Beszállítók Hidrogénhajtásba fektet a francia ülésgyártó

Hidrogénhajtásba fektet a francia ülésgyártó

autopro.hu/V.M. | 2021.12.11 08:22

Hidrogénhajtásba fektet a francia ülésgyártó

Egy Faurecia által fejlesztett és gyártott, kompozit anyagból készült hidrogéntank | Fotó: Faurecia Group

A Faurecia első körös autóipari beszállító, mely forgalma nagy részét ülések és autók más belsőtéri elemeinek értékesítésével bonyolítja, nagy potenciált lát a hidrogén üzemanyagcellás technológiában. A vállalat célja, hogy a hajtásrendszer piacán vezető szerepre tegyen szert a jövőben.

A francia Faurecia bevételének 69 százalékát adták autóülések és más belsőtéri elemek 2020-ban. Portfólióját most diverzifikálja, és a tiszta mobilitási megoldásokkal foglalkozó üzletága tavaly már az eladások negyedét generálta. Ugyanez az üzletág felelős a hidrogén üzemanyagcellás technológiák fejlesztéséért is.

Négy évvel ezelőtt a vállalatvezetés az akkumulátoros helyett a hidrogén üzemanyagcellás technológia mellett tette le voksát. „Úgy hisszük, hogy a zéró kibocsátású haszonjárművek, mint buszok, teherautók, flotta járművek, illetve egyes személyautók, pickupok és SUV-k számára az üzemanyagcella nyújt valódi megoldást” – nyilatkozta Vicente March, a Faurecia vezérigazgatója a SAE Internationalnek. „Az üzemanyagcellák gyorsabb töltést, az akkumulátornál sokkal kisebb tömeget, és ahogy mi látjuk, jobb hatótávolságot és terhelhetőséget kínálnak.”

A jövőben a több OEM által is aktívan kutatott hidrogén üzemanyagcellás hajtás terjedése várható. A Market Research Future idei előrejelzése szerint a technológia piaca 46,89 milliárd dollár értékűre fog duzzadni 2028-ra, ami az addig tartó időszakban 68 százalékot meghaladó átlagos éves növekedési ütemnek felel meg. 2020-ban a teljes globális piac értéke még csak 1,17 milliárd dollárt tett ki.

Teljes körű szolgáltatás

Bár a Faurecia – a francia állammal együttműködve – már korábban is végzett fejlesztést az üzemanyagcellák számára profilidegen területén, a valódi belépést a Michelinnel közös Symbio vegyesvállalat 2019-es megalapítása jelentette, ami üzemanyagcellák fejlesztésével és gyártásával foglalkozik. A Faurecia ezután felvásárolta hidrogéntankokra specializálódott kínai CLD-t, később pedig K+F központot hozott létre Franciaországban, amit újabbak fognak követni a jövőben.

Míg a 2030-ra várhatón 25 százalékos piacrészesedéssel rendelkező Symbio üzemanyagcellák, addig a Faurecia hidrogéntárolási rendszerek fejlesztésével foglalkozik. „Együtt a hajtáslánc hozzáadott értékének 75 százalékát tudjuk nyújtani” – mondta el March. „Ezért aztán nagy mértékben a vásárló igényeihez igazíthatjuk a termékünket.”

A Faurecia jelenleg kilenc OEM-mel működik közre hidrogénes fejlesztésekben, amik közül három – a Renault, a Stellantis és a Hyundai – már gyártanak a vállalat hidrogéntankjaival szerelt járműveket.

March rámutatott, hogy a Faurecia a teljes üzemanyagcellás hajtást meg tudja tervezni, ugyanakkor vannak ügyfeleik, akiknek csak a hidrogéntankok kellenek. „Olyan rugalmassággal rendelkezünk ezen a piacon, amilyet a versenytársak nem tudnak felmutatni.”

Vannak még leküzdendő kihívások

A hidrogén gázt nagy nyomáson tároló hidrogéntankoknak szigorú, nemzetközi előírások szerinti teszteket kell kiállniuk. Ilyen például a túlnyomásos, a használatot imitáló fáradásos vagy a tűz teszt, amikor lángokkal közvetlenül érintkezik a tartály.

A tartályok technológiai fejlődése fokozatosan, de halad. A Faurecia úgynevezett Type IV-es tartályok fejlesztésére koncentrál, melyek karbonszálból és egy poliamid vagy polietilén belső rétegből állnak – árulta el Charles Shappell, a Faurecia egyik vezető mérnöke. Shappell és fejlesztőcsapata különös figyelmet fordít a szivárgás szempontjából fontos szerepet játszó belső műanyag réteg anyaghasználatára. Munkájuk eredményeként mára sikerült csökkenteniük a szivárgást, mind a tank falán, mind a csatlakozó szelepeken keresztül.

A Type IV-es tankok könnyűek és ellenállóak, hátrányuk azonban a magasabb ár a fémből vagy tisztán műanyagból készültekkel szemben. March elmondta, hogy az ár lejjebb szorítása az egyik terület, ahol fejlesztéseket végeznek. „A hidrogéntárolás az üzemanyagcellás hajtás költségeinek körülbelül felét teszi ki, szóval ezt a technológiát elérhetőnek kell tennünk az OEM-ek számára.”

March az árcsökkentés lehetőségének kettő fő módját a termelési volumen növelésében, valamint a kompozitgyártás hatékonyabbá tételében látja – utóbbi lehetőségeit a Faurecia mérnökei is vizsgálják.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink