Trend Nem csak a tehetősek hóbortja lesz a robotaxi

Nem csak a tehetősek hóbortja lesz a robotaxi

autopro.hu/V.M. | 2022.07.30 08:18

Nem csak a tehetősek hóbortja lesz a robotaxi

Fotó: Cruise News

Általánosságban elmondható, hogy a jövőben a robotaxis szolgáltatások a szélesebb rétegeknek is megfizethető alternatívát fognak nyújtani a saját autóval szemben. Igaz, az egyáltalán nem lesz mindegy, hogy hol akarunk majd önvezető autóba ülni, ugyanis az egyes szolgáltatások árai tág keretek között változhatnak majd.

Hirdetés

A McKinsey kutatásában egy számos közlekedési módot tartalmazó, a világ több mint 2800 településéről származó adatokon alapuló modellt használva tett kísérletet arra, hogy megjósolja, a megosztott autonóm járműveken alapuló utasszállító szolgáltatások a jövőben mennyiben nyújthatnak versenyképes alternatívát a közlekedni vágyóknak.

A McKinsey szerint a robotaxik elterjedésének négy elsődleges meghatározója van: a szabályozások, a technológiai fejlődés, az üzleti lehetőség vonzósága és a vásárlói preferenciák. Utóbbit erősen befolyásolja, hogy az autonóm járműves szolgáltatások árai hogyan alakulnak más közlekedési módozatokéval összevetve. A McKinsey szerint bár ma a robotaxis szolgáltatások drágák, az előttünk álló évtizedben az áruk nagy mértékben csökkenhet, és versenyképessé válhat más közlekedési szolgáltatásokéval és a nem önvezető magánautókéval.

A robotaxi szolgáltatások költségei az egyedi üzleti jellemzők, a geográfiai és más helyi viszonyok függvényében területenként el fognak térni – ahogy az egyébként más közlekedési opciók esetében is lesz – mindazonáltal 2030-ra egyes, kisbuszokkal operáló robotaxis szolgáltatások egy kilométerre vetített költsége akár 40 százalékkal is kisebb lehet majd, mint egy mai magánautóé.

Ezenfelül a jövőben az olyan szabályok, amik a saját tulajdonú autók belvárosi használatát korlátozzák, a saját gépkocsiktól a megosztott autonóm járművek felé terelhetik majd az embereket.

Megkéri az árát a technológia

A tradicionális, személyautós robotaxi szolgáltatások még a kedvező esetekben is nagyobb költségűek lesznek 2030-ban, mint ma a magánautók. Igaz, a kilométerre vetített költségkülönbözet ekkor nem lesz kifejezetten nagy, csupán 20 százalékot fog kitenni a McKinsey szerint.

Valójában a drága technológia ellenére egy személyautó-alapú robotaxi egy kilométerre vetített amortizációja kevesebb mint fele lehet majd egy magánautóénak a teljes életideje alatt megtett nagyobb távolságnak köszönhetően. Ellenben a működtetési költségek már nagyobbak lesznek például a távoli irányítóközpontok fenntartása és az önvezető rendszerek által használt térképek rendszeres frissítései miatt. Mégis, a legnagyobb költséghányad magából a mobilitási szolgáltatásból, például az applikációfejlesztésből és az adatelemzésből fog eredni. Utóbbi fogja alkotni az egy kilométerre jutó költség közel felét.

Több ember olcsóbb robotaxizást jelent

Ahogy az már fentebb is olvasható volt, a robotaxis szolgáltatások költségeit számos tényező fogja meghatározni. Összességében elmondható, hogy egy cég minél sűrűbben lakott területen, minél nagyobb flottával működik, annál alacsonyabb áron kínálhatja majd szolgáltatását. A nagyobb népsűrűség kevesebb utas nélkül megtett kilométert jelent, míg a nagyobb flotta esetén a nagy összegű kezdeti beruházások megtérülése több jármű és több út között oszlik meg.

Természetesen a járművek jellemzői is meghatározóak, egy prémium modell például nyilvánvalóan árfelhajtó hatású. De az sem lesz mindegy, hogy melyik országban működik a szolgáltatás: Kínában egy azonos hosszúságú út negyedével olcsóbb lehet, mint az USA-ban az alacsonyabb munkabér- és energiaköltségek, valamint az olcsóbb járművek miatt.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink