Beszállítók A növekedés évei jönnek

A növekedés évei jönnek

Biró Csongor | 2013.05.22 07:30

A növekedés évei jönnek

Az autóipar legfontosabb szereplőinek a beszállítója az apci Csabacast Könnyűfémöntöde. Boronkay László cégvezetőt a vállalat sikereiről, terveiről, valamint a járműipar kilátásairól kérdeztük.

Hirdetés

Kiknek és mit gyárt az autóiparban a Csabacast Könnyűfémöntöde Kft.? Milyen márkák autóiban találhatók meg a vállalat termékei, hol az első számú beszállító a cég? Melyik üzleti partnerükre a legbüszkébbek?
- A Csabacast Kft.-nél gyártott nyomásos alumínium öntvények 75 százalékát az autóiparban, 20 százalékát a háztartási gépiparban építik be. Cégünk számára minden vevő egyformán fontos, de a legbüszkébbek azokra a prémium kategóriás gyártókra vagyunk, akiknek a neve mindenhol a világon a minőséggel forrt egybe. Ilyenek a BMW, az Audi, a VW, a Daimler, a ZF és a Miele.

Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt a Csabacast? Melyek az elmúlt pénzügyi év főbb számai?
- A vállalkozás 2012-es évi eredménye a várakozásunk szerint alakult. Az árbevételünk 14,6 millió euró volt, ami ugyan elmaradt a tervezettől, de az öntvényértékesítés így is 6 százalékos növekedést eredményezett 2011-hez képest. Sikeresen bevezettük a termelésbe az új projektjeinket, amelyek idén, illetve jövőre kerülnek szériagyártásba. Két új olvasztókemence telepítésével megdupláztuk az olvasztási kapacitásunkat, az öntödébe és a megmunkáló üzembe új termelő berendezéseket vásároltunk.

Mit hozott 2013, milyen változások várhatók a vállalat életében? Milyen új termékek jelenhetnek meg idén? Milyen fejlesztések, beruházások várhatók a következő 3-5 évben?
- 2013 és 2014 a Csabacast életében a növekedés évei lesznek. Mindkét évben 20-20 százalékkal növekszik az árbevételünk, amely óriási kihívást jelent számunkra. A növekedést az elmúlt három évben elnyert új termékek gyártásának indulása generálja. Az új termékek között találunk különböző motoralkatrészeket, sebességváltó fedeleket, motor- és aggregáttartókat, csapágyházakat és mosógép-dobtartókat. A növekedéshez szükséges a jelenlegi gyártókapacitás bővítése, amely 2013-ban három öntőgépet és két megmunkáló központot jelent.

Az autóiparban egyre nagyobb hangsúlyt kap az alumínium. Számos prémium gyártó könnyűfémeket használ. Érzik ezt a megrendeléseiken is?
- Minden gyártónál kiemelt jelentőségű a súlycsökkentés, a károsanyag-kibocsátás minimalizálása érdekében. Így a könnyűfémeknek továbbra is nagy szerepet szánnak az autóiparban. Stratégiai beszállítóként abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy vevőinktől folyamatosan kapjuk az új termékekre kiírt ajánlatkéréseket. Az év első három hónapjában az értékesítésünk 10 százalékkal meghaladta a tervezettet. A Csabacast legjelentősebb vevői olyan németországi prémium márkák, akiket a válság nem érintett jelentősen, sőt az elmúlt évben növelni tudták piaci részesedésüket. Ez a növekedés várhatóan a következő 2-3 évben még tovább folytatódik.

Autóipari beszállítóként hogy látja az autóipar jövőjét?
- A 2008 és 2010 közötti időszak után a jelenlegi optimista kilátásokat is óvatosan kell kezelnünk. Az európai autóértékesítés évről-évre csökken. Jelenleg az ázsiai és észak-amerikai piacok éltetik a keresletet. Az autógyárak kénytelenek alkalmazkodni a megváltozott piaci igényeknek és ezt a beszállítók sem kerülhetik el. Nagyon fontosnak tartom, hogy az értékesítésünk több lábon álljon és a termelési folyamatainkat a rugalmasan építsük fel. Így kevésbé vagyunk kiszolgáltatva a piac ingadozásainak és azokhoz könnyebben tudunk alkalmazkodni.

Boronkay László gépészmérnökként 1990-ben végezett a budapesti Bánki Donát Műszaki Főiskola gyártástechnológia szakán azóta folyamatosan Apcon dolgozik. Műszakvezetőként kezdte még az állami Qualital Könnyűfémöntödében. 1992-1993. között technológus a kokilla öntöde öntvénymegmunkáló üzemében, 1994-ben átmegy a nyomásos öntödébe, 1994-1997. között gyártástervező, 1997-2002. között logisztikai vezető, 2002-2004. között műszaki vezető, 2005-2008. között projektmanagement vezető, 2008-tól értékesítés vezető, 2012-től cégvezető.

Mit gondol a hazai járműipar bővüléséről, a prémium autógyártók megtelepedéséről? Lát további lehetőségeket? Elbírna a magyar háttéripar és a képzés újabb - a Mercedeshez vagy az Audihoz hasonló - beruházásokat? Van üzleti kapcsolatuk a hazai autógyártókkal?
- Az autógyártók beruházásai kiváló lehetőség lehet a hazai gyártóknak beszállítóvá válni, különösen olyan alkatrészek esetében, amelyeknél a szállítási és raktározási költségek magasak. A Csabacast több mint 10 éve szállít Győrbe motoralkatrészeket az Audinak. A beszállítók kiválasztása mindig a németországi központban történik, igaz az utóbbi években a magyar mérnököket egyre jobban bevonják a döntéshozatalba. Az elmúlt évben sikerült Mercedes beszállítóvá válnunk. Így meg van az esélyünk rá, hogy 3-5 év múlva Kecskemétre is szállíthatunk nyomásos alumínium öntvényt. Véleményem szerint a jövőben az Audihoz és a Mercedeshez hasonló további beruházások legnagyobb akadálya a megfelelően képzett munkaerő lehet. Ha ebben sikerül az országnak előbbre lépni, van esélyünk a bővülésre.

Hogyan látják a hazai gazdasági környezetet? Pályáznak és kapnak támogatásokat?
- Az autóiparban a termék életciklusok 5-10 év között mozognak. A beruházásokat is ilyen időtávra kell tervezni. Hátrányt jelent, hogy a hazai gazdasági környezet, az adó- és jogszabályok változása által nehezen kiszámítható, még középtávú tervezésnél is. Pozitívum, hogy 2011 óta folyamatosan pályázunk és az elmúlt két évben háromszor nyertünk is technológia-fejlesztésre támogatást. A foglalkoztatást segítő járulék kedvezményeket is igyekszünk folyamatosan kihasználni.

Mi a Csabacast erőssége? Miben jobbak a versenytársaiknál?
- A Csabacast erősségei a több mint húszéves öntészeti és autóipari tapasztalata, kiegyensúlyozott, stabil, megbízható vevőköre és a szakmailag magasan képzett, tapasztalt szakembergárdája.

Mekkora a megtérülés az autóipari beruházásoknál? Rövid vagy hosszú távon tervezhet az a beszállító, aki költséges beruházással belevág egy ilyen projektbe? Mit üzen azoknak, akik most kezdik?
- Mint azt említettem, az autóiparban hosszú távú beruházással kell tervezni. A beszállító kiválasztásánál a fő szempont az ár. A minőség és szállítási pontosság alapkövetelmény. Aki extraprofitra számít csalódni fog. Csak hatékony gyártással és takarékos gazdálkodással lehet kigazdálkodni a beruházások megtérülését. Beruházni pedig nem csak termelő berendezésbe kell. Az autóipari vevők igényeinek kielégítésére magasan képzett munkaerőre, megfelelő szervezeti felépítésre, minőségbiztosítási-, környezetvédelmi-, informatikai és vállalatirányítási rendszerre van szükség. Az elvárásoknak már az első autóipari termék gyártásához meg kell felelni. Csak azok induljanak el ebben az irányban, akik elkötelezik magukat, hogy végig is járják. A beruházások megtérüléséhez megfelelő volumenre lesz szükség.

Honlapjukon több álláshirdetés is fut. Miként képesek megtartani a képzett munkaerőt? Jellemző erre a szakmára a pályaelhagyás? Mi a véleménye a pályakezdőkről? Megfelelnek a cégük elvárásainak? Netán kiképzik őket?

- A megfelelően képzett munkaerő megtalálása egyre nehezebb, ma a dinamikus fejlődés talán legnagyobb akadálya. A tendencia kb. 10 éve tart. Míg korábban csak a megfelelő szakmunkásokból volt hiány, ma már a mérnökök felkutatása is nehézségbe ütközik. Szívesen vennénk fel pályakezdőket is, de kohómérnökként alig néhány fő végez évente. Jellemzően gépészmérnököt alkalmazunk néhány éves gyakorlattal, aki nálunk tanulja meg a szakmát. Az öntödébe és a megmunkáló üzembe betanított munkaerőre van szükség. Ezekre a feladatokra könnyen találunk jelentkezőket, akiket mi magunk tanítunk be. A fluktuáció ezeken a területeken a legnagyobb.

Kiemelt Partnereink