Trend Sajátos módon teszik hatékonyabbá az e-járműveket

Sajátos módon teszik hatékonyabbá az e-járműveket

autopro.hu/E.M. | 2022.09.16 04:23

Sajátos módon teszik hatékonyabbá az e-járműveket

Fotó: Festo

A kaliforniai Tula Technologies Dynamic Motor Drive (DMD) rendszere lehetővé teszi, hogy a villamosított járművek nagyobb hatékonysággal és kevesebb hajtáslánc-veszteséggel működjenek.

Hirdetés

A vállalat legújabb innovációja a megnövelt meghajtási hatékonyság terén az elektromos autók szektorát célozza meg. A Tula állítása szerint a DMD a külső gerjesztésű szinkronmotoros rendszerek veszteségeinek 25 százalékos csökkenését, valamint az akkumulátor- és energiaköltségek 3 százalékos csökkenését eredményezi.

A Tula rendszere modulált nyomatékot, vagyis „impulzusokat” használ, hogy az elektromos motort a leghatékonyabb működési tartományban tartsa. A koncepció nagyban hasonlít a vállalat belső égésű motorok esetén használt technológiájához.

A DMD működési mechanizmusa

Az említett innovációval kapcsolatos munkálatok az elmúlt fél évben jelentősen felgyorsultak. A cél az volt, hogy a meghajtási rendszer, jelen esetben az elektromos motor, hosszabb ideig a leghatékonyabb tartományban tudjon működni.

A hengerek ki- és bekapcsolása helyett a Tula az elektromos motort az adott sebesség és terhelés legmagasabb hatásfokpontján pulzálja. A DMD „kikapcsolt” impulzusa alatt nincs rotoráram.

„Az elektromos motor ugyanúgy rendelkezik egy alapvető hatékonysági csúcsponttal, mint egy belső égésű… ha megtaláljuk a módját, hogy gyakrabban működjünk ebben a tartományban, akkor ugyanaz az alapvető vezérlési filozófia érvényesül” – mondta Scott Bailey, a Tula vezérigazgatója.

Elméletben is, gyakorlatban is meggyőző

A Tula úgy véli továbbá, hogy ez a technológia gyorsan elősegítheti az elektromosan gerjesztett szinkronmotorok (EESM) piacának növekedését a belső állandó mágneses (IPM) motorokéval szemben. „A DMD azzal válik fontossá, hogy egy EESM-et alacsonyabb költséggel hatékonyabbá tudunk tenni, mint egy IPM” – nyilatkozta Bailey.

A SAE International cikke szerint gyakorlatban is jól teljesít a rendszer. Az alacsony terhelésű városi vezetésnél, ahol a rendszer a legaktívabb lesz, a motor pulzálása észrevehetetlen, miközben a mérések szerint a DMD rendszere valóban hosszabb ideig tartja a motor teljesítményét az ideális tartományban.

A legnagyobb kihívást a vibráció jelentette

„Körülbelül hat hónapig dolgoztunk az autó zaj és vibrációs jellemzőin. Az első benyomásunk a rendszer működése közben az volt, hogy ez kellemetlen, lerázza a kezünket a kormányról” – fogalmazta meg Mark Wilcutts, a Tula DMD rendszerekért felelős igazgatója.

A Tula gyorsulásmérőket és mikrofonokat alkalmazott a saját vizsgálataihoz, melyek célja a helyzet javítása volt. „Azt mondanám, hogy most 80-85 százaléknál tartunk (a zaj- és vibrációszint csökkentésében)” - nyilatkozta Wilcutts.

Széleskörű alkalmazhatóság

Bár a DMD rendszer a legtöbb előnyét kis terhelés mellett nyújtja, a nagyobb méretű villamosított járműveken csakugyan szolgálhat hatékonyságnövekedéssel. Bailey azt is hangsúlyozta, hogy „semmi sem korlátozza a DMD alkalmazását csak a mobilitásra.”

John Fuerst, a DMD rendszerért felelős vezető alelnök a megoldás kereskedelmi és autópályán kívüli bevezetésében rejlő lehetőségekről beszélt. „Ha az alkalmazás az idő jelentős részében alacsony terheléssel működést feltételez, akkor a DMD valódi előnyöket biztosíthat” – mondta el Fuerst a mezőgazdasági traktorokat említve, mint szóba jövő alkalmazást.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink