Autopro Blog Embernek és gépnek is nehéz ennyit kibírni

Embernek és gépnek is nehéz ennyit kibírni

Pörge Béla | 2022.06.06 16:16

Embernek és gépnek is nehéz ennyit kibírni

Fotó: Pörge Béla

Az osztrák 24 Hours of Racing saját bevallása szerint nem kíván a motorsport bármely ágának konkurenciája lenni, helyette az amatőr, hobbi versenyzők számára biztosít lehetőséget egy nemzetközi megmérettetésre. Hiába nem egy csúcskategóriás versenyről van szó, ezt végigcsinálni komoly elismerés.

Hirdetés

Amatőr autóversenyzők körében jól ismert versenypálya a Nyirád Racing Center, amit „Vörös Katlanként” is emlegetnek – ezzel utalva a pálya egyes szakaszaira, ahol bizony a környék bauxittermelésének hála a talaj vörös. A pálya 1300 méter hosszú, borításának negyven százaléka aszfalt. A pálya megfelel a FIA biztonsági előírásainak is.

Ezen a versenypályán, a Balaton és a Bakony határán fekvő Nyirád környezetében került sor május utolsó hétvégéjén a 24 Hours of Racing idei első versenyére. Az osztrák szervezésű, amatőr indulók számára létrehozott versenysorozat egyik helyszínéről tavaly már írtunk, akkor Dömsödön mérték össze erejüket a legelhivatottabb versenyzők.

Az ember és a gép tűrőképességének határán

A verseny lebonyolítása viszonylag egyszerű: szombaton 14 órakor elrajtol a mezőny és a vasárnap 14 órás leintésig megállás nélkül róják a köröket. Természetesen van biztonsági autó és megfelelő gépek is arra az esetre, ha valakit ki kell vontatni a pályáról. Boxutca gyanánt a környező sátrak szolgálnak, ezek a csapatok táborhelyei is egyben.

Vontatás a boxutcába.

Vontatás a boxutcába. | Fotó: Pörge Béla

Természetesen az autók hangja, maga a versenyzés és az esetleges ütközések, kipörgések is óriási élményt nyújtanak, de az igazi sava-borsa a dolognak, hogy az egész emberközeli: olyan autókat látunk versenyezni, amikkel az utcán is találkozunk (sokan valószínűleg le is sajnálják ezeket a modelleket), a sofőrök pedig mellettünk készülnek a váltásra.

Ezt kibírni nem akármi

Az ilyen versenyeken rendszerint viszonylag régi, és első ránézésre leharcolt autók indulnak. Olyanok, amikért már nem kár – gondolhatjuk. Azonban a folyamatos, magas fordulaton való körbe-körbe száguldást, a kátyúkat, a port és az ütközéseket kibírni nem kis műszaki eredmény. Ez egyrészt dicséri ezeket az autókat, másrészt a szerelőcsapatok belerakott munkáját és szakértelmét is. Másképp néz az ember arra a Wartburgra vagy Ladára, ami végignyomott egy ilyen futamot – még akkor is, ha ép elemet alig találunk az autón.

A rajt pillanatai - természetesen a 24 óra alatt csak akkor, és a leintés pillanataiban esett az eső.

A rajt pillanatai - természetesen a 24 óra alatt csak akkor, és a leintés pillanataiban esett az eső.

Mivel osztrák szervezésről van szó, a 68 induló autó között felülreprezentáltak a német gyártók – számos Volkswagen, BMW, Audi és Opel (köztük egy Rekord) indult, de jelentős kontingenst képviseltek a Suzukik is. Külön említést érdemel a két Lada 2107, az egy Škoda Favorit (illetve több Škoda is már a VW Csoport termékeivel), valamint az egy szem Wartburg 353-as a keleti blokkból. Indult még Fiat Punto, Peugeot 205, Renault Twingo és Clio, sőt, Subaru és Daihatsu modellek is.

Ahogy az lenni szokott, nem mindenki tudta befejezni a versenyt: érdekesség, hogy így járt az egyetlen Mercedes is, de az említett Fiatot is el kellett vontatni, valamint a BMW-k és a Suzukik közül sem tudta mind befejezni a versenyt.

A győztes 791 kört tett meg a pályán – gyors fejszámolás után kiderül, hogy a Subaru Impreza bizony több mint 1000 kilométert tett meg a nem mindennapi körülmények között. A gratuláció nemcsak nekik, hanem mindenkinek jár, aki állva maradt 24 órán keresztül a „Vörös Katlanban”.

Tetszett ez a cikk? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink