Trend Nem prioritás a súlycsökkentés az e-autóknál

Nem prioritás a súlycsökkentés az e-autóknál

autopro.hu/P.B. | 2021.08.14 08:23

Nem prioritás a súlycsökkentés az e-autóknál

Fotó: Ford Media Center

A járműipar egyik legfontosabb iránya az autók súlyának csökkentése. Erre az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt van szükség, a károsanyag-kibocsátást a súly csökkentésével is lehet redukálni. Az elektromos autók esetében viszont már egyáltalán nem biztos, hogy szükség van erre a megoldásra, főleg az akkutechnológia fejlődésével.

Hirdetés

Az AMS Lightweighting Livestream nevű eseményen a terület szakértői arról beszéltek, hogy milyen ellentmondások találhatóan a súlycsökkentés és az elektromobilitás fejlődésében. Az online eseményt augusztus elején tartották meg amerikai szereplőkkel.

Scott Anderson, a Ford pickupok és SUV-k utasterének vezető dizájnere tömören úgy fogalmazott az autók további lehetséges súlycsökkentéséről, hogy „amelyik alkatrész elkészítése nem szükséges, azt nem kell legyártani”. Ezzel arra utalt, hogy még a mai autók utastere is tele van olyan elemekkel, amikre valójában nincs szükség, ezek elhagyásával tovább csökkenthető a járművek súlya.

Példaként a Maverick kompakt hibrid pickup kialakításával kapcsolatban elmondta, hogyan kerülték az olyan „trükköket” a tervezéskor, amikkel az egyes anyagok nem annak tűnnek, amik valójában – például a műanyag ne nézzen ki úgy, mintha bőr lenne.

Egyre fontosabb a fenntarthatóság

A vásárlói igények egyre inkább a fenntarthatóság felé mozdulnak el, erre pedig a gyártók is reagálnak. Anderson elmondta, hogy a felesleges dekoráció eltávolításával a tervezők csökkenteni tudták a súlyt és egyszerűsítették a terméket a Maverick esetében.

A műszerfal, az ajtókárpitok és az utastér egyes részei nagy tömeggel rendelkeznek, ám valójában nem jelentenek hozzáadott értéket az ügyfél számára – tette hozzá.

Könnyebb fémek

A fém alkatrészek tervezésére és fejlesztésére szakosodott Gestamp innovatív lépéseket tett a biztonságosabb és könnyebb termékek összeszerelésében. Paul Belanger, a cég észak-amerikai R&D központjának vezetője a konferencián elmondta, hogy az anyagok keverésével, ötvözésével próbálnak egyre jobb és könnyebb fémeket fejleszteni. Bizonyos fémek összekapcsolása kihívásokat jelenthet, akárcsak az acél szilárdsági szintjének növelése.

Belanger szerint az elsődleges szempont az ilyen kísérletezéskor a költség. Az anyagokat már meglévő eljárásokkal kell felhasználniuk a hatékony megoldás érdekében.

Legfontosabb tervezési szempont

A fentiek mellett az elektromos autók esetében még egy okból fontos a súlycsökkentés: ez a hatótávnövelés, ami egyelőre a kulcskérdése az elektromobilitásnak. Éppen ezért Anderson a legfontosabb tervezési szempontnak, slágertémának nevezte a súlycsökkentést.

Paul Belanger felhívta a figyelmet arra, hogy nem lehet minden áron csökkenteni a súlyt, ez nem mehet a használhatóság rovására, emellett pedig a súlycsökkentés ugyan bármikor elérhető lesz új anyagok használatával, ám nem biztos, hogy megéri az ilyen anyagok előállítása.

A szakértők egyetértettek abban, hogy a 3D nyomtatás jelenleg nem költséghatékony a hagyományos anyagok helyettesítésére a nagy mennyiségű gyártásban, de szélesebb körű szabadságot biztosít a mérnöki tervezés szempontjából.

Nem kell az elektromos autók súlyát csökkenteni

A súlycsökkentés ugyan maximalizálja az elektromos autók hatótávolságát, de a regeneratív fékrendszerek lehetővé teszik, hogy a jármű lassításkor a gyorsítás során elveszett energia nagy részét, akár több mint 90 százalékát visszanyerje. Ezért az elektromos autók súlya kevésbé fontos, mint a belső égésű motorral szerelt autóké.

Sőt, az elektromos járművek jellemzően 200-300 kilogrammal nehezebbek egy ugyanolyan kategóriás hagyományos járműnél az akkumulátor miatt - mondta Daniel Harrison, az Automotive elemzője a konferencián.

Harrison szerint az akkumulátorok csökkenő költségei miatt költséghatékonyabbá válhat egy nagy akkumulátor beépítése a súlycsökkentésre való törekvés helyett. Erre jó példa, hogy korábban jövedelmező lehetett a BMW i3 szénszálas alvázzal való gyártása, napjainkban a nagyobb hatótávolság és az alacsonyabb akkumulátoráraknak köszönhetően az i3 utódja, az i2 hagyományos acélt kapott. Ez azt jelzi, hogy a járművek villamosításakor a súlycsökkentésre való összpontosítás ütközhet a hatékony tervezéssel – írja az AMS.

Kiemelt Partnereink