Trend Zuhan a nikkel ára, mégsem segíti a zöld közlekedést

Zuhan a nikkel ára, mégsem segíti a zöld közlekedést

autopro.hu/P.B. | 2021.03.10 16:23

Zuhan a nikkel ára, mégsem segíti a zöld közlekedést

Fotó: Vale

Néhány nap alatt 16 százalékkal csökkent a nikkel ára a londoni fémbörzén, ami első hallásra mindenképpen jó hír az elektromosautó-gyártók számára. Az árcsökkenés oka egy új, kínai eljárás, amivel olcsóbban tudnak előállítani nikkelt, ez azonban a szakértők szerint nem egy környezetbarát megoldás.

Hirdetés

Elon Musk az utóbbi időszakban többször adott hangot véleményének, mely szerint a nikkel túlárazott. Ezt a fémet tette felelőssé azért, hogy a Tesla autói viszonylag drágák, és mint fogalmazott, ezért próbálnak másfajta akkumulátorokat gyártani, amiben nikkel helyett vasból van több.

Ezek után elsőre bizonyára örült a hírnek Musk, miszerint a kínai Tsingshan Holding Group kifejlesztett egy új eljárási módot, aminek hála sokkal könnyebben lehet nikkelt használni az akkumulátorokhoz. Ennek köszönhetően néhány nap alatt 16 százalékot esett a nikkel ára a piacon.

Nem túl környezetbarát módszer

A kínai vállalat szaprolitércből állít elő az akkumulátorok számára használható nikkelt. A szaprolit kémiailag mállott kőzet, ami a talajban néhány méteres szinttől akár száz méternél mélyebben is előfordulhat.

Eddig főleg nikkelszulfidokból állították elő az akkumulátorokhoz szükséges nikkelt, ezeket a szulfidokat pedig Ausztrália és Kanada bányáiból nyerik. Az utóbbi pár évben nőtt meg igazán a kereslet a nikkel iránt az elektromos autók terjedésével.

A Morgan Stanley szerint azonban az új eljárás messze van a zöldtől, azaz jelentősen környezetkárosító. A pénzintézet főleg a folyamat pirometallurgiai részére koncentrál, mivel az állítólag jelentős szén-dioxid-kibocsátással jár.

Jóval szennyezőbb eljárás?

A Morgan Stanley szerint a hagyományos, hidrometallurgiai módszereknél tízszer nagyobb a szén-dioxid-kibocsátása a Tsingshan eljárásának. A bank szakemberei úgy vélik, hogy Európában és az Egyesült Államokban ezzel a módszerrel nem gyárthatnak akkumulátorokat a környezetvédelmi előírások miatt – írja a Forbes.

Az elektromosautó-gyártók, így a Tesla is várhatóan szívesen ismerkedik meg a kínai eljárással, de a lényeg az lesz, hogy összességében az így előállítható jármű környezetbarátabb lesz-e, mint egy belső égésű motorral szerelt autó.

Kiemelt Partnereink