Beszállítók Szymon Adamczyk: A Jaguarnak fog alumíniumot szállítani az Alumetal

Szymon Adamczyk: A Jaguarnak fog alumíniumot szállítani az Alumetal

Uzoni Ábel | 2017.04.28 11:05

Szymon Adamczyk: A Jaguarnak fog alumíniumot szállítani az Alumetal

A régi jó lengyel-magyar barátság is számításba jött, mikor Komárom mellett döntött a lengyel alumínium-feldolgozó cég, az Alumetal, amelynek első külföldi befektetése a magyar-szlovák határon található városba vezetett. Nagyon kellett ide a beruházás, mivel a Nokia üzem bezárása nagy kiesést jelentett a városnak és a munkavállalóknak is. A cégcsoport, amelynek már három lengyelországi gyára van, kilenc milliárd forintot fordított a kormáromi elindulásra, ma 150 embert foglalkoztatnak. A csoport árbevétele 2014-ben 277, 2016-ban 295 millió euró volt. Az első Magyarországon eltöltött félév mérlegét Szymon Adamczyk, az Alumetal igazgatósági tanácsának elnöke vonta meg.

Hirdetés

– Melyek voltak azok az érvek, amelyek miatt Magyarországot választotta az Alumetal Group?
Az Alumetal 2002-es indulása óta a növekedésben érdekelt. 2013-ig felépítettünk két üzemet Lengyelországban, és termelésünk évi 165 ezer tonna alumíniumra ugrott, sikeressé tudtunk válni a másodlagos alumínium-öntvények piacán. Mindeközben már a következő befektetésen gondolkodtunk, ezúttal Lengyelországon kívül. Magyarországot érdekes piacnak tartjuk, ráadásul könnyű nyersanyaghoz jutni. És a mondás is úgy tartja: “lengyel, magyar két jó barát, együtt harcol, s issza borát”. Jelenleg az Alumetal Group 233 ezer tonna alumíniumot termel évente.

– Játszottak-e szerepet a választásban a magyar kormány befektetés-ösztönző tényezői?
– Igen. Amikor befektetés után nézünk, a piaci adottságok mellett az állami támogatás is szerepet játszik. Két lengyelországi gyárunk is úgy nevezett speciális gazdasági zónában épült, olyan régióban, ahol adókedvezményt kapunk. Ugyanezt kerestük Magyarországon is, végül szerződést kötöttünk a magyar kormánnyal, amely a kezdetekkor, de most is nagyon segítőkész. Tőkebefektetéseink 35 százalékáig számíthatunk állami finanszírozásra. Nagyra értékeljük ezt a fajta együttműködési formát.

– Fél éve működik a gyár. Mik az első tapasztalatok, akár a helyszínre, akár a munkaerőre vonatkozóan?
– Valóban, 2016. szeptember 22-én indult a termelés. Év végéig 4 ezer tonna készterméket szállítottunk vevőinknek. Ma az az elsődleges feladat, hogy a lehető legnagyobb hatékonyságot érjük el a gyártásban, a fém előállításában, a munkavállalók képzésében. Napról napra jobbak vagyunk.

Az Alumetal Group 233 ezer tonna alumíniumot termel évente

– Mit lehet hallani a munkavállalóktól?
– Hogy hogy érzik magukat, azt ők tudják megmondani. De hisszük, hogy ahogy telik az idő, egyre inkább elégedettek lesznek. Nem egyszerű a munka, sőt, mondhatom, inkább nehéz, de megelégedettséggel jár. 2002-ben az Alumetal csak egy kis cég volt, ma másodlagos alumínium előállításában Európában az ötödik legnagyobbak és a közép-európai térség vezetői vagyunk.

– Milyen szakmákra van szükség a komáromi gyárban?
– A fehérgalléros pozícióink mind be vannak töltve, ám szakképesítéssel rendelkező fizikai munkásokat továbbra is keresünk. Ez tényleg kihívás, mivel a közeli cégeknek is ebből van hiányuk. Targoncavizsgával rendelkező munkásokat, kerekes rakodógép-sofőrt, darukezelőket és teherautó sofőröket keresünk. Az üzemcsarnokba gázberendezés kezeléséhez engedéllyel rendelkező szakembereket is szeretnénk felvenni.

– Hogy néz ki a hazai másodlagos alumínium-előállítás piaca, például kik a nyersanyag-, azaz hulladék-beszállítóik?
– Előszöris az alumínium előállítás két részre oszlik, az elsődleges és a másodlagos gyártásra. Az elsődleges gyártás esetében 4 tonna bauxitból kémiai úton 2 tonna alumínium-oxid (timföld) állítható elő, és ezután elektrolízissel egy tonna alumínium. Ez nagyon sok energiát kíván. Egy tonna másodlagos alumíniumot viszont az elsődleges eljárással elhasznált energiának csupán öt százalékával elő lehet állítani. Ez itt a nagyon nagy előny, az újrahasznosítás. A másodlagos eljárásban, ahol leginkább alumíniumhulladék a nyersanyag, kétféleképpen készülhet végtermék, kovácsolással és öntéssel. Az Alumetal az öntészetet képviseli, a termékeinkben az alumínium aránya mintegy 80 százalék, a többi szilícium, réz, magnézium, mangán, titán, stb., míg a kovácsolt alutermékeknél az alumínium aránya 95 százalék feletti. Elsőként a bejövő anyagot összetétel alapján szortírozzuk, aztán következhet a beolvasztás 650-700 fokos kemencékben. Amikor folyékonnyá válik az anyag, formákba öntjük. Itt van lehetőség a végleges ötvözet kialakítására is.

– Kik a partnereik?
– Egyértelműen az autóipar. Tavaly az Alumetal 90 százalékban ennek a szektornak termelt. OEM-nek és beszállítóknak egyaránt adjuk termékeinket. Más ágazatok, mint az építőipar, elektronika, gépipar, háztartás szintén partnereink.

– Mi készül az önök által előállított alumíniumból?
– Hengerfejek, dugattyúk, váltóházak, turbinák, vízpumpák és számos egyéb. Általában rudak formájában adjuk át az alapanyagot, de van megoldásunk arra is, hogy olvasztott formában kapják meg a megrendelők.

– Elérte már a gyár a teljes kapacitást?
– Az évi kapacitás 60 ezer tonna. De csak jövő évben várható, hogy elérjük a teljes kapacitást. A tavaly szemptemberi nyitás óta folyamatosan emeljük a termelést, ezzel párhuzamosan az optimalizálás is zajlik.

A másodlagos eljárásban, ahol leginkább alumíniumhulladék a nyersanyag, kétféleképpen készülhet végtermék, kovácsolással és öntéssel

– A munkavállalók milyen béren kívüli juttatásokat kapnak?
– Termelékenységi bónuszok vannak, van cafetéria, van ingyenes buszjáratunk. Mindig azon vagyunk, hogy a bérek vonzóak maradjanak, mivel vonzó munkáltató akarunk maradni.

– Az ipari park közvetlenül a jövőben megépítendő M1-es bekötőút és a szintén még nem létező komáromi új Duna-híd bekötője mellett terül el. A logisztikát mennyire fogja segíteni ez?
– A jó közúti és vasúti kapcsolat elsőrendű fontosságú. Az aluhulladék 100 százaléka közúton, kamionon érkezik, tehát jó minőségű úthálózathoz közel lenni abszolút fontos.

– Nyitrán 2018-ban indul a Jaguar Land Rover gyára. Ott vannak a potenciális beszállítóik között?
– Igen. Ami a Jaguart illeti, számukra beszállítókon keresztül fogunk alumíniumot szolgáltatni.

Kiemelt Partnereink