Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Zuhan a nikkel ára, mégsem segíti a zöld közlekedést
Néhány nap alatt 16 százalékkal csökkent a nikkel ára a londoni fémbörzén, ami első hallásra mindenképpen jó hír az elektromosautó-gyártók számára. Az árcsökkenés oka egy új, kínai eljárás, amivel olcsóbban tudnak előállítani nikkelt, ez azonban a szakértők szerint nem egy környezetbarát megoldás.
Elon Musk az utóbbi időszakban többször adott hangot véleményének, mely szerint a nikkel túlárazott. Ezt a fémet tette felelőssé azért, hogy a Tesla autói viszonylag drágák, és mint fogalmazott, ezért próbálnak másfajta akkumulátorokat gyártani, amiben nikkel helyett vasból van több.
Ezek után elsőre bizonyára örült a hírnek Musk, miszerint a kínai Tsingshan Holding Group kifejlesztett egy új eljárási módot, aminek hála sokkal könnyebben lehet nikkelt használni az akkumulátorokhoz. Ennek köszönhetően néhány nap alatt 16 százalékot esett a nikkel ára a piacon.
Nem túl környezetbarát módszer
A kínai vállalat szaprolitércből állít elő az akkumulátorok számára használható nikkelt. A szaprolit kémiailag mállott kőzet, ami a talajban néhány méteres szinttől akár száz méternél mélyebben is előfordulhat.
Eddig főleg nikkelszulfidokból állították elő az akkumulátorokhoz szükséges nikkelt, ezeket a szulfidokat pedig Ausztrália és Kanada bányáiból nyerik. Az utóbbi pár évben nőtt meg igazán a kereslet a nikkel iránt az elektromos autók terjedésével.
A Morgan Stanley szerint azonban az új eljárás messze van a zöldtől, azaz jelentősen környezetkárosító. A pénzintézet főleg a folyamat pirometallurgiai részére koncentrál, mivel az állítólag jelentős szén-dioxid-kibocsátással jár.
Jóval szennyezőbb eljárás?
A Morgan Stanley szerint a hagyományos, hidrometallurgiai módszereknél tízszer nagyobb a szén-dioxid-kibocsátása a Tsingshan eljárásának. A bank szakemberei úgy vélik, hogy Európában és az Egyesült Államokban ezzel a módszerrel nem gyárthatnak akkumulátorokat a környezetvédelmi előírások miatt – írja a Forbes.
Az elektromosautó-gyártók, így a Tesla is várhatóan szívesen ismerkedik meg a kínai eljárással, de a lényeg az lesz, hogy összességében az így előállítható jármű környezetbarátabb lesz-e, mint egy belső égésű motorral szerelt autó.