Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Le kell állítani a gödi Samsung-gyárat
2024.05.03 08:16Új típusjelölési rendszer jön a BMW-nél
2024.05.03 07:25Közel negyedmillió autót hív vissza a Ford
2024.05.03 06:18Tesla-rivális autót dobhat piacra a Peugeot
2024.05.03 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A járműipari klaszterek fejlődnek a leggyorsabban
Nagyobb sebességi fokozatba kapcsoltak a hazai járműipari klaszterek, az elmúlt néhány évben a leggyorsabban fejlődő szakmai csoportosulásokká váltak.
A legfejlettebb klaszter kategóriának számító akkreditált klaszterek közül a legdinamikusabban a járműipariak fejlődnek. Ezt már a számokkal is alátámaszthatjuk, hiszen míg 5-6 évvel ezelőtt 2-3 ilyen működött, ma már 7, s ezzel az élen található az ágazat az összes magyar klasztert tekintve - hangzott el a Figyelő április 24-én tartott konferenciáján.
Keller Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium osztályvezetője - a régió hasonló csoportosulásait figyelembe véve - ígéretesnek nevezte a magyar fejleményeket és különösen azt, hogy a járműipar viszonylag rövid idő alatt "termelte ki" az ilyen együttműködési formákat. Előremutatónak tartotta, hogy a járműipari klaszterekben egyre több a nemzetközi vonal, szorosabb az együttműködés a felsőoktatási, illetve az innovációs intézményekkel.
Lukács Pál |
Lukács Pál, a Kecskeméti Főiskola Járműtechnológia Tanszékének tanszékvezető főiskolai tanára, egyúttal az AIPA klaszter projektmenedzsere a most kezdődött uniós tervezési időszak feladatai közül kiemelte: a klaszterek munkájában a minőségre kell áttenni a hangsúlyt, profibban kell működtetni a klasztereket irányító szervezetet és még több külföldi partnert kell bevonni.
Az AIPA képviselője eredménynek értékelte, hogy két tudásközpontot is létrehoztak Kecskeméten (járműipari, illetve környezetbarát technológiák), valamint aktív a Tudástranszfer Iroda is. Hiányolta ugyanakkor a nagy autógyárak beszállítói szerepére vágyó magyar kkv-k zöménél a tudatos felkészülést és a tervezést.
Más felszólalók is megerősítették azt, hogy egyes iparágakban a korábbiaknál is nagyobb a nyomás a teljes paradigmaváltás érdekében. A járműipar tipikusan ezek közé tartozik, hiszen valós dilemma az, hogy miközben a belsőégésű motorokra alapozott autógyártásban beszállítók százait ösztönözzük, erősödik a nem hagyományos üzemanyagokkal működő típusok fejlesztése, márpedig ezeknek teljesen más beszállítói körre van szükségük.
A nemzetgazdasági tárca egyébként úgy látja, hogy a járműiparon kívül az egészségipar, a műanyagipar, az élelmiszer feldolgozás, az információ-technológia és a városi közlekedés mutatkozik kifejezetten ígéretesnek a klaszterek továbbfejlesztéséhez, új kis és közepes vállalatok alapításához, amelyekből később klaszteralapító tagok is lehetnek. A klaszterek innovációs munkájához már rendelkezésre állnak az uniós források, egyik-másik már meg is kezdte a régóta előkészített projektjeit.