Elemzések Az elektromos autózás a világ olajfogyasztásának csupán 0,3 százalékát váltja ki

Az elektromos autózás a világ olajfogyasztásának csupán 0,3 százalékát váltja ki

Beck András | 2019.11.05 13:53

Az elektromos autózás a világ olajfogyasztásának csupán 0,3 százalékát váltja ki

A zöld átállás kapcsán számos gyakorlati probléma merül fel. Ezek közt az értékláncok kiépítésének ideje az egyik leginkább meghatározó.

Az elektromos autózás terjedése egyelőre még csak rendkívül kis mértékben érezteti hatását a világ olajpiacán. „Egy nap alatt mintegy 100 millió hordó olaj fogy jelenleg naponta, ez csak mintegy 300 ezer hordóval lenne több, ha az elektromos motorral szerelt személyautók helyett belső égésű motorral gyártott autókat használnának a Földön. Az olajipar szempontjából ez nem számottevő mennyiség. Várakozások szerint még legalább 10 vagy akár 15 év kell ahhoz, hogy a globális olajpiacon számottevő hatása legyen az elektromos hajtáslánc terjedésének” – nyilatkozta az autopro.hu-nak Pletser Tamás az Erste olaj és gázipari elemzője.

2030-ra kétmilliárd autó lehet a Földön

Egy elemzés szerint 2030-ra lehet 5-7 millió hordó közt az az olajmennyiség, amennyit azért nem használnak fel naponta, mert elektromos autókkal is közlekednek világszerte. „A könnyű gépjárművel jelenleg a globális kőolaj-felhasználás 25 százalékáért felelősek. Jelenleg 1,4 milliárd személyautó működik a Földön, ez a szám 2030-ra elérheti a 2 milliárdot. Ebből is látszik, hogy az autóipar fejlődése olyan mértékű, hogy azon belül az elektromos hajtáslánc szerepe egyáltalán nem fenyegeti az olajipar pozícióit. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne jó egy sokkal környezetbarátabb közlekedési formára átállni, amelyből hosszú távon mindannyian profitálnánk és ki ne szeretne egy károsanyag-kibocsátástól mentes környezetben élni, de a realitásokkal is szembe kell nézni” – fűzte hozzá Pletser Tamás.

Nehezítő körülmények

A zöld átállás kapcsán rengeteg probléma merül fel az elemző szerint. „Az akkumulátor elkészítéséhez összességében szinte annyi energiára van szükség, mint amit egy belső égésű motorral szerelt autó teljes életciklusa alatt felhasznál. Azonban nem is ez a fő probléma, hanem, hogy ehhez alapvetően fosszilis energiát használnak, mind a gyártás, mind a szállítás, mind a nyersanyagok előállítása során. Emellett a gyártási értéklánc átalakítás is hosszadalmas folyamat. Egy globális szinten is jelentős autógyártó szerint csak az, hogy egy motorgyár átálljon a dízelmotorok készítéséről a benzines erőforrások készítésére két évet vesz igénybe” – mutatott rá az elemző.

„Várakozások szerint még legalább 10 vagy akár 15 év kell ahhoz, hogy a globális olajpiacon számottevő hatása legyen az elektromos hajtáslánc terjedésének” – mondta Pletser Tamás az Erste olaj és gázipari elemzője.
„Várakozások szerint még legalább 10 vagy akár 15 év kell ahhoz, hogy a globális olajpiacon számottevő hatása legyen az elektromos hajtáslánc terjedésének” – mondta Pletser Tamás az Erste olaj és gázipari elemzője.

Etikai kérdések

Egy elektromos motorral szerel autókat gyártó üzemben felépítés és felfuttatása legalább 3-4 évig is eltart és akkor nem beszéltünk az értéklánc többi eleméről a bányától az akkumulátorgyáron át egészen az autógyárig. Pletser Tamás felhívta a figyelmet, hogy az elektromos autókhoz szükséges réz jelentősen drágult az elmúlt időszakban, ami kitolja a megtérülési időt. Emellett rámutatott egyéb szempontokra is, például arra az etikai problémára, hogy a lítium-ion akkumulátorokhoz katódként szükséges kobaltot sokszor embertelen körülmények, gyerekmunkásokat dolgoztatva bányásszák az afrikai Kongóban. Márpedig Kongó nehezen kerülhető ki, hiszen a világon kibányászott összes kobalt hetven százaléka ebből az országból származik.

Kibocsátás helye

A hajtáshoz szükséges energia sem mindig, sőt a leggyakrabban nem tiszta, zöld energiából származik. Így gyakorlatilag csak a fosszilis anyagok elégetésekor keletkező károsanyag-kibocsátás helyét teszik át a közutakról erőművekbe egyes országokban. Érdekes adalék továbbá, hogy az SUV modellek népszerűsége is jelentősen növeli az olaj iránti igényt. A világon jelenleg 200 millió SUV üzemel, ha ezek hagyományos szedánok lennének, akkor naponta nagyjából 1,5 millió hordóval lenne kisebb a globális kőolaj-felhasználás.

Nyitókép: Pixabay

Kiemelt Partnereink