Beszállítók Két nagyberuházást hajt végre a BPW-Hungária

Két nagyberuházást hajt végre a BPW-Hungária

Pörge Béla | 2023.04.12 07:23

Két nagyberuházást hajt végre a BPW-Hungária

Fotó: Mészáros Zsolt

Interjú Mándli Péterrel, a BPW-Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával a vállalat fejlesztéseiről, termékeiről és az energiaválság okozta kihívásokról.

Hirdetés

- Másfél évvel ezelőtti interjúnkban azt nyilatkozta, hogy 2022-ben és 2023-ban az átlagosnál nagyobb beruházások várhatóak mind a gépi, mind az infrastrukturális oldalon a BPW-Hungáriánál. Mi valósult meg ezekből a tervekből eddig, és mi várható még a beruházások terén 2023-ban?

- Két rendkívül nagy beruházásba kezdtünk ebben az időszakban – az egyik a futóműgyártás folyamatának az elejét, a másik a végét segíti. A tengelytest-gyártáshoz kapcsolódó új technológia, a dörzshegesztőgép beszerzése már 2021 végén elindult, ezt a gépet talán már az idén a szériagyártásban tudjuk használni. A berendezésgyártó folyamatosan küzd az alkatrészek (főleg a vezérléstechnikai alkatrészek) beszerzésével, emiatt öt-hat hónap késésben van a projekt. Egy többmillió euró értékű, automatizált berendezésről van szó, aminek a beszerzésével most már a célegyenesben vagyunk, a gép mechanikai részeit már összeszerelték. A terv az, hogy a kollégáim nyáron mennek Angliába gépátvételre, ami egy hosszabb folyamat még, de már látszik a projekt vége.

A másik nagy, szintén többmillió eurós beruházás a futóműszerelés szűk keresztmetszetét hivatott bővíteni, itt időben el tudtunk indulni a tavalyi év közepén, így idén, az év második felében el tudjuk indítani az újabb, immár negyedik szereldénket, ami biztosítja a megnövekedett kibocsátást mindkét termékterületünkön – a közúti, és a mezőgazdasági pótkocsik területén. Egy hibrid szereldéről beszélünk, amiben a pótkocsi tengelyek mindkét fajtáját tudjuk gyártani.

Ezzel a két nagyon nagy értékű beruházással a jelenlegi szűk keresztmetszeteinket a termelés elején és végén feloldjuk, ezzel a jövő évtől nagyobb kapacitást tudunk biztosítani a piac számára. Ettől még az alkatrészek forgácsolásában adódhatnak feladatok, de azok kisebb beruházások, és meg lehet oldani magyar beszállítókkal. Azt még fontos megjegyezni, hogy a BPW-Hungáriánál Szombathelyen az éves, alap beruházási volumen meghaladja a tízmillió eurós értéket. A fenti két nagyberuházásunk ezen felül értendő.

- Szintén ebben az interjúban volt szó arról, hogy célja a szombathelyi gyár digitalizációja. E téren milyen eredményeket ért el az elmúlt évben a BPW-Hungária Kft.?

- 2022. január 1-jén átálltunk egy másik ERP-rendszerről az SAP-ra, annak is a legújabb verziójára. Az átállás természetesen nehézségekkel járt, még mindig sok optimalizálási feladatunk van, de a gyár a beépített műszaki kapacitását már tudja hozni. Egy teljesen új rendszerhez kellett hozzászokni mind az 1600 dolgozónak, ez komoly kihívást jelentett, ezen még dolgozunk ma is, hogy a rendszert egyre jobban használjuk.

Az automatizációt illetően van egy kis teamünk a mérnökcsoporton belül, ami a meglévő folyamataink automatizálásával foglalkozik. Minden évben vezetünk be automatizációs újításokat, így ugyanazzal a létszámmal tudunk egyre több terméket előállítani.

- Hogyan érintette a céget az energiaválság, milyen lépésekkel reagáltak rá?

- Jelentősen érintett minket az energiaválság, de úgy gondolom, ez minden magyarországi vállalkozásra igaz. Az anyavállalatunkkal való kommunikációt is megnehezítette, mert míg a német kormány hozott intézkedéseket az ipari termelők számára az energiaárak megugrásának korlátozására (Energiepreisbremse), addig nálunk ez nem létezik. Mindenki attól függően járt pórul, hogy milyen megállapodásokat tudott kötni a szolgáltatókkal.

Magyarország versenyképességének, ezen belül a szombathelyi telephely BPW Csoporton belüli versenyképességének nagyon rosszat tett ez a kialakult helyzet – Magyarország nem tudott reagálni arra, ahogy a német gazdaság támogatta a német vállalatokat az energiaválságban.

Mándli Péter, a BPW-Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

Mándli Péter, a BPW-Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. | Fotó: Mészáros Zsolt

Annyit tudtunk tenni, hogy egy korábban, a gázfogyasztás csúcsait mérséklő céllal hozott intézkedésünket kibővítettük. Ez azt jelenti, hogy a fűtőkazánunk mellett már volt egy SNG-tartályunk, most a téli időszakban pedig amennyire tudtunk, a mesterséges gázra hagyatkoztunk. Az arányok kedvéért említem meg, hogy az SNG ára a földgáz válság előtti árának ötszöröse, de így is volt olyan időszak tavaly, amikor a földgáz kétszer annyiba került, mint az SNG.

Próbáltunk alternatívákat keresni, de a szintetikus gáz használata is korlátozottan lehetséges, ezért csak az épületek fűtésére tudtuk igénybe venni. A villamos áram kapcsán mi is gondolkoztunk beruházásban elsősorban a napelemek használatát illetően, de állami támogatás jelenleg nem áll rendelkezésre, tavaly pedig nem tudtuk pályázni, így nehéz helyzetben vagyunk ezen a téren. Van egy négyezer négyzetméteres napelemparkunk, amit durván tíz éve alakítottunk ki, de ez az áramfogyasztásunk töredékét fedezi. Ennek a sokszorosára lenne szükség, van kidolgozott elképzelésünk a bővítésre, de pályázat nélkül nem fogunk tudni belevágni.

- Az elmúlt években mennyit változott a szombathelyi üzem portfóliója?

- Mi lettünk az eltérő kiviteleknek a gyára, vagyis minden nem standard pótkocsi tengely Szombathelyen készül. Vannak folyamatos újítások a termékfejlesztés területén, amik beáramlanak a termelésünkbe, de nálunk az elektromobilitás nem jelent hatalmas változást – az elektromosan hajtott kamion mögötti pótkocsinak is ugyanaz lesz a funkciója, mint a mostaniaknak. Amíg tengelyeken kell gurulnia a pótkocsiknak, addig forradalmi változás nálunk nem várható.

Természetesen anyavállalati szinten léteznek fejlesztések, van egy, ami a rekuperációról szól, a hűtőkoffert hordozó pótkocsikra vonatkozik, a cél az lenne, hogy a rekuperációval termelt árammal működjön a hűtő. Ilyen pótkocsi Európában már közlekedik, idén várható belőle egy komolyabb nullszéria, több száz példánnyal. Ez egy nagyon speciális terület, egy ilyen pótkocsi a többszörösébe kerül egy hagyományos társához képest.

- Hogyan alakult a pótkocsi-piac a közelmúltban?

- A 2021-es interjúnk idején egy komoly gazdasági visszapattanást éltünk, akkor olyan igényekről beszéltünk, amit ez a gyár addig soha nem látott, tele voltunk rendeléssel. Ugyanakkor ez egy beruházási, nem pedig egy általános fogyasztói piac, ezért állandó a hullámzás a keresleti oldalon. A 2023-as évre is megvan a rendelés-lefedettségünk, de nem beszélhetünk extra növekedésről a pótkocsi-piacon. Megtorpanást egyelőre nem látunk, de az év további részéről nehéz nyilatkozni.

Sajnos ezt a szegmenst is elérte az infláció és a nyersanyagok árának emelkedése, ezért a vevők már elgondolkoztak azon, hogy a termékeinket tovább használják. A pótkocsik gyártási oldalról nézve ugyan bonyolult termékek, de nem űrtechnológiáról van szó, így nem jelent problémát, ha az üzemeltető három év helyett négy évig használja a pótkocsit, és utána adja tovább.

- A BPW-Hungária Kft. anyavállalata, a német BPW Bergische Achsen nyáron fennállásának 125. évfordulóját ünnepli. Mit jelent ez a komoly jubileum a magyar leányvállalat számára?

- Minket is büszkeséggel tölt el ez a jubileum, végre kijöttünk a COVID-időszakból, így a 125. évforduló kapcsán fogunk tartani egy családi napot. A kollégák családtagjai ekkor megtekinthetik gépeket, berendezéseket, ez mindig kívánság szokott lenni a dolgozók részéről – a gyerekek láthatják, hogy a szülők milyen gépekkel dolgoznak. Mi is meg fogjuk ünnepelni tehát a jubileumot, ráadásul nemcsak 125 éves a cég, hanem 125 éve ugyanannak a családnak a birtokában van. A tulajdonosok itt vannak a mi felügyelőbizottságunkban, így mi is találkozunk velük a mindennapok során.

Személyes történetként megjegyzem, hogy én 25 éve dolgozom a BPW-nél, amikor az anyavállalat a századik születésnapját ünnepelte, akkor kezdtem. Személy szerint nagyon örülök mindkét jubileumnak: 25 éve nem is realizálódott bennem a századik évforduló, bár tudtam róla, de akkor nekem nem ez volt a fókuszomban. Huszonöt évvel később, mikor a saját jubileumomat is ünneplem, teljesen más szemmel nézem az évfordulót, más a perspektíva ügyvezetőként, de nagyon pozitív, és nagyon jól élem meg ezt a perspektívát.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink