Beszállítók Molnár Attila: Komárom jövőjében fontos szerepe van az autóipari beszállítóknak

Molnár Attila: Komárom jövőjében fontos szerepe van az autóipari beszállítóknak

Gégény István | 2014.11.18 09:19

Molnár Attila: Komárom jövőjében fontos szerepe van az autóipari beszállítóknak

A város polgármesterével annak apropóján beszélgettünk, hogy jelentős zöldmezős beruházásba kezd náluk a lengyel Alumetal, a teherkikötőjüket is egymilliárd forintból fejlesztik.

- Az Alumetal vezetősége már a nyár kezdetén nyilvánosságra hozta, hogy határozottan tervezik egy hazai telephely létrehozását, a HIPA munkatársai ugyancsak hosszabb előkészítő tevékenységről számoltak be a beruházás hivatalos bejelentésekor. Milyen szempontok miatt esett vajon a lengyelek választása Komáromra, illetve milyen feltételek biztosításával érték el Önök, hogy ebbe a városba települjön a magyar leányvállalat, jelentős munkaerő-piaci fejlesztést is magával vonva?
- Városunknak, Komáromnak egyedülállóak az infrastrukturális adottságai. Nemcsak az M1-es autópálya közelségérről van szó, de fontos vasúti és vízi közlekedési csomópont is vagyunk. Három fővárostól, Budapesttől, Bécstől és Pozsonytól is mindössze egy órányi autóútra helyezkedünk el, nem utolsó sorban pedig két olyan regionálisan fontos nagyváros között fekszünk félúton, mint Győr és Tatabánya. Ezen tényezők összessége, valamint az, hogy településünk ipari parkja infrastrukturális szempontból az ország leginkább kiépített és megközelíthető parkjai közé tartozik, adták meg annak lehetőségét, hogy a lengyel cég választása végül Komáromra esett. Fontosnak tartom hangsúlyozni azt is, hogy az önkormányzat az elmúlt években közel 40 hektárnyi területet vásárolt a park tőszomszédságában, amelyre zöldmezős beruházókat vártunk. A gazdasági válság legnehezebb időszakában született ez irányú döntésünket akkoriban sokan kritizálták, az idő azonban minket igazolt, hiszen az Alumetal pontosan ezen a területen kezdi meg beruházását. Fontos kiemelnem, hogy a park közművesítése nem állt meg, jelenleg uniós támogatással zajlik az a mintegy 600 millió forintos fejlesztés, mely új utak, járdák, csapadékvíz-elvezetők és közvilágítás építését foglalja magában.

A polgármester, a HIPA képviselője és az Alumetal vezérigazgatója szignálta a beruházás megkezdéséről szóló megállapodást

- Úgy látjuk, egyre több olyan cég talál otthonra, avagy erősíti meg jelenlétét Komáromban, amelyek közvetve vagy közvetlenül a járműiparhoz kötődnek. Létezik-e arra vonatkozóan konkrét törekvése, stratégiája a városnak, hogy Győr és Esztergom között félúton egyfajta ipari bázis, beszállítói csomópont szerepét töltsék be, ilyen irányban fejlődjenek?
- Igen, erős a törekvésünk ez irányban. Fontos, hogy a város kihasználja adottságait. Ahogy az imént elmondtam, Komárom remek földrajzi adottságokkal bír, amelyek szoros együttműködésre predesztinálják a környékbeli nagyvárosokkal, illetve az ott működő nagyvállalatokkal. Orbán Viktor miniszterelnök nemrég Győrben úgy fogalmazott: Magyarország ma már elképzelhetetlen az Audi nélkül. Ehhez a gondolatmenethez csatlakozva azt mondom, Komárom jövőjében is fontos szerep kell, hogy jusson az autóipari beszállítóknak. Ezen dolgoztunk eddig is, és fogunk a jövőben is.

Közel egymilliárd forintból újul meg a teherkikötő

- A közelmúltban bejelentett, milliárdos nagyságrendű teherkikötő-fejlesztés ugyancsak a további várható fejlődésre utal.
- Városunkban valóban komoly infrastrukturális beruházás valósul meg az évtizedek óta működő teherkikötőben, egy uniós pályázatnak és a közlekedési operatív programnak köszönhetően. A támogatási szerződést áprilisban aláírták, így hamarosan megindulhat az a fejlesztés, melynek célja a teherhajók rakodását elősegítő csomópont kialakítása. A beruházás összköltsége közel egymilliárd forint - azt gondolom, egy ilyen léptékű fejlesztés közvetlenül is hozzájárul a város ipari fejlődéséhez, a hozzánk betelepülni szándékozó cégek számára pedig további fontos vonzerővel bír majd.

Molnár Attila mögött, a háttérben hamarosan új híd ível át a Dunán

- Komárom sajátos földrajzi elhelyezkedése és múltja egyedülálló lehetőséget kínál mind az országok közötti aktív együttműködésre, mind a határ innenső és túlsó oldalán zajló gazdasági, munkaerő-piaci, ipari folyamatok összehasonlítására. Ilyen szempontok mentén milyen tanulságokkal tudna szolgálni olvasóinknak Magyarország és Szlovákia kapcsolatát illetően?
- Úgy szoktam fogalmazni, hogy Komárom egy város, mely két országban, a Duna két partján terül el. Erre az unikális földrajzi elhelyezkedésre nem találunk példát Európában, ebből kifolyólag a közös gazdasági- munkaerő-piaci és kulturális gondolkodás szinte magától értetődő. Észak-Komárommal példaértékű a kapcsolatunk. Nemcsak a közösen rendezett, évtizedes múltra visszatekintő, a térség meghatározó kulturális és sport programsorozatára, a minden év április 26-án kezdődő Komáromi Napokra gondolok, hanem mindazokra a baráti, társadalmi és gazdasági kapcsolatokra, melyek kiemelt régiós szerepet biztosítottak és biztosíthatnak majd a jövőben is Komárom számára.

Kiemelt Partnereink