok 14,5%-os növekedést mutattak a tavalyi év azonos időszakához képest, amely egy kicsit összezavaró lehet. Ez azért történhetett meg, mert tavaly szeptemberben visszaesés volt tapasztalható az eladásokban, mivel a legfrissebb üzemanyag-fogyasztással kapcsolatos Európai Uniós szabályozások felborították az autógyártók gyártási menetrendjét.

Az autógyártók aggódhatnak

Emiatt nem volt palástolható az idei első kilenc hónap gyenge teljesítménye sem. A Nyugat-Európában kiemelkedően rosszul teljesítő autógyártók között az FCA-leány Alfa Romeo volt az első, melynek 43,3%-kal csökkentek eladásai, 39 020 eladott járműre. A Fiat eladásai 12,4%-kal 478 819-re csökkentek.

A népszerű Juke és Qashqai modelljeit újraindító Nissan eladásai 25,6%-kal 280 850-re csökkentek. A piacvezető VW-konszern összes márkájának átlagos eladás-csökkenése 1,1%-os volt, így 2,6 millió autót adtak el. A PSA eladásai csak 0,3%-kal voltak alacsonyabbak, ez 1,8 millió autót jelentett.

Valóra válnak a jóslatok?

Az LMC Automotive megjósolta a 2019-es egész éves eladásokat, szerinte a Nyugat-Európai adatok változatlanul 14,2 millió darabra lesznek tehetőek. A Fitch Solutions Marco Research pedig úgy gondolja, az európai eladások 1,5%-kal csökkennek idén, ami az előző -0,8%-os előrejelzéséhez képest még rosszabb.

Az Evercore ISI befektetési kutató azt várja, az EU-s autóeladások 2019-ben 2%-kal csökkennek, és ugyanennyit jósol 2020-ra is, továbbá figyelmeztette a befektetőket az elkövetkező lehetséges megrázkódtatásokra is:

  • brexit (október 31.): a legfrissebb információk alapján optimisták lehetünk afelől, hogy megtörténik a brexit, azonban ha mégsem, az Egyesült Királyság számára továbbá is fennáll a piai kockázat
  • vámok (január 1.): az Egyesült Államok és az Európai Unió között fellépő magasabb vámok pusztítóak lehetnek a német gyártók számára
  • a 2020-21-es szén-dioxid szabályozások (január 1.): 10 923 milliárd forint kockázatot számoltak ki az EU autóipara számára a jelenlegi szint mellett, továbbá 4964 milliárd forint többletköltsége lehet még ennek a szabályozásnak.

Kiemelt Partnereink