Trend Trendet teremt a Tesla „gigaöntés” technológiája

Trendet teremt a Tesla „gigaöntés” technológiája

autopro.hu/Ő.Í. | 2023.06.18 04:23

Trendet teremt a Tesla „gigaöntés” technológiája

A Toyota Motor bejelentette, hogy átveszi a Tesla által kifejlesztett, „gigaöntés” néven ismert technológiát. A japán autógyártó a gigaöntés technológiát elektromos járművei teljesítményének javítására, valamint azok költségeinek csökkentésére szeretné használni. A Toyota azonban nem egyedüli követője a Tesla úttörő technológiájának.

Hirdetés

De mit is jelent a gigaöntés? A gigaprés egy alumínium öntőgép, amelyet a Tesla az Egyesült Államokban, Kínában és Németországban található gyáraiban alkalmaz. A házméretű gépek sokkal nagyobb alumínium alkatrészek gyártására képesek, mint amiket korábban az autógyártásban használtak.

A „giga” névvel a Tesla üzemeit „gigagyáraknak” nevező konvenciójára utal. Más autógyártók már „megapréseknek” is hívják őket, ami szintén utalhat kisebb, de még mindig hatalmas gépekre.

A prés legalább nyolcvan kilogramm olvadt alumíniumot önt egy formába, ahol azt egy alkatrésszé formálja, majd kiengedi, és gyorsan lehűti. A Tesla egy olyan alumíniumötvözetet is kifejlesztett, amely elhagyhatóvá teszi az öntött alkatrész szilárdságának növelésére hagyományosan alkalmazott hőkezelést.

Mik a gigaöntés előnyei?

A tradicionális gyártási eljárásban több mint száz egyénileg gyártott fém alkatrészt hegesztenek össze egy karosszéria elkészítéséhez. Az elemzők szerint a kevesebb alkatrész, az alacsonyabb költségek és az egyszerűsített gyártósor hozzájárult a Tesla iparágvezető nyereségességéhez.

A Tesla legkelendőbb modellje, a Model Y esetében egyetlen alkatrész használata a hátsó részben lehetővé tette a költségek negyven százalékos csökkentését. A Model 3 esetében a jármű elejének és hátuljának egyetlen darabban elkészítésével a Tesla hatszáz robotot tudott kivonni az összeszerelésből Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója szerint.

Ezzel együtt a jármű súlya is csökkenthető. Ez különösen fontos az elektromos autók esetében, ugyanis az akkumulátorcsomag súlya meghaladhatja a hétszáz kilogrammot. Az alumíniumöntés emellett csökkentheti a gyártási hulladékot, valamint az üzemek üvegházhatású gázkibocsátását is. A Toyota szerint az alumíniumöntés több tucat fémlemez alkatrészt fog kiváltani az összeszerelésben.

Mely gép- és autógyártók érintettek?

A Tesla az olaszországi IDRA-tól szerzi be a présgépeket, amely 2008 óta a kínai LK Industries gépgyártó egysége. Az IDRA és az LK versenytársai közé tartozik a Buhler Group Európában, az Ube és a Shibaura Machine Japánban, valamint a Yizumi és a Haitian Kínában.

A globális alumíniumfröccsöntési piac értéke az AlixPartners elemzése szerint tavaly közel 67 milliárd euró volt, 2032-re pedig várhatóan meghaladja a 116 milliárd eurót.

A Toyota mellett a General Motors, a Hyundai Motor és a kínai Geely leányvállalatai, a Volvo Cars, a Polestar és a Zeekr is használják a technológiát, vagy tervezik annak alkalmazását. A Zeekr már elkezdte a masszív alumíniumöntvények használatát egy Kínában eladásra szánt többcélú furgonban, de más modellekben is be fogja vezetni a technológiát.

A Volvo tavaly bejelentette, hogy több mint 830 millió eurót fektet be a svédországi Göteborg melletti üzemének korszerűsítésébe, hogy a megaprés technológiát is alkalmazza.

Mi szól a megaprés technológia ellen?

A legfontosabb ellenérv a megaprés technológia költsége. A Tesla legtöbb eladását azonban mindössze két modell teszi ki: a Model 3 és a Model Y. Ezért a mindössze két platformra fókuszáló értékesítés megkönnyíti az új gyártási technológiába történő beruházást. Ezzel az előnnyel más elektromosjármű-gyártó startupok is rendelkezhetnek.

Az elemzők szerint a bonyolultabb termékpalettával és értékük egy részét már elvesztett gyári gépekkel rendelkező hagyományos autógyártók számára viszont nehezebb döntés lehet több tízmillió eurót befektetni egy új öntési technológiába.

Ezenkívül az egy darabba öntött karosszériarészekkel rendelkező autók javítása balesetek után nehezebbé vagy drágábbá válhat, ami növelheti az elektromos járművek üzemeltetési költségeit.

A biztosítótársaságok már most leírják a kis futásteljesítményű elektromos járműveket, amennyiben sérült az akkumulátoruk. Ugyanis gyakran még a kis mértékben sérült akkumulátorokat sem lehet megjavítani - írta meg a Reuters.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink