Beszállítók Európában vezető futóműgyártóvá válna a Rába

Európában vezető futóműgyártóvá válna a Rába

Pörge Béla | 2023.05.12 07:16

Európában vezető futóműgyártóvá válna a Rába

Hetzmann Béla, a Rába Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatója | Fotó: Rába

Interjú Hetzmann Bélával, a Rába Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatójával a vállalatnál zajló változásokról és beruházásokról, a Rába Csoport jövőre vonatkozó terveiről, valamint arról, hogyan készül a jövő kihívásaira a cég.

- Ön közel két éve a Rába Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatója. Kinevezésekor a Rába Csoport közleménye szerint a feladata a vállalat hatékonyságának és eredményességének növelése, gyártástechnológiai fejlesztések és beruházások, termelési, földrajzi optimalizálások megvalósítása révén. Mi valósult meg ezekből a tervekből, milyen beruházásokat hajtott végre a Rába ebben az időszakban? Mi valósult meg a Rába Modernizációs Program 2025-ből eddig?

- A részletek előtt fontos tisztázni, hogy a Rába valójában egy öt cégből álló csoport. Az anyacégnek, aminek én vagyok az elnök-vezérigazgatója, ingatlanvagyona van és üzletrészei cégekben, de az Nyrt. nem termelőcég. A leányvállalatoknak vannak független, felelős ügyvezetői, akiknek a munkáját természetesen támogatom és figyelemmel követem. Az anyacég melletti négy leányvállalat a következő: Rába Futómű Kft., Rába Járműalkatrész Kft., Rába Jármű Kft. és Rekard Kft. – utóbbi akvizícióját tavaly június végén fejeztük be.

2020. december 4-én választottak meg az igazgatóság elnökévé, majd 2021. május 8-án választottak vezérigazgatónak. Ezt követően az első időszak a cégcsoport mindennapjainak megismerésével telt: ez egy komoly rendszer, összesen négy város hat telephelyének számos csarnokában termel a Rába. Ezek felmérése után terveztük meg a csapatommal a cégcsoport jövőjét, erről szól a Rába Modernizációs Program 2025, aminek a végrehajtása érdemben a 2022-es esztendőben kezdődött meg. Bizonyos területeken már korábban, 2021-ben elkezdtük a változásokat, de a projekt nagysága miatt szükség volt erre a fél évre a tervezéshez és előkészítéshez.

A változtatások sokrétűek, a csoportot illetően a legnagyobb változás a Rekard-akvizíció lezárása és a sárvári gyáregység áthelyezése a Rába Járműalkatrész Kft-től a Rába Futómű Kft. égisze alá – a termelés fizikailag természetesen maradt Sárváron. Emellett fontos változás volt az SSC-szerű működés megerősítése az Nyrt. esetében – most már a központ nyújtja a leánycégek részére a számviteli-, a treasury-, a HR-, a kontrolling-, a stratégiai beszerzési-értékesítési- és az informatikai szolgáltatásokat. Valamint a nagyobb beruházások tervezése és lebonyolítása is az Nyrt-hez tartozik már. Ehhez az a Nyrt. szervezetét is átalakítottuk, ez is időbe telt.

Újraterveztük az informatika és az adatelemzés folyamatait az anyavállalatban, a korábbiaktól eltérően most már nem külső fájlszervereken tároljuk az adatainkat, hanem kiépítettünk egy saját szerverszobát. Ez egy viszonylag gyorsan megtérülő beruházás.

Még fontos megemlíteni, hogy 2021 nyarán az energiaválság némileg felkészületlenül érte a Rábát, ezért a válság jelentősen megviselte a céget. Azóta stabilizáltuk az erre vonatkozó szerződéses rendszert, ami pedig a hosszútávú intézkedéseket illeti, előkészítettük és le is engedélyeztettük egy tíz megawattos naperőmű kivitelezését, amitől jelentős költségmegtakarítást várunk.

Fotó: Rába

Az egyes leányvállalatokra vonatkozóan a legfontosabb változások Győrben, a Rába Futómű Kft-nél zajlottak: különböző gép- és eszközbeszerzések történtek ugyan a Jármű Kft-nél és a Rekardnál is, de átfogó átszervezésre eddig a Rába Futómű Kft-nél került sor. A leánycégek közül ez a legnagyobb vállalat, a mi felmérésünk szerint itt találhatóak meg a Rába core kompetenciái is, ezeket szeretnénk tovább fejleszteni. Ennek keretében valósult meg 2021-ben és 2022-ben a Rába Fejlesztési Intézet megerősítése személyi és anyagi szinten, valamint eszközök terén. Ez az intézet a Rába K+F részlege, tervezi a futóműveket és az alkatrészeit, prototípusokat gyárt, és a szükséges teszteket is elvégzi.

Vizsgálataink és elemzéseink megmutatták, hogy a Rába Futómű Kft. csarnokkihasználása és hatékonysága messze nem volt megfelelő, ezért a győri 67 ezer négyzetméteres, 28 ezer négyzetméteres és két húszezer négyzetméteres csarnokai komplett layoutját újraterveztük. A 67 ezer négyzetméteres főcsarnokban a teljes termelést újraterveztük, optimalizáltuk, így lehetővé vált, hogy ebbe az épületbe a 28 ezres és az egyik 20 ezres csarnok komplett tevékenységét is áttelepítsük. Ez az átszervezés még folyamatban van, de a nagy csarnok teljes optimalizálása és az egyik kisebb csarnok átköltöztetése az idén befejeződik. A termelésen túl a Futómű üzletágban újra kellett szervezni a teljes beszerzést, értékesítést, minőségellenőrzést, belső logisztikát és a karbantartást is. Fontos még, hogy a termelésben érvényesítjük a lean-elveket, ezek mentén történt a 67 ezres csarnok újjáépítése. A reorganizáció eredményeként a Rába Csoport árbevételének mintegy kétharmadát adó Rába Futómű Kft. 2025 év végéig egy modern, a XXI. századi kihívásoknak megfelelő céggé fog válni.

- Milyen digitalizációs és automatizációs tervekkel rendelkezik a cég?

- Megkezdtük egy teljesen új, ERP vállalatirányítási rendszer kiépítését, ez 2024. január 1-jén indul el a komplett Rába Csoport szintjén. A fent említett átalakítások az első lépcsőt jelentik, amint ezek lezárultak, a digitalizációt szolgáló lépések következnek. A valósidejű adatgyűjtést és a belső digitalizációt az új vállalatirányítási rendszer bevezetése után kezdjük el kialakítani.

Fotó: Rába

Természetesen az átalakítások során az összes cellát robotizáljuk és modernizáljuk, a digitalizációs átalakítások tehát zajlanak. Tesztjelleggel, néhány gépnél már zajlik az élő idős adatgyűjtés.

- Jelentős, átlagosan 15 százalékos béremelést hajtott végre a vállalat januárban. Ugyanakkor óriási bérversenyben vannak az Audi szomszédságában. Hogyan sikerül a lépést tartani a jól képzett munkaerőért? Milyen fontosabb oktatási együttműködései vannak a vállalatnak a szakmunkás vagy mérnöki területen?

- HR-stratégiánk egyik alappillére – a vállalatcsoport eredményességének és lehetőségeinek figyelembevételével – a piaci benchmarkok alapján fejlesztett javadalmazási portfólió. A bérstruktúránkban a teljesítményt motiváló fizetési elemek nagyobb hangsúlyt kapnak, emellett igyekszünk a régóta itt dolgozó munkatársak lojalitását is elismerni.

Biztosítjuk a belső életpályamodellt és az előrelépési lehetőségeket, a képzési rendszerünket új szemléletmód szerint modernizáltuk és jelentősen bővítettük az oktatásra szánt büdzsénket.

Szoros együttműködést ápolunk az iparkamarával és az iskolákkal, középfokú duális képzésben is részt veszünk számos szakmában, és további bővítést tervezünk ezen a téren. A terveink között szerepel egy fizikai tréningcentrum kialakítása – ilyen intézmény korábban már létezett a Rábában, ám sajnos megszűnt, ezt újra fogjuk indítani, hogy gyakorlati oktatást tudjunk tartani a cég berkein belül.

A felsőoktatási együttműködéseink közül kiemelendő, hogy a kollégáink oktatni fognak a győri Széchenyi István Egyetemen, valamint az egyetemen működő Practing Alapítványon keresztül ösztöndíjprogramokat is indítunk, ennek keretében egyre több gyakornok érkezik a céghez.

Április 6-án beválasztottak a Széchenyi Egyetemet működtető alapítvány kuratóriumába, ezzel még szorosabbá vált a Rába és az egyetem közötti viszony.

- A beszámolók szerint a 2022-es év kifejezetten jól sikerült a Rába számára, és ezen belül a Futómű Üzletág igazi húzóágazat volt. Az elektrifikáció milyen fejlesztéseket követel a vállalattól a nehézgépjármű futómű piacon?

- A csoportszinten valamivel több, mint 64 milliárd forintos bevételünkből 43 milliárd forint a Rába Futómű Kft-nél realizálódott. Ahogy a neve is mutatja, ez a vállalatunk komplett futóműveket és futómű-főalkatrészeket gyárt.

A véleményem az, hogy a nehézgépjármű-piacon a jövőben rövidebb távolságokon elképzelhető a kizárólag akkumulátoros elektromos hajtás elterjedése, de közép- és hosszútávú fuvarok esetében az akkumulátort a gépjárművön belül villamosenergiával ellátó üzemanyagcella jelenthet megoldást.

A Rába Fejlesztési Intézet laborja.

A Rába Fejlesztési Intézet laborja. | Fotó: Rába

Az elektromobilitással kapcsolatos fejlesztésekhez fel kell még zárkóznunk, ez a feladat is leginkább a Rába Fejlesztési Intézethez köthető. Jelenleg a futóművek mechanikus részeit tudjuk megtervezni, megépíteni és tesztelni ebben az intézetben, a vezérlésekhez és az elektromos hajtással kapcsolatos fejlesztésekhez még nem állnak rendelkezésre a megfelelő kompetenciák. A szürkeállományt, vagyis az emberi munkaerőt illetően már megkezdtük a felkészülést, de a szoftveres és tesztkapacitások kiépítésére a következő két-három évben kerülhet sor.

Mivel a Rábát stratégiailag egyértelműen a nehézgépek, az offroad és a mezőgazdasági járművek piacára pozícionáljuk a futóművek tekintetében, az alternatív hajtásláncok fejlesztését is ezekben a szegmensekben tűztük ki célul.

- Az Európai Unió környezeti és emberi jogi kockázatokat kezelő CSDD-rendelete a Rába Csoport számára – mint 1500 főnél több embert foglalkoztató nagyvállalat – új feladatokat jelent. Pontosan mivel jár a rendeletnek való megfelelés, mennyi plusz terhet ró ez a Rábára?

- Tavaly nyújtotta be az Európai Bizottság a tervezetet, folyamatosak a tárgyalások, és az elfogadás után a tagállamoknak két éve van a nemzeti jogszabályokba átültetni a rendeletet. A ránk háruló feladatokat pontosan csak ekkor fogjuk megismerni, ennek ellenére a felkészülést megkezdtük. Az ellátási láncokkal kapcsolatban a német partnereink már most is a tervezetben szereplőhöz hasonló átvilágítási kötelezettségeket kell alkalmazzanak velünk szemben.

A klímavédelmi előírások teljesítése jelenleg is fontos számunkra, környezetterhelést csökkentő beruházások sorát valósítjuk meg, és amint említettem, a megújuló energia használatának irányába mozdulunk el. Természetesen rendelkezünk az ISO14001-es szabvánnyal, valamint az üzleti jelentésünkön belül fenntarthatósági jelentést is tettünk a legutóbbi alkalommal.

- A Zrínyi 2026 Program keretében javában zajlik a magyar haderő fejlesztése, ebben a Rába számára is komoly szerep juthat a tervek szerint. Milyen védelmi ipari fejlesztések zajlanak a cégnél? Mekkora volument tesz ez ki a Rába éves forgalmából?

- 2013 és 2018 között több mint 900 járművet szereltek össze a Rábában a Magyar Honvédség részére, úgynevezett CKD-rendszerben. Ezekben a járművekben a futóművek és a felépítmények voltak a Rába termékei. Ez a kompetencia 2018-ban leépítésre került, viszont visszaépíthető, és ebbe az irányba lépéseket is tettünk, hogy ha igény mutatkozik rá, el tudjuk kezdeni ezt a tevékenységet.

Jelen pillanatban kettő hadiipari tevékenységet végez a Rába: az egyik az imént említett járművek szervizelése. Emellett a vasszerkezeti üzletágunknak van egy olyan része, ahol katonai, logisztikai járművekhez gyártunk külföldre alkatrészeket. Az egyik tevékenység sem jelentős az árbevétel szempontjából.

Dolgozunk azon, hogy visszakerüljünk a haderőfejlesztésbe, és a Rába kapjon ilyen megrendeléseket. Konkrét eredményekről azonban nem számolhatok be.

- Kevés magyar cégről mondhatjuk el, hogy 125 éve sikeresen működik, a következő évtizedek irányát Ön és munkatársai határozhatják meg. Az átalakuló piacon mely területeken látja a vállalat fejlődési lehetőségeit? Hol vannak előnyben versenytársaikkal szemben?

- Legfőbb előnyünk a 125 év alatt felhalmozódott tudás és kompetencia. Nagyon sokat kell még dolgoznunk azon, hogy még több előnyt tudjak felsorolni a versenytársakkal szemben. Európában vezető technológiai szintre kívánjuk emelni a komplett futómű- és futómű-főalkatrészgyártó képességeinket is a nehézgépjárművek, az offroad- és a mezőgazdasági járművek piacán.

Nagy előnyünk még a Rába Fejlesztési Intézet, ami jó referenciákkal és képzett csapattal rendelkezik. Nekik köszönhetően képesek vagyunk a termékek kifejlesztésére.

Hetzmann Béla komoly autóipari tapasztalattal 2020-ban került a Rába Járműipari Holdinghoz. Ezt megelőzően a Csabacast könnyűfémöntöde Kft. ügyvezetője volt, a vállalatnál ma is tulajdonosi szerepben van. A Csabacast 500 embert foglalkoztató Tier-1-es beszállító Apcon, évente mintegy 9 millió alkatrészt gyárt, legfőbb vevői között megtaláljuk a legnagyobb német autógyártókat.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink