Trend Nem csak elektromos autókkal érhető el karbonsemlegesség

Nem csak elektromos autókkal érhető el karbonsemlegesség

autopro.hu/V.M. | 2021.04.11 12:20

Nem csak elektromos autókkal érhető el karbonsemlegesség

Fotó: Porsche Newsroom

Az autógyártók az elektromos járművek fejlesztésére fókuszálnak a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, azonban vannak megoldások, amikkel a belső égésű motorok emissziója is redukálható. Ezek egyike a szintetikus üzemanyagok, amik használatával a benzines és dízelautók tömegeit lehetne karbonsemlegessé alakítani.

Hirdetés

Az egyik, szintetikusüzemanyag-fejlesztéssel foglalkozó autógyártó a Volkswagen konszernhez tartozó Porsche, ami szerint az újtípusú üzemanyagokkal a belső égésű motoros autók kipufogóvégi emisszióját is nullára lehetne szorítani.

Az eFuel megnevezéssel is illetett szintetikus üzemanyagok ezen tulajdonsága nagyon jól jönne az autógyártóknak, akiknek vevői még sokáig el fogják várni a konvencionális hajtású modellek kínálatban tartását, ugyanakkor meg kell felelniük az egyre szigorodó, kipufogóvégi kibocsátást alapul vevő emissziós normáknak. A szintetikus üzemanyagok fejlesztése ennek ellenére mg gyerekcipőben jár, elterjedésüket pedig a magas ár mellett az előállítás során jelentkező nagy energiaveszteség is akadályozza.

Drága pénzben, drága energiában

A folyékony szintetikus üzemanyagot vízből nyert hidrogén légköri szén-dioxiddal keverésével állítják elő. Maga a folyamat azonban drága és sok energia elvesztésével jár – fejtette ki Johannes Schwank, a Michigani Egyetem vegyészmérnök professzora a The Detroit News-nak. A fő veszteséghelyeknek a szén-dioxid légkörből kivonását, a hidrogén vízből kinyerését és a gázok folyadékká alakítását nevezte meg.

További problémaként jelentkezik, hogy – ahogyan az elektromos autók által használt áram esetében is – ahhoz, hogy a szintetikus üzemanyag valóban karbonsemleges legyen, előállítása során zöld, vagyis megújuló forrásból származó elektromosságot kell használni.

Mindennek ellenére a Bosch úgy látja, hogy az új típusú üzemanyagok már 2025-ben megjelenhetnek a kereskedelmi forgalomban.

Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a Porsche Chilében hoz létre tesztüzemet szintetikus üzemanyagok készítésére. A tesztüzemben megújuló energia segítségével állítanának elő üzemanyagot. A német vállalat a sorozatgyártott autóiban és a motorsportban is alkalmazni kívánja az új üzemanyagokat, amikre átmeneti, kiegészítő kibocsátáscsökkentési megoldásként tekint a teljesen elektromos modellkínálat megvalósításáig.

A Porsche mellett a VW Csoport két másik tagja, az Audi és a Bentley, azokon kívül pedig a McLaren is folytat kutatásokat a területen.

Annak, hogy más gyártók miért nem foglalkoznak a szintetikus üzemanyagokkal, a drága és energiaigényes előállításon kívül oka a fejlesztésre fordítható források korlátozottsága, az hogy az elektromobilitási fejlesztések sokkal előrehaladottabbak, mindemellett pedig a politika elkötelezettsége az elektrifikáció mellett.

Nem csak a szárazföldön jönnek szóba

Szakértők szerint a szintetikus üzemanyagok a gépkocsikon kívül más közlekedési eszközökben, például repülőkben és hajókban is jó szolgálatot tehetnének.

Bár számos fejlesztés zajlik, a hajók és repülők esetében az elektromos hajtás tömeges elterjedésére nem fog sor kerülni belátható időn belül. Az akkumulátorokkal elérhető korlátozott hatótávolság, valamint a telepek tömege egyaránt gondot jelent, a szintetikus üzemanyagokkal viszont mérsékelni lehetne a hajózási és repülési szektorok emissziójának növekedését.

Kiemelt Partnereink