Elemzések Függetlenség napja: Nagy-Britannia kilép az Európai Unióból

Függetlenség napja: Nagy-Britannia kilép az Európai Unióból

Gégény István | 2016.06.24 08:42

Függetlenség napja: Nagy-Britannia kilép az Európai Unióból

Bekövetkezett a brexit, felbolydult a tőzsde, hatalmas bizonytalanság következik. Hogy mi jön aztán, aligha látni előre, de a lényeget máris sikerült körvonalazni.

Hirdetés

A kilépéspártiak szoros, ám elvitathatatlan győzelmével zárult az a népszavazás, amelynek eredményeként az Egyesült Királyság a következő két év folyamán szép lassan, ám határozottan távozik az Európai Unióból. Korai lenne precízen felvázolni a ránk váró új Európa működését, a várható hatások azonban az előjelek, a megelőző üzenetek alapján nem sok jót ígérnek, legalábbis ami az Európai Unió eddigi rendszerének fenntarthatóságát illeti. Hogy ez valóban akkora dráma lenne, abban nem egyöntetűek a vélemények.

Talán a Nissan volt az első vállalat, amely határozottan állást foglalt az akkor még csupán ködösen belengetett, nem túl esélyesnek tűnő kilépést illetően. Megdöbbentő belegondolni, de 2013-at írtunk, amikor a japán gyártó jelezte: "átértékelik" brit beruházásaikat, amennyiben a szigetország az elszakadás mellett dönt.

Nagyot ugorva az időben az idei év elején a GE, az Airbus, a BMW, a BASF, a BP is hitet tett a maradás mellett, kétszáz céggel együtt.

A nyár kezdetén már a cspaból is a brexit témája folyt, és nem nagyon találni olyan vállalatot, amely ne a maradás pártján foglalt volna állást.

A gazdasági élet szereplői is belekezdtek a vészharangok kongatásába: szakportálunk a francia és az amerikai jegybank elnökének megszólalását egyaránt idézte.

A szavazás közeledtével mi magunk is megkérdeztünk mértékadó véleményformálókat. A magyar járműipar képviselői szerint Európa versenyképessége igencsak csorbát szenvedhet a kilépés miatt, Jim Doherty brit üzletember némileg árnyaltabban látja és láttatja sz összképet, bár a végkimenetelt illetően egyetért az üzleti világ többségével. Paul Kahn, az Airbus UK elnöke más témában adott interjút szakportálunknak, ám a brexitről, az annak bekövetkezte esetén életbe lépő forgatókönyről is tett utalást válaszában.

Ami a közvetlen érintettséget illeti, a sokkal inkább Németországtól függő hazánknál egy kicsit jobban aggódhat most Szlovákia, akik épp most fogadnák be a Jaguar Land Rover gyárát. Nem mernénk nagy összegben fogadni rá, hogy 2018-ban valóban megkezdődik a termelés a Nyitra melletti ipari parkban.

Továbbra is odafigyelünk az újabb részletekre, folyamatosan hozzuk olvasóinknak a járműipart érintő friss információkat. Ide kattinvta böngészhetőek a témát érintő cikkeink.

Kiemelt Partnereink