Beszállítók Látványos és nagyon jól felszerelt a Continental veszprémi tesztpályája

Látványos és nagyon jól felszerelt a Continental veszprémi tesztpályája

Pörge Béla | 2020.09.24 15:49

Látványos és nagyon jól felszerelt a Continental veszprémi tesztpályája

Fotó: Pörge Béla

Csütörtökön átadásra került a Continental veszprémi (Veszprémhez közeli, Gyulafirátót és Hajmáskér közötti) tesztpályája, a délelőtti online átadó után délután már lehetőség volt megtekinteni a pályát, ahol a legmodernebb technológiák segítségével tesztelhetik a Continental munkatársai a közeli Fejlesztési Központ termékeit.

Hirdetés

Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, csütörtökön délelőtt átadták a Continental új tesztpályáját Veszprém közelében. A beruházás 130 embernek ad munkát, 9,7 milliárd forintból épült meg, ebből közel másfél milliárd forinttal támogatta a kormány az építkezést. Az új pálya azért kifejezetten fontos, mert így a Continental veszprémi Fejlesztési Központjában kidolgozott és fejlesztett funkciókat élesben, valódi autókkal, valódi körülmények között, helyben tesztelhetik a mérnökök, ezzel gyorsítva a termék piacra kerülését.

Pék Zoltán a veszprémi Continental Automotive Hungary Kft. Fejlesztési Központjának vezetője elmondta, hogy az új beruházásnak hála Veszprémben a tervező asztaltól a fejlesztésen át a gyártásig követik a folyamatokat a vállalat munkatársai, ez pedig komoly versenyelőnyt jelent.

A pálya paraméterei

A pálya tartalmaz egy 210 méter átmérőjű dinamikai felületet, előtte egy 500 méter hosszú, tíz százalék döntöttségű kanyarral. Ez a felület a különböző fékhatások, kipörgés és kanyarodási tulajdonságok tesztelése miatt fontos, itt modelltől függően akár 150 kilométer/óra sebességgel is száguldhatnak a tesztelt autók.

A tesztpálya tartalmaz hat különböző meredekségű dombot, ezek közül a legmeredekebb egy 40 százalékos emelkedő. Utóbbi kivételével minden emelkedő el van látva egy keramitfelülettel, ami locsolható, így a csúszós emelkedők modellezése is megvalósítható. A csúszós utak kipróbálására még alkalmasabb a 825 méter hosszú, locsolt keramitfelület.

A pálya önmagában is látványos a fent említett részekkel, azonban elhelyezkedéséből adódóan (a Bakony lábánál található a terület) világszinten is a látványosabb tesztpályák közé tartozik.

Élesben derül ki, miért fontosak a vezetést segítő rendszerek

A megnyitóhoz kapcsolódóan négy különböző felszereltségű autó tesztjét is megnézhettük. A leglátványosabb eltérést a Mercedes E220 mutatta, ebben az autóban ugyanis semmilyen vezetést segítő rendszer nincsen, még ABS sem. Mellette egy BMW X3, egy Toyota Supra és egy Renault Megane RS mutatkozott be, valamint egy DS 3 automata távolságtartását is láthattuk.

A Renault simán megállt az adott pontig vészfékezéssel.

A Renault simán megállt az adott pontig vészfékezéssel. | Fotó: Pörge Béla

A vezetőt segítő rendszerek nélküli Mercedesnek ez füstöléssel sem sikerült, elkaszált két bóját.

A vezetőt segítő rendszerek nélküli Mercedesnek ez füstöléssel sem sikerült, elkaszált két bóját. | Fotó: Pörge Béla

Akár az úgynevezett jávorszarvas-tesztről, akár a csúszós utakon való tulajdonságok vizsgálatáról volt szó, szembetűnő volt, hogy a Continental vezetést segítő rendszerei nélkül mennyivel rosszabbul teljesítenek a járművek. Érdekesség, hogy biztonsági okokból bármelyik autón kikapcsolható az összes vezetői asszisztens.

Látványosan működik az önvezetés, láb sem kell hozzá.

Látványosan működik az önvezetés, láb sem kell hozzá. | Fotó: Pörge Béla

A Tesla sem tud ennél többet önvezető üzemmódban

A DS 3 „önvezető” funkcióját alaposabban is volt módunk megvizsgálni. Az autó teljesen magától képes leparkolni, akár szűk helyekre is, mindössze egy gombot kell lenyomva tartani a vezetőnek közben, jelezve, hogy van valaki a járműben. A forgalomkövető rendszer még kényelmesebb, forgalmi dugókban ülve szinte semmit nem kell csinálnia a vezetőnek, a Continental rendszerének hála az autó magától képes követni az előtte haladó autót, és tartja a távolságot is, valamint minimális gázadás után el is indul.

A Tesla önvezető autói lényegében ugyanazokat a funkciókat tudják, mint a Continental rendszerei, bár azokon az elektromos hajtásnak köszönhetően finomabban működnek.

Ezeket a feladatokat el kell végezni ahhoz, hogy magától álljon be az autó a helyre.

Ezeket a feladatokat el kell végezni ahhoz, hogy magától álljon be az autó a helyre. | Fotó: Pörge Béla

Ezt a gombot kell lenyomva tartani ahhoz, hogy magától álljon be az autó.

Ezt a gombot kell lenyomva tartani ahhoz, hogy magától álljon be az autó. | Fotó: Pörge Béla

Minden apróság számít

A tesztelés során a Continental munkatársaitól megtudtuk, hogy a különböző vezetői asszisztens funkciók során minden apró változtatás komoly teszteléseket igényel. Az egyes szenzorok, érzékelők nagyon pontos adatokkal dolgoznak, ezért a súlyban történő minimális eltérés is más paramétereket követel meg, így csak teljesen egyforma autókba szerelhető be ugyanaz a rendszer.

A jelenlegi legújabb autók hardverei a legalacsonyabb kategóriás modelleket leszámítva mind képesek lennének a Continental rendszerének befogadására, ám az egyes szenzorok és funkciók összehangolása komoly munkát igényelne, az adaptáció egy hosszabb folyamat. Mint megtudtuk, egy új funkció kidolgozása a megrendeléstől a forgalomba kerülésig négy-öt évet vesz igénybe.

A tesztelt autók felsorakoznak a kerámiapályán.

A tesztelt autók felsorakoznak a kerámiapályán. | Fotó: Pörge Béla

Kiemelt Partnereink