Trend Visszaesést hozhat a kenőanyagpiacon az elektromobilitás térnyerése

Visszaesést hozhat a kenőanyagpiacon az elektromobilitás térnyerése

Pörge Béla | 2021.03.03 07:21

Visszaesést hozhat a kenőanyagpiacon az elektromobilitás térnyerése

Fotó: Pixabay

Weibert Ferenc, a MOL-Lub Kft. tribológiai szakmérnöke beszélt az autopro.hu-nak az elektromos autók kenési tulajdonságairól, az elektrifikáció terjedésével a piac várható átalakulásáról, illetve arról, hogyan hatott a koronavírus-járvány a kenőanyagok iránti keresletre.

Hirdetés

Az autopro.hu-n január végén jelent meg egy cikk az elektromos járművekhez való kenőanyagokról. Az alapvetően Amerika-központú írásban szakértők véleményét szemléztük arról, hogyan alakulhat át a kenőanyagok szerepe az autózásban. A téma egyik magyarországi szakértőjét, Weibert Ferencet kérdeztük meg a magyar és európai helyzetről.

Az elektromos járművek üzemeltetéséhez kevesebb kenőanyagra van szükség. Érezhető a hatása a kenőanyagok forgalmában az elektromos autók terjedésének?

Egyelőre érzékelhető változást nem jelent, de ezt több tényező befolyásolja. Abban az esetben, ha az átlagos gépjárműállomány nő, az valamennyire kompenzálja az elektromos autók általi csökkenést A személygépjármű motorok esetében nincsenek nagy olajtöltetek, ezért a néhány százalékos elektromos autók általi csökkenés még nem okoz látható változást.

Weibert Ferenc, a MOL-Lub Kft. tribológiai szakmérnöke

Weibert Ferenc, a MOL-Lub Kft. tribológiai szakmérnöke | Fotó: MOL-Lub Kft.

Mire számítanak hosszabb távon, hogyan alakulhat át a piac az elektrifikált járművek miatt?

Rövidtávon jelentős piaci átalakulás nem várható. Hosszútávon a motorolajok tekintetében biztosan lesz csökkenés, de ez attól is függ, hogy a haszongépjárműveknél milyen szinten történik meg az elektrifikáció. A közlekedési kenőanyagok piacán 2030-ig Európában átlag 15-20 százalékos visszaesésre lehet számítani, de ez természetesen a különböző kenőanyagokat más-más szinten fogja érinteni.

Az elektromos gépjárművek lényegesen kevesebb alkatrészből állnak, ezért a közlekedési kenőanyagok mellett a fémmegmunkálási segédanyagok jelentős visszaesésére is kell számítanunk. Világviszonylatban a Kínában lezajló változások jelentősen befolyásolják a kenőanyagpiacot, ezért átlagosan a világon két-három százalékos visszaesés várható.

Gyártanak olyan kenőanyagokat, amiket kifejezetten elektromos autók alkatrészeihez szánnak? Ha nem, akkor terveznek ilyet?

Jelenleg olyan termék, amit kifejezetten erre a piacra szánnánk, nincs. Elsősorban azért, mert az elektromos autók kenőanyag igénye sok esetben a jelenlegi termékválasztékunkkal is lefedhető. Persze néhány gyártónál már teljesen új specifikációk is megjelentek, ezeket természetesen figyelemmel kísérjük és piaci igény esetén új fejlesztésekbe is belekezdünk. Tudjuk, hogy nagyon komoly fejlesztési kihívások várnak ránk a speciális hajtóműolajok és a kenőzsírok területén.

Milyen tendenciák figyelhetőek meg ezen a piacon? Okozott komolyabb visszaesést a koronavírus-járvány?

Az újonnan eladott gépjárművekhez már kizárólag magas teljesítményű, szintetikus, energiatakarékos kenőanyagokat lehet használni. Ez a tendencia minden kenési helyre, személy- és haszongépjárművek esetében is igaz. Az ilyen irányú fejlesztések folyamatosak, a specifikációt kibocsátó intézetek előírásainak ma már csak ilyen termékekkel lehet megfelelni, és természetesen a motorgyártók is ezt a vonalat követik. A közeljövőben egyre több alacsony viszkozitású kenőanyag jelenik majd meg a piacon és persze a ma még hagyományosnak számító viszkozitási szintek fokozatosan el fognak tűnni.

Köszönhető a piacaink folyamatos működésének a koronavírus a múlt évben közlekedési területen nem okozott jelentősebb visszaesést. Természetesen voltak területek, ahol csökkenést kellett elkönyvelnünk, hiszen, ha az emberek nem használják a gépkocsijukat, akkor olajcserére is ritkábban van szükség. Ezzel ellentétben akadtak olyan vállalatok, ahol a leállást kihasználva előrehozták a karbantartásokat, így az olajcsere-időpontokat is, ez valamennyire kompenzálta a kiesésünket.

Kiemelt Partnereink