Beszállítók Kirobbanó formában a magyar járműipar

Kirobbanó formában a magyar járműipar

Biró Csongor | 2014.02.05 11:03

Kirobbanó formában a magyar járműipar

A legnagyobb hazai járműipari vállalatok, jelenlegi és leendő beszállítók, szakmai szervezetek (MGSZ, MAJOSZ), valamit a kormányzat képviselőivel rendezte meg első járműipari napját a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA).

Hirdetés

Berényi János, a HITA elnöke elmondta, hogy a befektetésért folytatott versenyben csak aranyérem van, az autóipari nagyvállalatok nekünk adták az aranyérmet, amikor úgy döntöttek, hogy befektetéseik helyszínéül Magyarországot választották. Az éremszerzéssel nem ért véget a HITA munkája, újabb beszállítói fejlesztéseket, beruházások előkészítésén dolgoznak. Kiemelte, Magyarország autógyártó nagyhatalommá vált, a külgazdasági hivatal közreműködésével elő kívánják segíteni, hogy a magyar kis- és középvállalkozások a nagy autógyártó cégek beszállítóivá váljanak.

Berényi János

Szijjártó Péter külgazdasági államtitkár elmondta, hogy Magyarország legsikeresebb vállalatainak vezetői gyűltek össze a HITA rendezvényén. Ezek a cégek a legbátrabb és a legsikeresebb válaszokat adták az utóbbi évek gazdasági kihívásaira. - Az autóipar a magyar gazdaság zászlóshajója és járműgyártás európai fellegvára. 712 járműipari vállalkozás 115 717 dolgozója 17,8 milliárd eurónyi termelési értéket valósított meg 2013-ban, amely a teljes magyar feldolgozóipari teljesítmény majd 20 százaléka. Ezeknek a cégeknek 16,6 milliárd az exportbevétele (a bruttó hazai termék, GDP 10 százaléka), a teljes magyar export 18 százalékát a járműipar biztosította, ezek a cége a válság idején 93 százalékban exportra termeltek.

Az államtitkár hozzátette, hogy a Magyarországon gyártott motorok 80, az autók 90 százalékát gyártották külföldre. A négy OEM 17 400 munkahelyet teremtett, csak az elmúlt évben kétezret, 313 ezer autót és 2,27 millió motor gyártottak, 229 hazai beszállítót foglalkoztatnak, hat felső és hét középfokú oktatási intézménnyel állnak kapcsolatban.

Szijjártó Péter

Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy helyes döntés volt a stratégiai megállapodások megkötése. A 38 stratégiai megállapodásból, 12 járműipari cég volt, a sorban a Knorr-Bremse következik, amellyel február 6-án írják a lá a dokumentumot. - Ez a beszállítókról szól, a beszállítói láncban több magyar beszállítót akarunk, ebben partnerek a nagy gyártók és az első körös beszállítók - tette hozzá az államtitkár. Szijjártó Péter szerint jó döntés volt a kiemelt járműipari központok létrehozása. Helyes döntésnek bizonyult a magyar felsőoktatási rendszer átalakítása a minél több és jobb mérnökök képzése érdekében. A kormány erre jövőben is komoly erőforrásokat biztosít. Helyes döntés volt a duális képzés támogatása is, a kormány 7000 tanműhely felépítését finanszírozza hosszú távon 50 milliárd forintos befektetéssel.

A beszállítófejlesztésről az államtitkár lapunknak elmondta, hogy a céljuk, hogy a jelenleg a negyedik, ötödik grádicson álló kkv-k eggyel magasabb szintre lépjenek a beszállítói láncban. Egy-egy autóipari munkahely három-négy, esetleg öt munkahelyet teremt. Az öt legnagyobb gyártó 5700 magyar kis-és közepes vállalattal áll beszállítói kapcsolatba, de a top 15-be tartozó következő tíz első körös vállalat is összesen 2000 új munkahelyet eredményező fejlesztést hajtott végre a 2013-as esztendőben.

A szakmai nap zárásaként panelbeszélgetést tartottak, ahol Kilián Csaba (MGSZ) és Klujber Dénes (MAJOSZ) vezényletével a Denso, a Suzuki, a Mercedes-Benz, a Knorr-Bremse, a Bosch és a Hankook vezetői osztották meg gondolataikat a kutatás-fejlesztésről, a mérnökképzésről, a 2013-as eredményekről és a 2014-es kilátásokról.

Kiemelt Partnereink