Trend Tizennyolc alkatrész helyett egy darabban is lehet fúvókát nyomtatni

Tizennyolc alkatrész helyett egy darabban is lehet fúvókát nyomtatni

autopro.hu/P.M. | 2019.05.31 05:00

Tizennyolc alkatrész helyett egy darabban is lehet fúvókát nyomtatni

A GE Aviation fúvókái között volt olyan, amit CNC marással állítottak elő, voltak precíziós öntéssel készített alkatrészek, továbbá sajtolt alkatrészek is. Ráadásul az ellenőrzés is nagyon költséges volt. Most mindezt 3D nyomtatással állítják elő egy darabban.

Hirdetés

A DMLS, a direct metal laser sintering technológia legfontosabb ismérve, hogy az automatikusan, rétegről rétegre terített porszemcséket lézer energiával egy lépésben szinterezik minden egyes réteg vonatkozásában. Amikor egy réteg elkészül, a berendezés asztala egy rétegnyit lejjebb mozog – ez a DMLS eljárásnál 20-60 µm között változhat – és behúz a felszabadult helyre egy rétegnyi friss fémport, amelyet ismét lézerrel szilárdítanak meg, az adott réteg geometriájának megfelelően – olvasható a 3D nyomtatásra specializálódott Varinex Zrt. oldalán.

Előnyeit felismerve, a repülőgépiparban a GE Aviation 2015-ben kezdte el az üzemanyag fúvókák gyártását 3D fémnyomtatással – pontosabban DMLS eljárással. Korábban ezt a nagyon fontos alkatrészt – amely a turbinába fecskendezi be az üzemanyagot – 18 különböző alkatrészből gyártották.

18 darabból összeállított üzemanyag fúvóka

A GE Aviation 2018 októberében érte el a 3D nyomtatott fúvókagyártásban a bűvös 30 000-es darabszámot. Ez igen jelentős darabszám. Általában egy turbinába 12 darab ilyen fúvókát építenek be.

A DMLS-eljárással nyomtatott fúvóka
A DMLS-eljárással nyomtatott fúvóka

A 18 különböző alkatrész között volt olyan, amelyet CNC marással állítottak elő, voltak precíziós öntéssel készített alkatrészek, továbbá sajtolt alkatrészek is. Ezeknek a szerelésénél – a csavarkötések mellett – a hegesztés is jelentős szerepet kapott. A repülőgépipar szigorú minőségi előírásainak megfelelően minden egyes beépülő alkatrészt külön-külön is be kellett vizsgálni, majd a kész, összeállított fúvókát is ellenőrizni kellett. A vizsgálatok mélységére jellemző, hogy például a hegesztési varratokat röntgen vizsgálatnak is alá kellett vetni, illetve az utóbbi időszakban ipari CT berendezéssel világították át a kész fúvókát. Ezért a fúvókagyártás egyik legnagyobb költségtételét az ellenőrzés jelentette.

A magas költségek csökkentésének igénye indította el azt a fejlesztést, amelynek eredményeképpen kialakult az a fúvóka, amelyet már egy darabban lehetett legyártani rétegről rétegre, DMLS eljárással.

A légügyi hatóságnak is megfelelt

Az egy darabban nyomtatható fúvóka áttervezése jelentős erőfeszítéseket igényelt, és az alapos vizsgálatok, azok eredményeinek feldolgozása, továbbá az új fúvóka minősítése több mint 3 évet vett igénybe. Végül az FAA – USA (Federal Aviation Administration – Szövetségi Légügyi Hatóság – USA) is jóváhagyta a fúvókát, így elkezdődött azok beépítése. A fúvóka belső furatrendszerét áramlástani szimulációk segítségével optimalizálták. Így a 3D nyomtatással készített fúvóka segítségével jelentős üzemanyag megtakarítást is elértek a mérnökök, átlagosan 15%-kal kevesebb a fogyasztása az új fúvókával szerelt turbináknak, amely a turbina élettartama alatt 3 millió dollár költségcsökkentést eredményez repülőgépenként.

Bővítik a DMLS-kapacitást

A folyamatos termelést közel 50 DMLS berendezés biztosítja 230 munkatárs közreműködése mellett. Természetesen a megnövekedett igényeknek megfelelően bővítik a DMLS gyártókapacitásukat és 2019-ben a munkatársak számát is növelni akarják – mintegy 300 kolléga fog dolgozni ezen a korszerű fúvóka gyártásán.

A Varinex Zrt. szakemberei szerint az ipar minden szereplője számára fontos üzenetet közvetít ez a siker. Ugyanis, ha a legszigorúbb repülőgépipari minőségi elvárásokat is lehet teljesíteni 3D fémnyomtatással és bizonyíthatóan gyorsabb és költséghatékonyabb ez a gyártási módszer a korábbiakhoz képest – akkor más iparágak is biztonsággal fordulhatnak az ipari, professzionális technológia adta előnyök kiaknázásának irányába.

Kiemelt Partnereink