Beszállítók Ki kicsoda a magyar járműgyártásban: Sebestyén Balázs

Ki kicsoda a magyar járműgyártásban: Sebestyén Balázs

Gulyás Géza | 2012.04.21 23:11

Ki kicsoda a magyar járműgyártásban: Sebestyén Balázs

Az FCI-nél rendkívül eseménydús az idei év, hiszen gyártócsarnokot, irodát, étkezdét építenek. Sebestyén Balázs ügyvezető igazgató ennek ellenére csak óvatosan optimista.

Hirdetés
Sebestyén Balázs
Sebestyén Balázs Fotók: Fekete József

– Jé, mennyi Fiat!
Az FCI Connectors Hungary Kft. tatabányai gyárának ügyvezető igazgatója több üzleti partnerétől is hallotta már ezt a mondatot. Valójában gyönyörű Ferrarikról van szó, csak ugye az irigység... Sebestyén Balázsnak több tucatnyi van az olasz szuperjárgányokból. Rajong az autókért, lenyűgözi a dinamika, a profizmus, ezért kezdte el gyűjteni őket. Jaj, el ne felejtsük, makettekről van szó, amelyeket irodájában tart, egy szekrényben. Miután kicsodálkoztuk magunkat, az igaziakról kezdtünk el beszélgetni.

Az FCI-nél rendkívül eseménydús az idei év, hiszen gyártócsarnokot, irodát, étkezdét építenek. Sebestyén Balázs ügyvezető igazgató ennek ellenére csak óvatosan optimista.
– Ki az manapság az autóiparban, egyáltalán a gazdaságban, aki bátran optimista mer lenni? – kérdezi. – Korszakhatárnak számít 2008 ősze. Sok minden lezárult akkor, és számos dolog elkezdődött. Vége a kényelmes szemlélődésnek, az évekre bebiztosított megrendeléseknek. Tanulnunk, alkalmazkodnunk kell szünet nélkül; az sem túlzás, hogy napról napra.

– Ezek szerint megváltozott az alkatrészgyártók és az autógyárak kapcsolata?
– Egyértelműen. Nőnek a megrendelők igényei, élesedik a harc a piacokért. Ugyanakkor az eddigi legeredményesebb évet zárta 2011 végén az FCI Connectors Hungary Kft., a pénzügyi oldalt és a vevői elégedettséget vizsgálva egyaránt. Az külön öröm a számomra, hogy a cégcsoporton belül az autóipari divízió 11 gyára közül 13 mutató összesítése alapján egyértelműen a miénk lett a legjobb.



– Ez példa értékű. Talán mégiscsak meg lehet állni ünnepelni, szusszanni?
– Erről nincs szó, sőt... A megrendelés-állomány az év első negyedében gyengébb volt a vártnál. Nagy óvatosság, kivárás jellemzi az autógyárakat. Világ- és Európa-szerte érezhető az euró válsága, gyakran előfordul megrendelések törlése, későbbre csúsztatása. Egyelőre tíz-tizenöt százalékkal kevesebb a bevételünk a tervezettnél, de azért bízunk a szép tavaszban.

– Mennyire kellett „megharcolni” a piacokért az utóbbi években?
– Egyre tapasztaltabbak leszünk. Sehol sem jellemző már a konzervativizmus az autógyárakra, intenzíven keresik és meg is találják az új lehetőségeket a költségcsökkentésre. Az alapanyagárak, mint például a kőolajszármazékok vagy a nemesfémek árainak emelkedését mindenki megsínyli. Ezt igyekeznek az autógyárak sztenderdizációval, keményebb versenyeztetéssel kompenzálni, sokszor feláldozva a startégiai kapcsolatokat. Az FCI-ról tudni kell, hogy innovatív, magas műszaki tartalommal rendelkező termékeket gyárt. Kis értékűek ugyan a csatlakozóink, de korszerűségük versenyhelyzeti előnyt tud jelenteni világszerte. Mindemellett rugalmasan kiemelkedő minőségben tudunk szállítani. Ha a darabszámokról beszélünk, milliókban kell gondolkodni, de az előbb említettek miatt nem félek a tömegtermelésben verhetetlennek tűnő ázsiai vetélytársaktól. Árnyalva a dolgot, visszatérve a kezdő gondolathoz: ezen a téren is óvatosan optimista vagyok.



– Nagy átalakulás kezdődött a szakképzésben. Ön szerint lesz olyan összefogás a különféle intézmények, az önkormányzat, a szervezetek és a cégek között, ami előbbre viszi ezt a jövőnket meghatározó dolgot?
– Sokat beszélünk, egyeztetünk a témáról. A régióban sok cég érdeke egybevágó; hiszem, hogy a sok szereplő egymásra talál.

– Sokat hallani mostanában a kutatás, a fejlesztés, az innováció fontosságáról. A három-négy évvel ezelőttinél több figyelmet, pénzt, energiát szentelnek ennek?
– Kis fáziskésésben vagyunk több „szomszédunkkal” szemben a dunántúli régióban, hiszen a múlt évtized elején kezdtük csak el a termelést. Egyre nagyobb az árbevételünk, egyre komolyabb technológiákat alkalmazunk, és ennek a következménye, hogy mind jobban kivesszük a részünket a cégcsoporton belül a K+F tevékenységből. Már ma is történik nálunk fejlesztés és ez a közeljövőben csak erősödni fog. Hamarosan kialakítunk egy teljes értékű laboratóriumot is.

– Készül mostanában ötéves terv is az FCI-nál? A stratégiai elképzelések mire alapozhatóak a mai világban?
– Igen, készült az FCI cégcsoportnál egy 2015-ig szóló terv, amiben jelentős szerepet kapunk. Megjelennek például az elektromos autókhoz tartozó csatlakozók, töltőkábelek; ezek nagyobb értékűek. Ahhoz, hogy biztos helyük legyen a piacon, sok fejlesztésre van még szükség. Bővítjük a gyárat egy 8000 négyzetméteres gyártócsarnokkal, 850 négyzetméteres irodával, 450 négyzetméteres étkezdével. A mintegy másfél milliárdos beruházás megkezdődött, a tervek szerint augusztusban befejezzük. Ez száz-kétszáz új dolgozó felvételét is jelentheti az év második felében illetve jövőre. Ez mindenféleképpen elismerése az itt dolgozók munkájának.

– A társadalmi felelősségvállalás mi mindent jelent a dolgozóik felé?
– Egyértelmű, hogy nem szociális intézmény egy multinacionális cég, ugyanakkor szeretnénk megtartani dolgozóinkat, egyre hatékonyabban kamatoztatni a hónapról hónapra, évről évre növekvő tudásukat. Persze tudom, nem minden az átutalt fizetés. Rendkívül fontos például a munkahelyi környezet is. A tavalyi évig például konténerekben voltak kénytelenek öltözni a dolgozók, míg végre eljött a pillanat, amikor jóváhagyták a beruházást. Nemsokára átadjuk a korunk követelményeinek megfelelő öltözőt. Minden évben tartunk komplex szűrővizsgálatokat is. A dolgozók örömmel fogadják, várják, fontosnak tartják.

NÉVJEGY:

Sebestyén Balázs 41 éves, nős, két fiú édesapja Márton 5 éves, Richárd 2 és fél éves. 1996-ban szerzett villamosmérnöki diplomát a Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán. 2003-ban MBA szintű diplomát szerzett nemzetközi menedzsment és marketing szakon, a Case Western Reserve University - Weatherhead School of Management-től. 1997 februárjától, 15 éve dolgozik az autóiparban. Székesfehérváron, a Ford Motor Companynál (2000-től Visteon) Manufacturing Engineer-ként kezdte, két évvel később már Product Leader lett. Ekkor már több mint 200 ember munkájára kellett felügyelnie. Ezen időszak alatt dolgozott már együtt a Toyota-val is egy kiemelt jelentőségű másfél éven át előkészített projekten. A Lean gyártási szemlélethez kapcsolódó viszonya egészen ide vezethető vissza. Két kitérő (Sanmina-SCI, CAPRO, egy-egy év) után, 2005 elején került a tatabányai FCI Connectors Hungary Kft.-hez. Négy évet dolgozott Operations Managerként, 2010 óta a cég ügyvezető igazgatója.
Hobbija a motorozás, a színház, bár kevés szabad idejét igyekszik mind a családjára fordítani. Így került fiókba motoros repülőgép szakszolgálati igazolványa is, bár elmondása szerint még nem mondott le teljesen a repülésről: szeretne még visszatérni a vitorlázórepüléshez. De először az új üzemcsarnokkal együttjáró gyors növekedést kell sikerre vinnie.

Kiemelt Partnereink