Trend Leszállították a világ első karbonsemleges acélját

Leszállították a világ első karbonsemleges acélját

autopro.hu/P.B. | 2021.08.27 04:21

Leszállították a világ első karbonsemleges acélját

Fotó: SSAB

Komoly mérföldkőnek számít a világ karbonsemleges életmód felé való átállásában az, hogy Svédország – pontosabban több svéd cég, egymással összefogva – képes volt karbonsemlegesen acélt előállítani.

Hirdetés

A teherautókat gyártó Volvo AB vehette át a világ első olyan acélmegrendelését, ami karbonsemleges eljárással készült. Bár nagy lépésről van szó, a svéd vállalatok csak 2026-tól ígérik az acél karbonsemleges előállításának ipari léptékét.

A globális károsanyag-kibocsátás csökkentésében nagy szerepe van az acélgyártás zöldítésének, ez az iparág felel ugyanis a Föld szén-dioxid-kibocsátásának kilenc százalékáért – pontosabban az 553 legnagyobb acélgyártó felelős ezért. Ez főleg a nagy mennyiségű fosszilis üzemanyag használata miatt van így.

Ibrahim Baylan, svéd gazdasági, innovációs és ipari miniszter egy sajtótájékoztatón elmondta, hogy bár az acélipar nagyban felelős a környezetszennyezésért, sokat tud tenni a megoldásért is. Arra pedig különösen büszke, hogy egy olyan ország minisztere, ami tesz is a zöld megoldásokért.

Svéd összefogás vezetett a sikerhez

Az acélt a svéd SSAB acélgyártó, a Vattenfall energetikai cég és az LKAB vasércbányászati cég közös vállalata hozta létre, melynek neve HYBRIT. A név a hidrogén használatára utal, ami felváltja a fosszilis tüzelőanyagokat mind az acél legfontosabb összetevőjét képező vaspelletek előállításában, mind az oxigén vasból való eltávolításának technológiai eljárásában, a szén és a koksz zöld hidrogénnel történő helyettesítésével. Az SSAB később ezt a vasat acéllemezek szállításához használta az eljárás során.

Svédország egésze valamivel több mint 45 millió tonna szén-dioxidot bocsátott ki 2020-ban, de ebből az SSAB önmagában felelős volt 9 millió tonnáért. A cégek szerint a HYBRIT technológiával, azaz a fosszilis tüzelőanyagok acélgyártási folyamatból való kizárásával Svédország teljes szén-dioxid-kibocsátása legalább tíz százalékkal csökkenthető.

Sokat profitálhat ebből a Volvo is

Az SSAB, az LKAB és a Vattenfall közös közleménye szerint 2026-ban kezdik meg az új, karbonsemleges acél ipari gyártását. Az év elején a Volvo bejelentette, hogy első gyártóként zöld acélból gyárt járműveket – ezt az igényt szolgálja ki a most előállított acél is.

A Forbes cikkében felhívja a figyelmet arra, hogy bár ez volt az első karbonsemleges acélból álló szállítmány, közel sem az első olyan projektről van szó, ami az acélgyártás zöldítéséről szól. Többek között más svéd cégek, az indiai Tata és a kínai Baowu is dolgozik hasonlón.

Kiemelt Partnereink