Autopro Blog A siker 7,5 milliárd árnyalata

A siker 7,5 milliárd árnyalata

Sándor Andrea | 2017.11.29 08:48

A siker 7,5 milliárd árnyalata

Cikkem első két részéből megtudhattuk, hogy mit értünk coaching alatt, honnan ered a kifejezés, hogyan és miért terjedt el Magyarországon és mi a jelenlegi helyzet, valamint, hogy hol, mikor és miért érdemes coachingot alkalmazni. Cikksorozatom harmadik, befejező részében arra keresem a választ, hogy mitől (lehet) sikeres egy coaching.

Hirdetés

A siker 7,5 milliárd árnyalata…

…merthogy ennyi ember él a Földön, ergo ennyiféle értelmezése lehet a siker fogalmának!

Az ember teljesen különbözik minden más élőlénytől, mert olyan célokat is meghatároz, amelyek a tovább éléséhez, a fajfenntartáshoz, de még saját anyagi valóságához is szükségtelenek. Ilyen például a siker is. Ez egyrészt boldoggá teszi, mert elképzeléseit megvalósulni látja. Másrészt viszont vannak közösségi példák, elvárások, minták, amelyek elérése, a nekik való megfelelés a környezet, a közösség szemében eredményez elismerést.

„Valósítsd meg önmagad, keress sok pénzt, legyen szép házad/ autód/ feleséged- férjed- gyermeke(i)d, szerezz befolyást, teljesíts maximumon, tarts előbbre kortársaidnál, légy csinos/ izmos/ okos/ szőke/ barna/ mindig boldog…, stb.” – ehhez hasonló külső üzenetek bombáznak bennünket gyermekkorunktól fogva és válnak láthatatlanul „belső programokká” agyunkban, melyekért - a legtöbben szinte - gondolkodás nélkül hajlandóak vagyunk harcba indulni.

Sikernek hisszük azt, ha megvalósulni látunk valamit, amit elképzeltünk, vagy elérendő célként jelöltünk meg. Ha elértük – valameddig, általában nem túl sokáig – örülünk, ha nem, akkor kesergünk, s újabb ékes bizonyítékát látjuk önmagunk mérhetetlen tökéletlenségének.

Szóval mi a siker? Egyedisége révén rendkívül nehezen mérhető dolog, de a hozzá vezető útról már sok elmélet született.

A coaching esetében egyik legkézenfekvőbb válasz: sikeres a folyamat, ha az ügyfél elégedett. Ha már megrendelő is van, akkor lehetőleg a megrendelő is legyen elégedett, aki általában az ügyfél vezetője. Jellemző, hogy egyéb társterületeket, beosztottakat is megkérdezünk a tapasztalataikról, látnak- e változást, s ha igen, az milyen konkrét viselkedés- változásban érhető tetten. Mindezek felmérése történhet személyes interjúk keretében (ebben az esetben struktúrált interjút érdemes folytatni, tehát azonos szempontok, kérdéssor mentén megkérdezni mindenkit), de egyre több cég használja a 360 fokos visszajelzést (kijelölt kompetenciákat tud mérni több szemszögből: saját magam, vezetőm, kollégáim, beosztottaim és egyéb kategóriákban). Ebben az esetben érdemes egy felmérést végezni a folyamat kezdetén és a végén.

A Vida- Vranesics Szabolcs cikkében említett kutatásban 106 ügyfél értékelte a coaching eredményességét 1-10- es skálán. A kutatással kapcsolatban leírtak alapján az eredményes coaching három fő jellemzővel mutatható be:

- Tartós viselkedés- változás (63%), például nagyobb hangsúly a kapcsolatépítésen, jobb munka- család integráció;

- Megnövekedett öntudatosság és önmegértés (48%), például a személyes motivációk magasabb fokú tudatossága, az érzelmi kompetenciák magasabb értékelése, proaktivitás karriercélokban;

- Sikeresebb munka (45%), vagyis megbízhatóság, motivációs képesség, jobb eredmények és nagyobb fokú optimizmus a jövőt illetően. (1)

S hogy mik a siker sarokkövei a coaching folyamat során? Számomra ez az 5 „mérföldkő”:

VÁLTOZÁS IRÁNTI VÁGY - SAJÁT CÉL – HIT – MUNKA – ÉRTÉKELÉS/ÜNNEPLÉS

Akkor sorjában…

1.) VÁLTOZÁS IRÁNTI VÁGY:

Belső tűz, mely vagy azért lobban lángra, mert

- van egy álmunk, ami még lehet, hogy homályos, de nem hagy nyugodni;

- vagy már elegünk van valamiből és változtatni szeretnénk rajta. Többnyire csak az eredményét látjuk (ismétlődő kudarc, sikertelenség, konfliktus), az okát még nem.

Coachingra legtöbbször úgy jönnek az ügyfelek, hogy ezen a szinten vannak. Nem tudják pontosan, hogy mi is ez az érzés, még csak formálódik bennük valami (állandóan vitám van a férjemmel, feleségemmel, gyerekemmel, főnökömmel, kollégámmal, szomszédommal/ nem merek kiállni magamért – túl hamar felkapom a vizet/ nem azt csinálom, amit szeretnék, stb.). Vagy üzleti coaching esetén egy külső elvárás fogalmazódik meg az ügyfél felé fejlesztés céljából többnyire a közvetlen vezetőjétől (személyes hatékonyság fokozása, konfliktushelyzet kezelése, karrier lehetőségre való felkészítés, stb.).

Life coaching esetén az ügyfél meghozza a döntést, hogy utánajár ennek a bizonytalan érzésnek, business coaching esetében viszont gyakori az ellenállás, mert többségében külső elvárás hatására kerül sor a folyamatra. Az ügyfél érzelmei és reakciói a coachingra a következők lehetnek (2):

A coaching iránti érzelmi elköteleződésünket:

- erősítheti, ha elismerést jelent a coachingban való részvétel;

- meggátolhatja, ha a coachingban történő részvétel a gyengeség és alkalmatlanság jelének ítéli meg a környezet/ a szervezet, ezáltal maga az ügyfél is.

Kimondhatjuk tehát, hogy a sikeres coaching egyik előfeltétele az ügyfelek elköteleződése a coaching iránt. Másik előfeltétele pedig a coach és ügyfél közötti kapcsolat minősége. Azaz a coachnak olyan biztonságos közeget kell teremtenie, ahol az ügyfél kellően komfortosan érzi magát ahhoz, hogy vállalja azt a kockázatot, amely a tanuláshoz és a fejlődéshez nélkülözhetetlen. Létre kell jönnie annak a bizalmi légkörnek, amiben az ügyfél meg tud nyílni és őszintén tud beszélni a nehézségeiről.

2.) SAJÁT CÉL:

Amikor az élettől nem azt kapjuk, amit szeretnénk, az több mint valószínű, hogy azért van, mert fogalmunk sincs, hogy mit is szeretnénk valójában. Toljuk a szekeret nap, mint nap egy szebb, boldogabb élet reményében, miközben aligha van pontos képünk arról, hogy milyen is lenne a szebb jövő. A mi szebb jövőnk.

Mindenki képes valami rendkívülit véghezvinni, ha van valami rendkívüli véghezvinni valója…

A coaching legelső lépése a cél megfogalmazása: mit szeretnék elérni. Legyen az bármily egyszerű cél fontos, hogy saját magáénak érezze az ügyfél. Ha „küldték”, akkor addig beszélgetünk és járjuk körbe a témát (vezetői elvárás), amíg meg nem találja benne az ügyfél a személyes motivációját, ezáltal tud elköteleződni és válik a cél személyre szabottá. Fontos, hogy olyan célt tűzzön ki maga elé, ami felett van befolyása, azaz a cselekedetei által elérhető (ne olyat, hogy mások mit tegyenek, vagy ne tegyenek, érezzenek, vagy gondoljanak, mert ezekre nincs ráhatása).

A saját célok pontos megfogalmazásához idő és türelem kell, ezért a kezdeti ülések legfőbb célja ez. Ennek segítségével ugyanis a kitartás és elkötelezettség sokkal erősebbé válik, ami elengedhetetlen, hogy végig tudjon menni „az úton”.

Az üzleti világban jól ismert és gyakran használt fogalom a SMART célok, melynek jelentése „okos, intelligens” (angol), de voltaképpen az alábbi angol szavakból alkotott mozaik-, pontosabban betűszó:

- S: specific, azaz specifikus – MIT? kérdésre ad választ

Egyértelmű, hogy mit fogok elérni a célkitűzésem eredményeként?

Minél pontosabb egy cél, annál egyértelműbb a hozzá vezető út. Minél általánosabb, annál nehezebb az irányt kijelölni.

Ha például kevesebb konfliktust szeretne, meg kell fogalmazni, hogy mit jelent ez pontosan: Kivel, milyen helyzetekben szeretne jobb viszonyt kialakítani? Mit tehet annak érdekében, hogy a viszony jobb legyen? stb.

- M: measurable, azaz mérhető – HOL? kérdésre ad választ?

Hol fogom beállítani azokat a mérési pontokat, teljesítménycélokat, ahol nyomon követhetem a haladásomat a kitűzött cél felé?

A célt mérhetővé kell tenni: például ne csak annyit tűzzön ki, hogy le szeretne fogyni, hanem azt is, hogy mennyit. Ez segít lemérni az eddigi fejlődést, és mutatja azt is, hogy mennyi van még hátra.

- A: attainable, azaz elérhető – HOGYAN/ MENNYIRE? kérdésre ad választ

„Mennyire lesz nehéz elérnem a célomat? Egyáltalán reális a célom?”

Erről mindig eszembe jutnak a tehetségkutató műsorok előválogatói. Viccesnek tűnik, de szerintem szinte mindenki ismer a környezetében olyan embert, aki gondol magáról valamit, pedig az nincs is úgy. Például, hogy tud énekelni….. S az ellentétje is ugyanígy igaz: hány ember nem látja a benne szunnyadó tehetséget!

Ez egy nagyon nagyon kritikus pont, mert egy jó célhoz nélkülözhetetlen a kellő önismeret. Ha jól mérte fel saját képességeit, megfelelő célokért indult harcba, akkor azt el is éri.

- R: relevant, azaz lényeges – MIÉRT? kérdésre ad választ

Miért fontos ez a cél nekem/ a szervezetemnek?

Érdemes olyan célt kitűzni, ami az adott élethelyzetben valós és aktuális. A cél valami olyan legyen, ami mostanság foglalkoztatja, esetleg nyomasztja, hogy nincs benne előrelépés.

Ha például a párkapcsolata kezdi a végét járni és ez megijeszti, akkor ez egy releváns és reális célnak tűnik, hogy megoldja a helyzetet. De ha már vége a kapcsolatuknak és az ex-partnerének már van új kapcsolata, akkor már nem. Vagy ha úgy érzi kimerült és kicsúsznak a dolgok a kezei közül, ésszerűnek tűnik elgondolkodni azon mi az, amin változtathat és hogyan, hogy újra egyensúlyba kerüljön.

- T: timebound, azaz időhöz kötött, időben behatárolt – MIKOR(RA)? kérdésre ad választ

Mikorra tűzöm ki a határidőt a célom eléréséhez?

A célt érdemes apró lépésekre, kisebb mérföldkövekre bontani, ezáltal beláthatóvá megléphetővé válik az út, pontosan látható, hogy mit kell tenni ahhoz, hogy a célig eljusson. Az apró mérföldkövek meglépése hatalmas erőt, önbizalmat tud adni, hogy folytassa az utat és bizakodóan álljon a folytatáshoz. Fókuszáljon mindig a következő lépésre. A cél legyen mindig az előtte álló mérföldkő elérése.

3.) HIT:

Már a több ezer évvel ezelőtt író kínai hadi tudósok is megfogalmazták, hogy a csata sorsa már az előtt eldőlt, mielőtt a csihi-puhi ténylegesen elkezdődött volna. Az nyer, aki jobban felkészült nemcsak testben, hanem lélekben is. Aki elhiszi magáról, hogy képes rá, hogy sikerülhet. A harci siker eléréséhez vezető út semmiben nem különbözik bármilyen más, nem katonai jellegű vállalkozástól. Ha tisztában vagyok magammal, ehhez igazítom terveimet, szembe néztem az elvégzendő feladattal, saját magamat meggyőztem arról, hogy akarom, amit tenni fogok, akkor roppant nagy esélyem van a győzelemre, azaz a sikerre.

A coaching folyamat során ennek monitorozása állandó feladata a coach- nak, hisz hiába a jó cél, ha az eltökéltség parazsa kialudt, vagy legalábbis „Lepsénynél még megvolt…!”

4.) MUNKA:

" Nem buktam el, csak találtam tízezer utat, ami nem járható.”

Thomas Alva Edison

Sokszor használom ezt az idézetet, mert számomra ebben minden benne van arról, amit munkának tartok: erőfeszítés, kitartás, bukás, kudarc, talpra állás, tanulás, koncentráció, újrakezdés, bátorság, stb. S mindezt átszövi a világ legtermészetesebb módján a humor és a könnyedség. Nincs varázslat, csak gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás.

A coaching során is kulcsfontosságú azt tudatosítani, hogy a befektetett munkától lesz az együttműködés vagy egy kellemes „ötórai tea”- csevegés vagy valódi változás. Néha elég csak technikákat gyakorolni, s „csak” abban kitartani, hogyha nem sikerül, akkor majd legközelebb. Van amikor viszont mélyebbre elásott félelmek kerülnek felszínre, amikkel való szembenézés komoly önismereti munkát igényel. Munka, hogy túl tudjunk jutni a saját határainkon, kipróbáljunk új megoldásokat, elfogadjunk más nézőpontokat, mint az eddigi hiedelmeink.

5.) ÉRTÉKELÉS/ ÜNNEPLÉS:

Minden utazásnak egyszer vége, amikor számot vetünk azzal, hogy mit sikerült megvalósítanunk a kitűzött céljainkból és mit nem és miért nem.

A coaching folyamat esetében is, ahogy van nyitó ülés, úgy van záró beszélgetés, ahol az érintett résztvevők értékelik a folyamat sikerességét: melyek azok a területek, ahol történt valódi változás, s melyek, ahol kevésbé. Hasznos az okokról is beszélni, hogy ahol sikerült miért sikerült, s ahol nem, miért nem. Őszintén beszélni arról, hogy amik nem teljesültek, azok relevánsak- e még, s amennyiben igen, azokra mikor és hogyan érdemes visszatérni.

Amik viszont teljesültek, azokat fontos megünnepelni, értékelni a kisebb- nagyobb sikereket is! Megállni egy időre és megbecsülni az erőfeszítést. Mind az ügyfél, mind a vezetője részéről! Ezek adják az erőt és az önbizalmat. Ezektől lesz egyre jobb az ügyfél problémamegoldó képessége, nyer bátorságot az új tervek kitalálásához. Lesz egyre sikeresebb…

A sikeresség, a teljesítmény manapság komoly értékmérővé vált társadalmunkban. Nem vagyok álszent, számomra is fontos a siker, ugyanakkor személyes meggyőződésem és szakmai tapasztalatom is, hogy ezzel nincs összhangban a tévedéshez való „jogunk”. Pedig normális, ha tévedünk, ha hibázunk, hisz járni is jó pár esés után tanultunk meg. A kudarc is a tanulás, a fejlődés szerves része, nem pedig szégyen, valami, amit el kell titkolni, rejteni…..

Coaching munkám során a sikerhez való ilyen ambivalens viszonyulással mindig találkozom, de legjellemzőbb módon vezetői szinteken. Ott szinte már egyenesen kínos tévedni! És bizony ezzel van a legtöbb feladat is.

Coaching munkámban az ügyfél elégedettsége számomra is a legfontosabb sikertényező. Szakmailag pedig két minimum „mérőszámom” mindig van:

- segítsem az ügyfelemet önismeretében, hisz ha jobban érti önmagát, jobb célokat is tud majd kitűzni maga elé;

- szokásaiban segítsek találni számára legalább egy új, építő szokást és elengedni egy régi, haszontalan szokást.

Tévedni, hibázni pedig bármennyit lehet! Sőt, kötelező!

“Ha valaki sikeres akar lenni, akkor hibái számát meg kell dupláznia.”

(Thomas J. Watson – Az IBM alapítója)

“A sikeres emberek egy helytelen irányba tett lépést értékes tapasztalatként élnek meg, míg a sikertelenek a rossz irányt kudarcként fogják fel.”

(Andrew Matthews – Élj Vidáman)

Érdekesség: Vass István: Mi a siker/ sikeres emberek 8 titka?


Sándor Andrea
Coach, Szervezetfejlesztési tanácsadó
[email protected]
+36 30/9 33333 9

Források:
(1) Vida- Vranesics, Sz. (2011): A vezetői coaching, 2.rész – Folyamat, eredmény, hatékonyság
(2) Dr. Székely Vince: A vezetői coaching iránti elköteleződés tényezői vállalati környezetben – EMCC előadás.
(3) Vass István: Mi a siker/ sikeres emberek 8 titka?


Kiemelt Partnereink