Trend Nem csak hátrányai vannak az érintőkijelzőknek

Nem csak hátrányai vannak az érintőkijelzőknek

autopro.hu/V.M. | 2022.10.02 08:18

Nem csak hátrányai vannak az érintőkijelzőknek

Fotó: Ford

A mobiltelefonok és tabletek jelentős hatással voltak a modern autók belsőterére, amit szembetűnően mutatnak a nagy méretű műszerfali érintőképernyők és a kapacitív érintőgombok, amik a mechanikus társaikat helyettesítik. A letisztultságot nyújtó dizájn már jól ismert komoly hátrányokkal jár, azonban előnyöket is kínál, olyanokat is, amikre talán nem is gondolnánk.

Hirdetés

Az autóvásárlási tanácsadásra szakosodott Edmunds összegyűjtötte a sokak által kritizált és csak nyűgnek tekintett érintőképernyőkkel és kevés gombbal operáló dizájnok előnyeit és hátrányait.

Jobb láthatóság, könnyebb tervezés

A kevesebb gomb előnye, hogy az nagyobb kijelzőt tesz lehetővé, ami pedig azért jó, mert az emberek a nagyobb képernyőket részesítik előnyben, hiszen a nagyobb ikonokra könnyebb rábökni és a nagyobb navigációs térképet is könnyebb követni. Hasonlóan a telefonokhoz, az autók kijelzői is sokat nőttek az évek során. Erre példa a Lexus NX SUV, ami 2015-ös megjelenésekor 7 colos központi kijelzővel készült, 2022-ben pedig már 14 colossal is kapható. A Ford Mustang Mach-E ennél is nagyobb, 15,5 col képátlójú kijelzőt kapott, míg a Mercedes-Benz EQS-nek az egész műszerfala egy nagy kijelző.

Az érintőkijelzők alkalmazásának egy másik fontos előnye, hogy megkímélik a dizájnereket attól a fejfájástól, amit a több és több funkció miatt a máskülönben egyre csak szaporodó gombok elhelyezése okozna. Külön gombok helyett a funkciók kezelőfelületeit át lehet helyezni a képernyőre, amin állítható, hogy mikor mit jelenítsen meg. A funkcióspecifikus gombok kiiktatásának azonban van egy másik módja is, amire a Kia EV6 mutat példát. Az elektromos modell kapacitív gombjai a klíma kezelésére szolgálnak, egy bizonyos gomb megnyomásával azonban átállíthatóak a hangrendszer vezérlésére – igaz, ennek hátránya, hogy az átkapcsolás elmulasztásával a hőmérséklet helyett a hangerőt tekerhetjük fel.

A kijelzőalapú dizájn egy harmadik előnye, hogy a funkciók kezelőfelületeinek elhelyezkedése személyre szabható lehet, ami nem mondható el a helyhez kötött fizikai gombokról.

Figyelemelterelés magas fokon

Mindazonáltal a koncepciónak hátrányai is vannak, például a figyelemelterelés nagyobb veszélye, ami abból adódik, hogy a sofőrnek sokszor le kell vennie tekintetét az útról a beállítások elvégzéséhez vagy a funkciók kikereséséhez. A biztonságos közlekedésért kampányoló brit IAM RoadSmart 2020-as kutatása szerint egy olyan egyszerű művelethez, mint a Spotify-ban egy zene kikeresése, a vezetők átlagosan 20 másodperce vették le szemüket az útról. A fizikai gombok esetében az ember idővel megtanulja, hogy mi hol van, így egyre könnyebbé válik a kezelés, az érintőképernyőnél ez azonban nem így működik, mivel hiányzik az tapintás nyújtotta segítség.

Az Edmunds The Detroit News által idézett cikke szerint egy még az előzőnél is nagyobb, bár ritkábban érvényesülő hátránya az érintőképernyőknek, hogy működésképtelenné válásuk esetén egyszerre rengeteg, sokszor igen fontos funkció válik elérhetetlenné.

Az érintőképernyőre alapozó dizájnok tehát több előnnyel rendelkeznek, nem csupán a dizájn, de még a praktikum szempontjából is. Mindazonáltal vitathatatlan hátrányaik is vannak, melyek sokak szemében felülírják az előbbieket.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink