Beszállítók Iszik vagy vezet? – ezentúl az autó dönti el

Iszik vagy vezet? – ezentúl az autó dönti el

autopro.hu/H.J. | 2019.03.30 05:01

Iszik vagy vezet? – ezentúl az autó dönti el

Az Európai Unióban 2022-től kezdve minden új autóra kötelező lesz újfajta biztonsági rendszereket felszerelni, ide értve az intelligens sebességkorlátozót és szenzorokat, amelyek észlelik, ha a vezető álmos vagy zavart állapotban van.

Az Európai Bizottság jóváhagyta a tavaly javasolt és a múlt hónapban előzetesen jóváhagyott jogszabályt a közúti biztonság javítása érdekében. A jogszabály kötelezővé teszi az intelligens fordulatszám-korlátozó rendszerek telepítését, amelyek a GPS-adatok és a jelfelismerő kamerák segítségével tájékoztatják a vezetőt az adott sebességkorlátozásokról, és szükség esetén korlátozhatják a jármű sebességét. Emellett a részeg sofőrök sem száguldozhatnak kedvükre az új alkoholérzékelő rendszernek köszönhetően. Hasonló rendszer adna visszajelzést, ha a sofőr fáradt, vagy zavart állapotban vezet. A Volvo a közelmúltban már be is jelentette, hogy járművei alapfelszereltségében is megtalálható lesz mindez.

A döntés értelmében 2022 májusától azokat a modelleket érinti a szabály, amelyeknek nincs korábbi verziója, 2024 májusától pedig azokat a járműveket, amelyeknek már napjainkban is közlekednek típusai az utakon. Az intézkedések véglegesítése szeptemberben az Európai Parlament és az EU-tagállamok jóváhagyásától függnek.

A kötelező biztonsági rendszerek a következők: automatikus vészfékező rendszer, sávtartó rendszer, intelligens sebesség asszisztens, alkoholos blokkoló rendszer, fáradtság érzékelő rendszer, zavart állapotot jelző rendszer, vészleállító, tolatókamerák és érzékelők, valamint baleseti adatrögzítő.

Számos rendszer már most is hozzáférhető és szabványos. Az Euro NCAP biztonsági tesztjein már kizárólag ezekkel a szolgáltatásokkal érhetnek el öt csillagot a gyártók. Az Európai Bizottság becslése szerint az intézkedések 2038-ra több mint 25 000 életet menthetnek meg.

Ha jóváhagyják, az új jogszabály az EU-n belül eladott összes új gépkocsira vonatkozik. Habár a britek az EU-ból való kilépést tervezik, az Egyesült Királyság kormánya arra utalt, hogy a járműbiztonsági előírásokat szorosan összehangolja az EU-val.

Kiemelt Partnereink