Beszállítók Az enyhe telek és a spórolás miatt lett sláger a négyévszakos abroncs

Az enyhe telek és a spórolás miatt lett sláger a négyévszakos abroncs

Szabó Fanni | 2018.11.07 08:35

Az enyhe telek és a spórolás miatt lett sláger a négyévszakos abroncs

Tatabányán olyan technológiával gyártják az abroncsot, ami lehetővé teszi, hogy egyszerre akár 128 méretben készülhessenek termékek. Egyebek mellett erről a speciális technológiáról számolt be a Bridgestone ügyvezető igazgatója, Topolcsik Melinda. Elmondta azt is, hogy tudnak vonzó munkáltatók maradni egy olyan környéken, ahol gyakorlatilag 100 százalékos a foglalkoztatottság.

Hogyan változott az elmúlt tíz évben a gumiipar?
A gumiabroncsok iránti kereslet a gépjármű eladásokkal párhuzamosan bővül, de a gyártott termékek összetételében és jellegében jelentős változás ment végbe. Az első és talán legfontosabb tényező az, hogy az autógyárak milyen modelleket dobnak piacra. E tekintetben az elmúlt 10 év során jelentős átalakulásnak lehetünk tanúi, hiszen pont 10 évvel ezelőtt jelentek meg az első SUV modellek, amelyek már Magyarországon is az újautó eladások 38 százalékát képviselik. Az SUV-ok elterjedése által generált kereslet okán Európában az elmúlt 10 évben 15-ről 17 colra, Magyarországon pedig 14-ről 16 colra nőtt a jellemző abroncsátmérő. Új trend a négyévszakos abroncsok reneszánsza is, amelynek hátterében egyrészt a gazdasági válság miatti költségérzékenység, másrészt a klimatikus viszonyok változása, az egyre enyhébb telek állnak. Ma az európai autósok 42 százaléka olyan éghajlaton él, ahol használható a négyévszakos abroncs, ami miatt e termékek részesedése évről évre dinamikusan bővül és néhány éven belül akár elérheti a teljes abroncspiac 30 százalékát is. Végül, de nem utolsó sorban, jelentős változást hozott és fog még hozni, az is, hogy az unióban egyre szigorúbbak a gépjárművek CO2 kibocsátásával szembeni előírások. Ennek okán az autógyárak egyre kisebb gördülési ellenállású, egyre keskenyebb és egyre nagyobb átmérővel rendelkező abroncsokat igényelnek a gyártóktól.

Hogyan kezdődött a tevékenység Tatabányán, illetve hogyan változott az elmúlt tíz év alatt?
A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. egy közel 2 évig tartó építkezés és technológia transzfert követően, 2008. január 3-án kezdte meg az abroncsgyártást tatabányai üzemében. Az első legyártott abroncsunk egy Turanza 205/55 R16 ER300 abroncs volt, és már az üzem működésének első évében közel 400 ezer, az elmúlt tíz év során pedig 14,5 millió abroncsot gyártottunk, amivel napjainkra Magyarország egyik legnagyobb abroncsgyárává váltunk.

Olyan technológiával dolgoznak, melyet Japán után Európában, a tatabányai üzemben alkalmaztak először. Mi a technológia különlegessége?
A termelést 2008-ban megkezdő üzemünkbe a BIRD (Bridgestone Innovative and Rational Development) technológiát, a Bridgestone első, teljesen automata gyártástechnológiáját telepítettük, amely kizárólag vállalatunk japán, mexikói és tatabányai gyáraiban üzemel. A technológia különlegessége az, hogy teljesen automatikusan végzi az abroncsgyártás minden lépését, az alkatrészek gyártásától kezdve az oldalfalépítésen és a futófelület elkészítésén át egészen a kész abroncs vulkanizálásáig. Legfontosabb előnye, hogy gyors méretváltást tesz lehetővé a gyártás folyamán, gépeinken egyszerre akár 128 különböző méretben is készülhetnek abroncsok, 15-22 col közötti mérettartományban. Ezen technológiával rugalmasan és gyorsan tudunk alkalmazkodni a piaci igényekhez. Ez a gazdasági válság során jelentős előny volt számunkra, és most, az autóipari konjunktúra idején is az, hiszen a prémium autógyárak akár kis szériákkal, vagy máshol nehezen legyártható abroncsméretekkel történő költséghatékony kiszolgálását teszi lehetővé számunkra.

2017. október 26-án a Bridgestone felavatta 85 milliárd forintos beruházással létrehozott új gyáregységét

A cég második, 2017-ben átadott üzemében már új, mesterséges intelligencia alapú technológia is működik.
– Igen, a 85 milliárd forintos beruházással felépített új gyáregységünkbe, a Bridgestone legkorszerűbb, mesterséges intelligencia alapú, nagy termelékenységű digitális gyártástechológiáját, az Examationt telepítettük, melynek legfontosabb előnye a jobb gyártási minőség. A rendszer mesterséges intelligenciája különböző algoritmusok alapján, 480 ponton méri az abroncs minőségi paramétereit, elemzi és tárolja a minőségbiztosítási értékeket, így kiküszöböli az operátorok egyéni képességeiből adódó eltéréseket és 15 százalékkal egyenletesebb, egységesebb minőséget tesz lehetővé. A rendszer második fontos előnye a nagy termelékenység. Ez annak köszönhető, hogy a hagyományos gyártással szemben az Examation az úgynevezett multi drum megközelítést használja, azaz két dobra rögzíti az abroncsalapanyagot, így a felrögzítés utáni munkafolyamatok folyamatossága biztosítható, nincsenek holtidők.

Hogyan jellemezné a vállalat filozófiáját?
Habár a digitalizáció és az Ipar 4.0 megoldások nélkülözhetetlenek a versenyképesség megőrzése érdekében, számunkra továbbra is az ember az első. Úgy gondoljuk, hogy a technológiai fejlesztések nemcsak a termék-előállítás versenyképességének növelése miatt fontosak, hanem azért is, mert a jövőben az elkötelezett és hozzáértő munkavállalókért is meg kell küzdenie a munkáltatóknak. Ebben a versenyben pedig azok kerülnek előre, akik a megfelelő anyagi megbecsülés mellett tiszta, technológiaközpontú, egyéni szakmai fejlődést biztosító munkakörnyezetet képesek teremteni, illetve kínálni meglévő és leendő munkatársaiknak.

Jelenleg hányan dolgoznak a cégnél? Terveznek létszámbővítést?
2008-ban 361 munkavállalóval kezdődött meg a termelés, de ma már 1200-an dolgoznak vállalatunknál, vagyis az elmúlt 10 év során háromszorosára nőtt munkatársaink száma. Folyamatosan bővülünk, cégünk most egy 9,2 milliárd forintos beruházással raktárkapacitását bővíti és gyártókapacitását is tovább növeli, ami 100 fő létszámnövekedést eredményezett csapatunkban.

A Bridgestone-nál főként prémium kategóriás gépjárművekre szánt személyautó és terepjáró abroncsok készülnek, több mint 230 féle méretben. Melyek a legfőbb piacok?
Gyárunkban a Bridgestone márka DriveGuard, Turanza és Potenza termékei, valamint a Firestone márka Roadhawk, Winterhawk és Destination termékei készülnek. Termelésünk 99 százalékát exportáljuk. Legfontosabb exportpiacaink Németország, Lengyelország, Olaszország, Spanyolország, Franciaország, Törökország valamint a tengeren túli országok közül Mexikó, Egyesült Államok és Japán, de a tatabányai gyárunkban gyártott abroncsok a hazai abroncsszervizekben is kaphatóak.

Milyen arányban dolgoznak külföldi, illetve hazai beszállítókkal?
Beszállítói hálózatunkat mintegy 750, döntő részben magyar kis- és középvállalatok alkotják, amelyektől tavaly 4,6 milliárd forint értékben vásároltunk árukat és szolgáltatásokat. Beszállítóinktól gépeket és berendezéseket, abroncs alapanyagokat szénport, szilikát, kaucsukot, huzalokat szerzünk be, emellett mérnöki és szállítmányozási szolgáltatásokat veszünk igénybe tőlük.

Milyen eredményeket értek el az idei évben?
Magyarországon mind eredményességünk, mind pedig árbevételünk dinamikusan nőtt az elmúlt években. Tavalyi árbevételünk 53,1 milliárd forint volt, ami 47 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az idén ezt meghaladó árbevételre számítunk. 2018-ban mintegy 5 millió darab abroncsot fogunk gyártani, de célunk az, hogy kapacitásunkat 2020-ra évi 7,2 millió darabra növeljük.

Milyen hatást gyakorol a Bridgestone működésére a munkaerőhiány?
Vállalatunk munkaerő helyzete annak ellenére jó, hogy a mi régiónkban már gyakorlatilag tavaly megvalósult a teljes foglalkoztatottság. Örömmel mondhatom, hogy gyárunk jó hírnevének és ismertségének köszönhetően szívesen jönnek hozzánk dolgozni az új munkatársak. Természetesen mi is szembesülünk a magyar gazdaság egészére jellemző szakmunkáshiánnyal, amit a környéken működő szakképző intézetek támogatásával, valamint versenyképes dolgozói kompenzációval és folyamatos belső képzésekkel igyekszünk ellensúlyozni.

Ha jól tudom, a Bridgestonnál nem rég elindult a Munkavállalói Karrierprogram. Mit takar ez pontosan?
A Bridgestone Munkavállalói Program vállalatunk új, tavaly év elején bevezetett bérezési- és előmeneteli rendszere, amelyet dolgozóink bevonásával, az ő igényeiknek megfelelően alakítottunk ki. Legfontosabb eleme egy olyan progresszív bérezési- és előmeneteli rendszer, amely lehetővé teszi, hogy cégünk jelenlegi munkavállalói szakmai fejlődésük függvényében, 3 év alatt akár 40 százalékkal is növelni tudják keresetüket. Az új program biztos szakmai és anyagi előmeneteli lehetőséget biztosít, ezen felül pedig éves szinten háromhavi keresetnek megfelelő bónusz elérését is lehetővé tesz.

Hogyan teszik vonzóvá a vállalatot a fiatal dolgozók számára?
Vállalatunk aktív résztvevője a Komárom-Esztergom Megye társadalmi életének. Rendszeresen támogatunk helyi sport, kulturális és zenei eseményeket, egyrészt azért, hogy segítsük a vállalatunknak otthont adó települések közösségeit, másrészt azért, hogy be tudjuk mutatni cégünket, mint potenciális munkahelyet a fiataloknak. Mindemellett rendszeresen részt veszünk állásbörzéken és kapcsolatot tartunk fent a tatabányai oktatási és szakképző intézményekkel is.

Kiemelt Partnereink