Beszállítók Iskolapadba ülhetnek a fejlődni vágyó beszállítók

Iskolapadba ülhetnek a fejlődni vágyó beszállítók

Gégény István | 2014.10.31 11:30

Iskolapadba ülhetnek a fejlődni vágyó beszállítók

A TierUp! kezdeményezés célja az oktatási erőforrások aktívabb bevonása a vállalatok fejlesztésébe. Megkezdődött az igények felmérése, bárki hozzászólhat.

– A beszállítói láncban való előrelépéshez milyen képzésekre lenne szüksége? Folyik az Ön cégénél termékfejlesztés (ha nem, mi az oka)? Milyen kutatás-fejlesztési szolgáltatásokra van szüksége az Ön cégének, amelyekhez felsőoktatási intézmények szolgáltatásait igénybe venné? – ilyen kérdések szerepelnek a néhány napja kezünkbe került kérdőíven, amelyet a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) és a Széchenyi István Egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont (JKK) közösen alakított ki.

– A HIPA szorgalmazza és támogatja a cégek és a felsőoktatási intézmények közötti együttműködést, ennek érdekében kezdtük el az úgynevezett Tier Up! programunk kidolgozását is – nyilatkozta szakportálunknak a közelmúltban Kokas Tamás, az ügynökség beszállítói osztályának vezetője. – A vállalkozások számára elengedhetetlen a folyamatos innováció annak érdekében, hogy bent maradjanak vagy feljebb kerüljenek a beszállítói piramisban. Ennek a célnak egyik alapvető követelménye a termékfejlesztés, a gyártási folyamatok optimalizálása, a méréstechnika, minőségellenőrzés eszközeinek és humán oldalának megléte, fejlesztése, képzése. A gyakorlat azt mutatja, hogy a beszállítói piramis csúcsán lévő cégek egyre intenzívebben delegálják az alsó szintek felé az innovációs folyamatokat. Úgy gondoljuk, hogy elengedhetetlenül szükséges az együttműködés a vállalkozások között a közös fenntartás érdekében: legyen szó akár közös eszközökről, közös laborról. Ehhez azonban uniós társfinanszírozott forrásokat is biztosítani kell, ezen a ponton kapcsolódhatnak be az egyetemek, felsőoktatási intézmények. A felsőoktatási intézményeknek, az oktatóknak és a hallgatóknak is elengedhetetlenül szükséges a megfelelő gyakorlat megszerzése. Úgy gondoljuk, hogy sok kiaknázatlan tudás és szabad kapacitás áll rendelkezésre az oktatók, a technikusok és a hallgatók személyében. Az általunk régóta ismételt kulcsszó a kooperáció. Nem mindig érdemes egyedül belevágni a K+F tevékenységbe, de a kkv-k és az egyetemek, illetve a kkv-k közötti kooperáció, a közösen kidolgozott és szakmai tartalommal megtöltött gyakornoki programok, a közös kutatási projektek fokozatosan meghozhatják a várt eredményeket – felelte az Autopro.hu megkeresésére Kokas Tamás.

Hogy az elméletben bátorítóan hangzó törekvés miként valósul meg a gyakorlatban, arról a győri székhelyű Járműipari Kutatóközpont munkatársától érdeklődtünk. Fülep Tímea, a beszédes nevű „Járműipari Felsőoktatási és Kutatási Együttműködés – Regionális ágazati felsőoktatási együttműködés támogatása” projekt vezetője kérdésünkre elmondta, hogy a kezdeményezés jelenlegi fázisában azon dolgoznak, hogy minél részletesebben és minél szélesebb körben felmérjék az érintettek, tehát a hazai kkv szektor képviselőinek igényeit, leginkább a beszállítóként való fejlődésre vonatkozó – ma még hiányzó, vagy nehezen elérhető – képzéseket illetően. – A folyamat azonban nem most kezdődött el – mutatott rá Fülep Tímea –, hiszen az a járműipari együttműködési megállapodás adja hozzá az alapot, amelyet 2012 nyarán a hazai műszaki felsőoktatási képzőhelyek kötöttek egymással, s amelyhez azóta számos járműipari vállalat csatlakozott már. A kérdőív elkészítésénél arra törekedtünk, hogy könnyen kitölthető legyen, minél többen kifejthessék általa észrevételeiket. Ez nem csak abban nyilvánul meg, hogy viszonylag kevés, ugyanakkor lényegre törő kérdést tettünk fel, hanem a papír alapú forma mellett az internet segítségével a világon bárhol elérhető a kérdéssor – közölte a projektvezető.

Arra a kérdésre, hogy hol, mikor és milyen képzések indulnak, azért nem tudott pontos választ adni Dinnyés Álmos, a JKK munkatársa, mert ezeket a paramétereket a vállalatok visszajelzései fogják meghatározni. Az már most tudható azonban, hogy a képzések olyan területekre fókuszálnak, int a tudásmenedzsment, kommunikáció, soft skills, kockázatkezelés, minőségbiztosítás, menedzsment, IT, vagy épp a technológiai transzfer témája. Azzal a gondolattal egészítette ki az előbbieket a szakértő, hogy itt az ideje felismerni, elismerni és a gyakorlatban is ennek alapján fejleszteni: az egyetem is bizonyos értelemben beszállítója a vállalatoknak, ahogy az ipari szereplők is beszállítói lehetnek a felsőoktatási intézményeknek. A tudásmegosztás, a tapasztalatcsere valamennyi érintett fél érdeke, a TierUp! kezdeményezés is ezt a célt szolgálja – nyomatékosította az elmondottakat Dinnyés Álmos.

A kérdőív ide kattintva érhető el elektronikus formában.

Kiemelt Partnereink