Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Közel negyedmillió autót hív vissza a Ford
2024.05.03 06:18Tesla-rivális autót dobhat piacra a Peugeot
2024.05.03 04:20Bővítik a zalaegerszegi autóipari tesztpálya műhelyszárnyát
2024.05.02 17:17Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az autóipar egyik legnagyobb alakjának születésnapját ünnepeljük
1861. szeptember 23-án született Robert Bosch, akinek találmányai, majd pedig az általa alapított vállalat gyökeresen átalakította a világot. Robert Bosch legfőbb mottója az volt, hogy „inkább veszítsek pénzt, mint bizalmat".
Robert Bosch Németország déli részén, Albeckben, egy jómódú parasztcsalád tizenkét gyermeke közül tizenegyedikként látta meg a napvilágot 162 évvel ezelőtt. Szüleinek kis fogadójuk volt, ahol az utazók lovat is cserélhettek, a család a vasút megépítése után Ulmba költözött. Bosch finommechanikát tanult, majd 18 évesen a szokásnak megfelelően vándorútra indult, hét évig a kor legmagasabb technikai színvonalát képviselő vállalatoknál dolgozott otthon és külföldön, többek között Amerikában Thomas Edison cégénél és Angliában a Siemens ottani kirendeltségénél.
Hazatérve, 1886-ban Stuttgartban finomtechnikai és elektrotechnikai műhelyt nyitott, ahol egy társával és tanoncával mindenfajta elektromos berendezést szerelt és javított a telefontól a távírón át a villámhárítóig. Állandóan kísérletezett, így született meg 1887-ben első találmánya, egy gázmotorokhoz készített mágneses gyújtás, amelyet folyamatosan tökéletesített. Lehetőségeit túlbecsülve műhelyének bővítésébe fogott, ezért komoly anyagi nehézségei támadtak. Egyenesbe csak egy évtized múlva jött, amikor a mágnesgyújtót - a világon elsőként - járműmotorba, egy háromkerekű francia Dion-Bouton kocsiba szerelte.
Eljött az áttörés
Robert Bosch első korszakalkotó találmánya 1902-be született meg, ezt nevezhetjük az áttörésnek életében. Bosch egyik mérnöke, Gottlob Honold állt elő a magasfeszültségű, gyertyákkal működő mágneses gyújtórendszerrel. Ez a szerkezet minden addiginál gyorsabb és pontosabb volt, ezzel megoldotta a belső égésű motorok legnagyobb problémáját. A találmánynak köszönhetően a Bosch cég lett szinte minden jelentős autógyártó cég beszállítója, így rohamos növekedésnek indult: 1913-ra minden földrészen működött kirendeltsége, gyártmányainak 88 százalékát külföldön értékesítette.
A Bosch kínált először egységes elektromos gépjármű felszerelést: gyújtógyertyákat, lámpákat, elemeket, reflektorokat és önindítókat. Az első világháború kitörése miatt a vállalat ugyan elvesztette külföldi piacait, de a haditermelésre való átállással kompenzálni tudta veszteségeit.
Bosch a szociális vállalkozó mintaképe volt: 1906-ban ő vezetett be először nyolcórás munkarendet Németországban, 1910-ben munkásainak megadta a szabad szombat délutánt is. Egy írásában meg is fogalmazta, hogy „a munkáltató és a munkás sorsa egyaránt vállalata sorsától függ".
Előtérben a biztonság
Robert Bosch életében a vállalata olyan eszközökkel tette biztonságosabbá a közlekedést, mint az ablaktörlő vagy az irányjelző. A cég emellett a kutatásra is nagy figyelmet fordított, folyamatosan keresve az innovációk lehetőségét – elsősorban a közlekedést biztonságosabbá téve ezekkel a megoldásokkal.
A Bosch termékei közé tartozott már az 1920-as években a fentiek mellett a ködlámpa, a kürt, a világítás vagy éppen az önindító. Robert Bosch 1931-ben vonult nyugdíjba, bő egy évtizeddel később, 1942. március 13-án halt meg.
Bár Bosch soha nem titkolta ellenérzéseit a náci Németországgal szemben, a Harmadik Birodalom propaganda okokból állami temetésben részesítette. Bosch végrendeletében azt kívánta, hogy a Robert Bosch GmbH pénzügyileg független és önálló maradjon, nyereségét pedig jótékonysági célokra fordítsák.
A Bosch Csoport napjainkban mintegy 421 ezer munkatársat foglalkoztat világszerte, csaknem hatvan országban mintegy 470 leányvállalata és regionális vállalata működik. A Bosch Magyarországon körülbelül 18.300 embert foglalkoztat.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!