Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Akkumulátor-összeszerelő üzemmel bővül a BMW gyára
2024.05.06 13:18Hibrid megközelítés a titán gyártására
2024.05.06 12:21Egyre több autót adnak el az orosz piacon
2024.05.06 10:20Több európai városvezető akar beleszólni a sebességkorlátozásba
2024.05.06 09:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Galamb József (1881-1955) Ford T-Modell egyik alkotója
A mai modern személygépjármű gyártás egyik első, és legfontosabb része, a Ford T-Modell gyártása és híressé vált futószalagos gyártása volt. Ennek a mai mindennapjainkat is befolyásoló siker egyik fontos résztvevője volt Galamb József, vagy ahogy amerikai kollégái ismerték Joe Galamb.
A makói születésű Galamb József 1881. február 3-án született, egy szegény, földművescsalád hetedik gyermekeként. A gimnáziumi tanulmányait követően Szegeden, az Állami Fa- és Fémipari Szakiskolában folytatta, ahol legkedvesebb tanárának Csonka Ferencet tartotta, akinek bátyja, Csonka János a magyar autógyártás egyik úttörője volt. Geometriai rajzképességére itt figyeltek fel először.
Üzemmérnöki diplomájával, műszaki rajzolóként a diósgyőri vasgyárban helyezkedett el, majd katonai szolgálatát követően, a Magyar Automobil Rt. ösztöndíjasaként, Németországba utazhatott, ahol végül, az Adler Automobil Company alkalmazottja lett.
Minden vágya volt, hogy megtekinthesse az 1904-es autó világkiállítást. Az Egyesült államokba végül 1903 októberében érkezett. A világkiállítás megtekintése után telepedett le Detroitben. 1905 decemberében, mint műszaki rajzoló lett végül a Ford gyár alkalmazottja. Kiváló szakképzettségére maga Henry Ford is felfigyelt, és rövid időn belül ő is tervezője lehetett a cég, a betűrend szerint következő, T modelljének. Henry Ford elképzelése szerint, ebből a modellből szeretett volna népautót gyártani, amely egész Amerikát beülteti a volán mögé. A kész autó 1908. szeptember utolsó hetében gurult ki a garázsból. Elérhető árú, és megbízható modellként ismerték meg az új Ford T-Modellt, de az igazi átütő siker 1913-ban következett. Galamb József vezetésével áttértek a T modell összeszerelő-szalagon történő sorozatgyártására. A húsz éven át gyártott „bádog böske” ennek az akkor forradalminak számító újításnak köszönhetően vált igazi népautóvá, gyártása alatt több mint 15 millió darabot gyártottak belőle.
Nyugdíjba vonulásáig a Ford Motor Co. megbecsült alkalmazottjaként, több modell tervezésében is részt vett Galamb József, aki 1917-ben megkapta az amerikai állampolgárságot. 1955-ben, 74 éves korában hunyt el Detroitben.