Trend Sok kihívást okoznak a szoftverek az autógyártóknak

Sok kihívást okoznak a szoftverek az autógyártóknak

autopro.hu/Sz.K. | 2023.04.30 08:22

Sok kihívást okoznak a szoftverek az autógyártóknak

Fotó: Siemens

Szakértők szerint az autóiparnak változtatnia kell a módszereken, hogy hatékonyan és eredményesen fejleszthessék az új generációs járművek szoftvereit.

Hirdetés

A bevett eljárásokhoz ragaszkodó autóiparnak át kell terveznie mérnöki folyamatait a szoftverek fejlesztéséhez - hangzott el a SAE International 2023 WCX „Moving Towards a Software-Defined Vehicle” című konferencia előadásában.

Mielőtt az autóipari ágazat képes lenne kilépni a több mint egy évszázada fennálló termékfejlesztési módszereiből, az átalakulásért felelős személyeknek fel kell lépniük. „Először az embereket kell megváltoztatnunk” - mondta Matt Jones, a Ford technológiai stratégiai ügyvezető igazgatója. Arról is beszélt, hogy a nagy cégek, amelyek történelmileg részt vettek a járműfejlesztésben, általában nem foglalkoztak a szoftverek tervezésével és bevezetésével.

„A világon a legnehezebb dolog az emberi hozzáállás megváltoztatása” - tette hozzá Stephen Rober, a Stellantis alelnöke. Szerinte az autóipari fejlesztés hagyományos, „felülről lefelé irányuló” stílusának meg kell változnia ahhoz, hogy a szoftverközpontú jövő tervezéséhez szükséges agilitást elérjük. Elmondta, hogy egy kis alázat sem ártana. „Mindenkinek meg kell értenie, hogy nem tudnak mindent.”

Együttműködés a szoftverfejlesztésben

A konferencia résztvevői gyakorlatilag egyetértettek a szükséges termékfejlesztési változások egy másik pontját illetően: az autóipari OEM-eknek és a beszállítóknak partneri szemléletet kell kiépíteniük, hogy felváltsák az évtizedek óta fennálló kereskedelmi kapcsolatot.

Maria Anhalt, az Elektrobit vezérigazgatója szerint az autóipari ágazatnak egyre inkább a kölcsönös együttműködés elvével kell tekintenie a szoftverfejlesztés és a szoftverfejlesztés kapcsolatára, és a Tier-modell fejlődésére. Anhalt és Rober szerint az együttműködő kapcsolatokból leginkább a szoftverek alapjainak fejlesztése profitál. „Soha senki nem az operációs rendszer miatt vett autót” - viccelődött Jones, alátámasztva azt a gondolatot, hogy a szoftverfejlesztés nagy része lehet az együttműködéseknek, mivel a járműveket vásárlók sok mindent nem látnak.

„A szoftver átalakítását hardveres szemlélettel irányítják” – jegyezte meg Glen De Vos, az Aptiv átalakításért és speciális programokért felelős. Szerinte sokat lehet tanulni abból, ahogyan az olyan iparágak, mint a távközlés és a repülőgépipar felkarolták a szoftverfejlesztést.

Tanuljunk a hibákból, használjuk ki a már rendelkezésre álló tudást és a meglévő munkát, és ápoljuk a szoftverfejlesztőket mint partnereket - tette hozzá Anhalt. „Ehhez együtt kell dolgozunk” - mondta William Foy, az Amazon autóipari megoldásokért felelős igazgatója.

Elavultak a szoftverek

A múltbeli, felülről lefelé irányuló fejlesztési koncepciók felszámolása mellett a fejlesztési folyamatoknak kell megváltoznia, mivel a régi módszerek túl lassúak. Ráadásul az együttműködések, amelyek a múltban segítettek ─ például a szabványok kidolgozása ─, természetüknél fogva szintén elavult modellek, amelyek gátolják a szoftver vezérelt termékek vásárlói által elvárt gyorsaságot.

Jones szerint az egyik megoldás az, ha a szoftverfejlesztést úgy tekintjük, mint ami alig különbözik attól, ahogy a múlt század közepén a járműfejlesztés zajlott, amikor a folyamat középpontjában a gyár állt. „Mi a szoftvergyár megfelelője?” - tette fel a költői kérdést.

Nyílt forráskódú fejlesztés

De Vos, az Aptiv munkatársa elmondta, hogy a szakértők többsége által a jobb végeredmény létrehozásához ajánlott partneri kapcsolatok a szoftverfejlesztés sebességének javítását is szolgálják. „Partnerekre van szükségünk, anélkül, hogy megpróbálnánk organikusan növekedni” - hangsúlyozta. „Az túl sok időt vesz igénybe”.

A szabványok fontosok lehetnek a szoftverkészítési folyamat segítésében, mondta De Vos, de „a szabványok időigényesek”. Ráadásul - tette hozzá Rober- „senki sem tud megegyezni egy szabványban”. Jones, a Ford munkatársa hozzátette, hogy az OEM-gyártók és a szoftverfejlesztők közötti szövetségek sokasága nem segítette elő a konszenzuson alapuló szabványok vagy egy nyílt forráskódú ökoszisztéma létrehozását. Ezek, ha egyszer kifejlesztésre kerültek, csökkentik a jövőbeli fejlesztési sebességet és költségeket.

Azonban még a nyílt forráskódú megállapodások sem jelentenek megoldást, mondta Anhalt. Megjegyezte, hogy több nyílt forráskódú projekt bukott meg, mint ahány sikeres volt. Annak ellenére, hogy az ülés résztvevői egyetértettek abban, hogy az autóipar az átalakulás kezdeti szakaszában van, a legtöbben optimizmusukat fejezték ki. „Igazán érdekes ponton vagyunk az iparágban” - mondta De Vos. Izgalmas lesz látni, hogy ez hogyan alakul – írja a Sae.org.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink