Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Számos alapanyag hiányától szenvednek az autógyártók
A legtöbbet a chiphiányról hallani a járműipar legnagyobb kihívásai között, holott komoly problémákat okoz az egyéb alkatrészek hiánya is. Többek között a bőr, egyes fémek, szövetek és a gumi ellátása is akadozik a világban. Az OEM-eknek valahogyan muszáj reagálniuk, különben nagyon elszaladhatnak a költségekig.
Nem véletlenül kap nagyobb figyelmet a félvezetők hiánya, hiszen ez okozza a legnagyobb problémát – a hiányzó chipek miatt sokszor le kell állítani a gyártósorokat, százezres nagyságrendben készül kevesebb autó, komoly a baj.
Az egyéb alapanyagok hiánya szintén problémát jelent, még ha nem is okoz kiesést a gyártásban a kevesebb bőr vagy acél. Az ellátási nehézségek miatt ugyanakkor az egyes alapanyagok drágultak, emiatt pedig az autók ára is emelkedhet – mind az előállítási költségük, mind a vételáruk.
A kialakult helyzet számos OEM-et kényszerített arra, hogy újratervezze az ellátási láncait, és komolyan megfontolja, mint és honnan szerez be. Ráadásul egyre fontosabb szempont a beszerzéskor az emberi jogok tiszteletben tartása, Németországban már a jogalkotó is kötelezi a gyártókat egyes etikai szabályok betartására.
Egekben az acélárak
Az egyik legjobb példa az alapanyagok árának elszállására az acél. Egy év alatt 101 százalékkal nőtt vasérc ára, ami az acél legfontosabb alkotóeleme – így az acél ára is negyven százalékot emelkedett egy év alatt. Egy átlagos személyautó gyártásához 900 kilogramm acélt használnak, így érthető módon az autóárak elszállásához vezethet, ha folytatódik ez a tendencia.
Több gyártó is alternatív megoldásokat keresett a problémára. Az autopro.hu is beszámolt róla, hogy a Volvo AB elsőként jutott hozzá zöld acélhoz, ami több svéd cég összefogásának volt köszönhető. A Mercedes-Benz szintén a zöld acél használatában látja a megoldást, erre 2025-től van esélye a svéd H2 Green Steel startupon keresztül.
A bőr is drágul
Egy bőrüléses autó kicsit mindig is luxusnak számított, de ha így folytatódik a bőr árának emelkedése, főleg az lesz: az elmúlt egy évben 30,5 százalékkal nőtt az anyag ára. A gyártók műbőrrel vagy vegánbőrrel igyekeznek pótolni a bőrt – írja az Automotive Logistics.
A Porsche és a BMW például a Mirum használatára kezd átállni. Ez egyfajta vegánbőr, amit száz százalékban növényekből állít elő a Natur Fiber Welding. A Volkswagen az AppleSkin nevű terméket mutatta be a bőr alternatívájaként, ezt az almalé melléktermékeként keletkező almahulladékból állítják elő.
Szárnyal a szivacs ára is
Az ülésekben használt szivacs ára is egyre drágább, ráadásul a koronavírus-járvány okozta leállások miatt a járműipar vesztett pozíciójából a bútorokkal szemben – már nem egyértelmű, hogy egy autógyártó kapja meg az éppen rendelkezésre álló készleteket.
Ez a helyzet az újrahasznosított anyagok előtérbe kerülését hozta el, különböző alternatívákat keresnek az ülések kitöltésére a gyártók. Az újrahasznosítás a gumik esetében is megoldás lehet, ugyanis azon a területen is nagyobb a kereslet, mint a kínálat.