Trend Urbán László: Három éven belül önvezető taxik közlekednek Japánban

Urbán László: Három éven belül önvezető taxik közlekednek Japánban

Pardavi Mariann | 2017.11.07 06:40

Urbán László: Három éven belül önvezető taxik közlekednek Japánban

A 2020-as tokiói olimpiára azt tervezik, hogy a vendégeket, sportolókat önvezető taxik szállítsák úti céljukig. Arról, hogy mit tesznek ennek a megvalósulásáért, Urbán László, a japán érdekeltségű Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese számolt be.

Önvezető járművek fejlesztése japán szemszögből címmel tartott előadást az Automotive Hungary járműipari szakkiállításon az esztergomi autógyártó döntéshozója. A szakember elmondása szerint az olimpiához köthető céljukhoz a japánok vaskos pénzkötegeket költenek el: a tervezett éves költségvetésük a témában 50 milliárd yen, ami körülbelül 135 milliárd forintra rúg. Ebből a tetemes összegből kizárólag az önvezető technológiákhoz kapcsolódó összeg mintegy 7 milliárd yent tesz ki. A szigetországban a miniszterelnökségnek jelentő tudományos tanácsot hoztak létre, mely afféle minisztériumok közötti együttműködést takar a mindennapokban. A bizottság átfogja az összes olyan szervezetet, amelyeknek közük van a közlekedéshez: a rendőrség, a belügyminisztérium, a gazdaságügyi minisztérium, a turizmus, és az infrastruktúra kiépítéséért felelős minisztérium is részt vesz a projektben. A bizottság évente összeül és megtárgyalja az eredményeket, hamarosan a negyedik ilyen ülésüket tartják. Biztonságos, felhasználóbarát, akadálymentes – ilyen közlekedésen dolgoznak a japán szakemberek.

Urbán László, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese

Urbán László elmondta, összesen öt téma köré csoportosul a munka: térkép, ember-gép interfész, kiberbiztonság, gyalogosbalesetek megelőzése és újgenerációs közlekedés szerepel a reformok között. A térkép olyan navigációs segítséget takar, ami képes megtisztítani az utat a felesleges elemektől és olyan információkat képes előhívni, ami szükséges a biztonságos közlekedéshez. A bizottság kiemelt témája a gyalogosbiztonság. Erre Urbán László érdekességképp az intelligens zebrákat hozta fel: az átkelőhely jelzi, ha ember lép rá, és figyelmezteti erre a közlekedés szereplőit.

Az előadás során arról is szó esett, hogy a japánok mekkora szabadkezet adnak az önvezető járműnek. Nagy dilemma jelenleg, hogy mekkora döntéshozói jogot kapjon a szoftver, közbeavatkozhat-e a sofőr, egyáltalán van-e sofőr. A japánok válasza erre az, hogy igen, a jármű utasai között van egy vezető, ezt a szerepet be kell töltenie egy utasnak. Ez azt is jelenti, hogy ez a személy köteles a közlekedésre figyelni az önvezető technológiákkal járó kényelem ellenére, sőt, a jármű fel is ébreszti a sofőrt, ha a semmittevésben netán elaludna.

Előadását lezárva pár gondolattal kitért a Japán és Magyarország közötti különbségekre közlekedési szempontból. Urbán László szerint az alapvető differencia a két ország között az, hogy önvezetés kapcsán Magyarország leginkább az egyénre fókuszál, Japánban azonban globálisan nézik a kérdést, a közlekedés összes szereplőjére kivetítik az autonóm vezetést. További eltérés, hogy hazánkban, a zalaegerszegi tesztpályán elzártan, steril körülmények között végzik majd a teszteket, ezzel szemben Japánban Tokió egy egész kerületét vonják be a projektbea, ahol mintegy másfél millió lakos él. A japán önvezető tesztpálya egyébként körülbelül 300 kilométer hosszú, és valós körülményeknek megfelelő próbára ad lehetőséget.

Kiemelt Partnereink