Beszállítók Petró Zoltán: új lehetőségeink nyíltak az autóiparban

Petró Zoltán: új lehetőségeink nyíltak az autóiparban

Biró Csongor | 2016.04.18 08:22

Petró Zoltán: új lehetőségeink nyíltak az autóiparban

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) még februárban engedélyezte, hogy a thyssenKrupp Ferroglobus Kereskedelmi Zrt. közvetlen, egyedüli irányítást szerezzen az Ib Andresen Industri Magyarország Acélmegmunkáló Központ Kft. Az ügy hátteréről és az új vállalat jövőjéről Petró Zoltán vezérigazgatót kérdeztük.

- Ismertesse röviden a thyssenkrupp Ferroglobus elmúlt évét. Milyen bevételeket értek el? Mire számít az idei és a jövő évben?
- Szokatlan év volt a tavalyi az alapanyagkereskedők életében. A megszokott árciklus helyett háromlépcsős árcsökkentéssel találkozhattunk. Ennek ellenére elmondható, hogy a kollégák jól alkalmazkodtak a megváltozott piaci körülményekhez, így a több ciklusos árcsökkenés a vállalat eredményeiben nem mutatkozott meg. Az együtt gondolkodás, és a változó piaci viszonyokra való gyors reagálás kulcsfontosságú, ezt a saját bőrünkön tapasztalhattuk meg az elmúlt évben. Az idei és a jövő évben célunk a nyereségesség megőrzése. Ez nehéz feladat, azonban azt látjuk, hogy a vevői igények nagysága és összetétele szerencsére nem csökkent. Az autóipari szegmens felé történő megerősített piaci aktivitásunk új lehetőségeket tartogat a vállalat számára. A most megvásárolt táblásító-hasító gépeknek köszönhetően két-három év múlva az eddigi 6-7 százalékról 15-20 százalékra nőhet a vállalat árbevételén belül a járműipari értékesítés aránya.

Petró Zoltán vezérigazgató

- Miben változik a magyar acélipari piac az Ib Andresen felvásárlásával? Van az üzletnek nemzetközi hatása is? Befolyása van a térség acélipari piacára?
- Az Ib Andresen akvizíciója elsősorban az autóipari beszállítói piacot érintheti. Az akvizíciót a GVH is engedélyezte, megállapították, hogy az akvizícióból nem következnek a piacot érintő káros versenyhatások. A győri központ kiemelkedő logisztikai adottságai, a kiváló közúti, vasúti és vízi közlekedés, nemcsak a hazai, de a kelet-európai régió autóipari ügyfeleinek kiszolgálását is lehetővé teszik, megalapozva ez által vállalatunk további piaci növekedését.

- Mit éreznek az akvizícióból az Ib Andresen, illetve a Ferroglobus eddigi dolgozói? Összesen hány dolgozót foglalkoztatnak, közülük hányan mérnökök? Hány telephelyen vannak jelen Magyarországon?
- Az akvizíció hatása jelenleg sem az Ib Andresentől átvett, sem a thyssenkrupp Ferroglobus dolgozóit nem érinti. Magyarországon eddig a budapesti és hat vidéki telephelyünkön voltunk jelen, ez a hálózat egészült most ki az új győri teleppel, amely thyssenkrupp Materials Processing Hungary néven folytatja tevékenységét. Összesen több mint 300 magyar kollégánk van. Szakértő munkatársaink műszaki és kereskedelmi vénával rendelkező, vevőorientált szakemberek, akik állandó figyelemmel kísérik a piaci igények és az ipar egészének alakulását.

Névjegy
Petró Zoltán

Született: 1956
Végzettség: Közgazdaságtudományi Egyetem, informatikai szakközgazdász és okleveles könyvvizsgáló
- 40 éve dolgozik a Ferroglobusnál, pályafutását gyakornokként kezdte, szinte valamennyi területet végigjárta a vállalatnál
- 2005-től a thyssenkrupp Ferroglobus igazgatósági tagja
- 2008-tól a Ferroglobus vezérigazgatója
- 2013-ban a thyssenkrupp Materials Slovakia vezérigazgatójának nevezik ki
- 2016-tól a thyssenkrupp Materials Processing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója

- Milyen további beruházásokat, bővítést, fejlesztést terveznek az elkövetkező 3-5 évben?
- Ahogyan azt eddig is tettük, és tesszük a jövőben is, a vállalatnál képződő nyereséget – a vevők érdekeit és igényeit szem előtt tartva – visszaforgatjuk a piac által igényelt fejlesztésekbe. Ez a gyakorlat nagyban hozzájárult ahhoz, hogy saját területünkön piacvezetőkké válhassunk, és ezt a pozíciónkat a jövőben is tovább kívánjuk erősíteni.

- Mennyiben befolyásolja az acélipar helyzetét, hogy az autóiparban egyre inkább előtérbe kerül az alumínium felhasználása? Milyen kompetenciákkal rendelkeznek az alumínium megmunkálásban? Milyen alapanyagokat keresnek leginkább az ügyfeleik?
- Jelenleg leginkább a prémium kategóriájú autókba építenek be alumínium alkatrészeket, az autóiparban jellemzően még mindig az acél alkatrészek a népszerűbbek és elterjedtebbek. Az alumínium alkatrészek térnyerése előreláthatóan mind nagyobb lesz, ami egyre több ipari szegmensben fejti majd ki hatását, ám jelenleg ez nem befolyásolja lényegesen az acélipar helyzetét. Természetesen, mi is foglalkozunk alumínium megmunkálásával, szolgáltatásaink közé tartozik a hasítás, táblásítás, darabolás.

- Hogyan oldják meg a szakember-utánpótlást? Szenvednek önök is a munkaerőpiac kihívásaitól? Milyen hiányszakmákkal számolnak? Kikre van leginkább most szükségük?
- Vállalatunk a humánerőforrás terén is folyamatosan keresi a fejlődési lehetőségeket. A thyssenkrupp Ferroglobusnál jelenleg is – ahogy már említettem -, több mint háromszázan dolgoznak. Kiemelt fontosságú számunkra, hogy az „egyszerű” kereskedői szerepkörön túllépve munkatársaink valódi szakértő partnerei legyenek az ügyfeleinknek. Mi is érzékeljük, hogy mind nagyobb kihívás megtalálni a megfelelően képzett, mérnöki és kereskedelmi háttérrel bíró munkaerőt a piacon, ezért egyrészt kiemelt jelentősége van annak, hogy a vállalat iránt elkötelezett, nagy szakmai tapasztalattal bíró munkatársakat megtartsuk, illetve egy újragondolt humán erőforrás stratégiával megtaláljuk az új kollégáinkat és vonzóvá tegyük számukra nemcsak az ágazatot, de a vállalatunkat is.

- Milyen üzleti kapcsolatban vannak a hazai autógyártókkal és a legnagyobb első körös beszállítókkal?
- Az akvizíciónak köszönhetően új lehetőségeink nyíltak, hiszen a géppark-bővítés lehetővé tette, hogy olyan járműipari beszállítóknak is szállítsunk, akiket eddig nem, vagy nem teljesen tudtunk kiszolgálni. További fontos változás, hogy míg eddig termékeink csak más beszállítókon keresztül juthattak el a magyarországi autógyárakba, addig mostantól már közvetlenül is értékesíthetünk nekik. Az elmúlt hetekben érkezett is már felénk ilyen megkeresés. Mindemellett a legnagyobb első körös beszállítókkal is jó kapcsolatokat ápolunk, számos partnerünk szállít be nekik.

Kiemelt Partnereink