Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Így gyártson hatékonyabban, gyorsabban és biztonságosabban!
A legsikeresebb vállalatok közös pontja a Lean-módszer. Vajon miért? Ez a módszer olyan elvek és gyakorlatok összessége, amelyek célja a hatékonyság növelése a gyártásban a pazarlás csökkentése által. Ismerje meg ezt az elvet a Bosch Rexroth Lean-tanfolyama segítségével!
Történelmünk hajnala óta törekszik az ember a minél hatékonyabb munkavégzésre. Egységnyi idő alatt minél több munkát vagy egységnyi munkát minél kevesebb idő alatt, illetve minél kevesebb erőforrás felhasználásával elvégezni a fejlődésre sarkalló ösztönös késztetésünk. Ez az a késztetés, ami négy ipari forradalom mozgatórugója volt és ez adja ma a világ legnagyobb és legsikeresebb vállalatainak hajtóerejét. Az elmúlt évszázad iparosodása során a tapasztalatok módszertanná fejlődtek, ezt nevezzük Leannek. Ebben a cikkben megismerkedhet az alapvetéseivel. Vágjunk is bele!
A T-modell sorozatgyártása és a mögötte húzódó koncepció adta az ihletet a Toyota Product Systemhez, ami a modern Leant útjára indította.
Mi az a Lean?
Nike, Toyota, Caterpillar, Intel, John Deere, Nissan, Ford – csak pár kiragadott példa a legnagyobb vállalatokról, akik régóta alkalmazzák a Lean metódust. Mitől ennyire sikeres ez a szemlélet? Egyáltalán mi az a Lean?
A Lean-módszer olyan elvek és gyakorlatok összessége, amelyek célja a hatékonyság növelése, a pazarlás csökkentése által a gyártásban. A pazarlás alatt minden olyan dolog értendő, ami nem teremt értéket a vevő számára. Ezek lehetnek például:
Defekt:
Minden olyan hiba, ami a termékben keletkezik és minőségromláshoz vezet. Ez gyakran azzal jár, hogy a terméket leselejtezik vagy visszaküldik javításra.
Túltermelés:
Többet gyártani annál, mint amire szükség van. Ezzel az erőforrások pocsékba mennek, illetve a raktár kapacitását is feleslegesen terhelik.
Elégtelenül használt emberi erőforrások:
Sok potenciális hibaforrás elkerülhető volna a munkavállalók szakértelmének teljesebb kihasználásával. Egy gyártósoron dolgozó kolléga bevonásával például könnyebben azonosíthatjuk, hogy miért teljesít alul az adott sor.
Logisztikai és intralogisztikai hiányosságok:
A rosszul megtervezett anyag- és információáramlás a teljes gyártási folyamatot visszaveti.
Felesleges vagy megterhelő mozdulatsorok:
Az optimális gyártási folyamat során a végtermék létrejöttét a lehető legkevesebb mozdulatból kell elvégezni. Emberi munkavégzés során arra is figyelni kell, hogy ergonómiailag ne legyenek megterhelőek ezek a mozdulatok.
Felesleges terméktulajdonságok:
Minden olyan terméktulajdonság, aminek nincs hozzáadott értéke a termékhez. Ebbe a kategóriába tartoznak azok a terméktulajdonságok is, amiknek rövid távon talán van hozzáadott értéke a fogyasztó szempontjából, azonban a hosszú távú hatásai nem fenntarthatók.
Rossz időmenedzsment:
Minden idő, amit várakozással és nem termeléssel telik, pazarlásnak minősül.
A Lean-módszer lényege, hogy azonosítja a gyártási folyamat fentebb taglalt hiányosságait, majd ezekre megoldást kínálva időt és erőforrásokat szabadít fel, amit az értékteremtésre lehet fordítani. Ezzel egyszerre csökkenthetők a költségek és növelhető a hatékonyság.
A folyamatos fejlődés, mint a vállalati kultúra alapja
A Lean másik alapelve az állandó fejlesztése a meglévő folyamatainknak. Ahhoz, hogy a Lean ne csak egy projekt legyen, hanem beleivódjon a vállalat DNS-ébe, elengedhetetlen megteremteni egy olyan vállalati kultúrát, ami támogatja a fejlesztésre irányuló törekvéseket. Nézzük meg ennek a legfontosabb jellemzőit!
Az ideális vállalati kultúra:
- Ösztönzi és támogatja a folyamatos tanulást és készségfejlesztést minden alkalmazott számára képzési programok, workshopok és egyéb lehetőségek révén.
- Megteremti az átláthatóság, a bizalom és a nyílt kommunikáció kultúráját, ahol az alkalmazottak szívesen osztják meg ötleteiket, visszajelzéseiket és javaslataikat.
- Elismeri és jutalmazza a munkatársakat a folyamatos fejlődésre irányuló erőfeszítéseikért, illetve hatásosan szemlélteti, hogy a fejlődésre irányuló erőfeszítéseik hogyan járulnak hozzá a szervezet sikeréhez.
- Megteremti a lehetőséget a munkavállalók számára, hogy olyan projekteken és kezdeményezéseken dolgozzanak, amelyek kihívást jelentenek számukra, és segítik őket új készségek fejlesztésében.
Szívesen dolgozna egy olyan cégnél, ahol mindez adott? Nézzen szét a Bosch Rexroth állásajánlatai között!
Vevőközpontúság: a Lean esszenciája
Honnan lehet tudni, hogy valóban olyan értéket állítunk elő, ami a fogyasztót tényleg segíti és vásárlásra készteti? Például meg lehet őt kérdezni. Bár ez ígéretes kezdet, megvannak a maga korlátjai és sokszor vezet tévútra, főleg, ha kimerül a rendszeres kérdőív küldözgetésben.
Az igazán sikeres Lean vállalatok úgy valósítják meg az vevőközpontúságot, hogy a termékükre fókuszálnak. Átfogó tudással rendelkeznek a területükön és mélyen gyökerező szenvedéllyel alkotják meg a termékeiket. Egy ilyen vállalatnál minden alkalmazottnak van célja és lehetősége arra, hogy olyan szakmai tudást szedjen fel magára, ami a vállalat versenyképességének alapját képezi.
Egy jól működő Lean termékfejlesztési folyamat arra épül, hogy az alkotók felmérik és megértik azokat a kritikus terméktulajdonságokat, amik a vevők számára a leginkább számítanak. Amikor a Rexrothnál egy új innováción dolgoznak, egy csapatnyi mérnök vállalja, hogy teljesen elmerül az adott termék részleteiben: feltárják a használati lehetőségeit, a működési környezet adta kihívásokat, és a versenytársak megoldásait is. Együttműködnek ipari szereplőkkel, beszállítókkal, és ami a legfontosabb: terepen is tesztelik.
Ehhez igazítják később a termék jellemzőit, a gyártási folyamatot, ez adja meg egy összehangolt Lean vállalat magját.
Sikersztorik a Lean világából
A Toyota Product System mára a világ legnagyobb autómárkái közé emelte a Toyotát.
Toyota
Habár a Lean-módszer gyökerei évszázadokra vagy még régebbre nyúlnak vissza, a modern Leant a Toyota hozta létre a Toyota Production System megalkotásával, ami Henry Ford és az ő sorozatgyártási elveire épül, ugyanakkor továbbfejlesztve azt. Ford rendszere – habár korszakalkotó volt – nélkülözött bármilyen termékvariációra való lehetőséget, így nem volt hosszútávon fenntartható. Kiichiro Toyoda 1930-ban a TPS rendszerrel nem csak megalapozta egy autó világmárka sikerét, de a modern Lean elterjedését is elindította országokon és iparágakon átívelően.
Boeing
Mi teszi a Boeinget a világ legismertebb légijárműgyártó vállalatává? A válasz a cég által alkalmazott Lean megközelítésben keresendő, amit az 1990-es évek óta alkalmaznak és 2016-ban a cég küldetésnyilatkozatában kritikus fontosságú kompetenciaként hivatkoznak rá. A cég weboldalán így írnak róla: „bár a Leant gyártási koncepciónak tekinthetjük, valójában a vállalat minden területén alkalmazható - a műhelyektől és összeszerelősoroktól kezdve a mérnöki csoportokig és az irodai műveletekig.”
Intel
Az elmúlt évtizedben az Intel nemcsak a gyártási kapacitások növelése érdekében fektetett be a Lean megoldások fejlesztésébe, hanem a pazarlás csökkentése érdekében is, például a kutatás-fejlesztés szakaszaiban. A Lean-módszerek bevezetésekor az Intelnek sikerült kiküszöbölnie a pazarlást a kutatók és mérnökök által tapasztalt üresjárati idő csökkentésével, miközben egyidejűleg csökkentette az üzleti folyamatok variációját.
A Lean-elvek alkalmazása nagymértékben javíthatja a hatékonyságot, csökkentheti a pazarlást és növelheti a nyereségességet. Az értékteremtésre és a folyamatok folyamatos javítására összpontosítva a vállalatok versenyelőnyre tehetnek szert iparágtól függetlenül. Fontos megjegyezni, hogy a Lean nem csupán eszközök vagy technikák összessége, hanem egy olyan gondolkodásmód és kultúra, amelyet minden alkalmazottnak magáévá kell tennie. Számos példa mutatja, hogy a Lean melletti elköteleződés hosszú távon óriási eredményeket hoz.
Alakítsa át gyártási folyamatait, és emelje vállalkozását a következő szintre a Bosch Rexroth Lean-tanfolyama segítségével. Csatlakozzon a programhoz még ma, és kezdje meg az utat a hatékonyabb, fenntarthatóbb gyártás felé!
A Bosch Rexroth a hajtás- és vezérléstechnika egyik vezető szállítójaként világszerte hatékony, erőteljes és biztonságos gépipari megoldásokat kínál, legyen szó bármilyen típusról vagy méretről. A vállalat a mobil alkalmazások, a gépipari alkalmazások, a tervezés, és a gyártásautomatizálás piaci szegmenseiben egyesíti világszintű alkalmazástechnikai tapasztalatát. A Bosch Rexroth intelligens komponensei és testreszabott megoldásai és szolgáltatásai útján alakítja ki a teljes mértékben hálózatba kapcsolt alkalmazásokhoz szükséges környezetet. A Bosch Rexroth a hidraulika, az villamos hajtások és vezérlések, a hajtómű-technológia és a lineáris mozgatás- és szereléstechnika, továbbá az IoT-szoftverek és interfészek területein kínál ügyfeleinek megoldásokat.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!