Elemzések A szakadék szélén: egy kemény Brexit egyharmaddal csökkentheti az autógyártást

A szakadék szélén: egy kemény Brexit egyharmaddal csökkentheti az autógyártást

autopro.hu/Sz.K. | 2019.12.10 05:22

A szakadék szélén: egy kemény Brexit egyharmaddal csökkentheti az autógyártást

A brit autóipar számára most nem egy kellemes karácsony előtti időszak zajlik, december 12-én a britek új alsóházat választanak; Boris Johnson, jelenlegi miniszterelnök és Brexit-párti politikus nagy népszerűségnek örvend – január végén éppen ezért kemény Brexitre lehet számítani.

Hirdetés

Az SMMT (Autógyártók és Kereskedők Szövetsége) már régóta az Európai Unióból kilépés utáni árubehozatal és -kivitel következményeire figyelmeztet. A szövetség most ismét megismételte a figyelmeztetést, számokkal alátámasztva.

Ennek értelmében a járműgyártás egyharmadával csökkenne az Egyesült Királyságban, ha megmarad a jelenlegi a forgatókönyv. Ez azt jelenti, hogy 2024-re csupán egymillió autót gyártanak évente. Egyes gyártók más országokba helyezik a termelést, ahol a feltételek kedvezőbbek számukra.

A számok nem túl bíztatók

2018-ban a britek 1,5 millió autót gyártottak, viszont idén már 1 sázalékkal csökkent a termelés. A mostani Brexit huzavona mellett más tényező is szerepet játszik a visszaesésben, mint például a dízelkereslet csökkenése.

Az SMMT szerint az új kormánynak fel kellene függesztenie az EU-val kötött „világ legjobb” kereskedelmi megállapodását, hogy enyhítse annak az iparra gyakorolt negatív következményeit. A vállalatok ugyanis rá vannak utalva az áruk zökkenőmentes mozgására, a vámmentességre és a szabályozás összehangolására. Az autóipar az Egyesült Királyság legfőbb exportőre.

Viszlát gyárak?

Ha az Egyesült Királyság az EU-val folytatott kereskedelemben visszatér a WTO díjszabására, az SMMT szerint legrosszabb esetben évente több mint 3,2 milliárd fonttal (mintegy 1252,8 milliárd forintnyival) nőhet a gyártás költsége. Éppen ezért különböző nemzetközi autóipari konszernek figyelmeztetnek arra, hogy felülvizsgálják szerződéseiket az Egyesült Királyságban folytatott tevékenységeikről, ha az országban romlik helyzetük. A japán Nissan vállalat működteti Sunderlandban Anglia legnagyobb autógyárát, 7000 főt foglalkoztat. A PSA is bejelentette, hogy a Vauxhall gyár működése a Brexit tényleges kimenetelétől függ.

Kiemelt Partnereink