Trend Még sokáig velünk maradnak a lítium-ionos akkumulátorok

Még sokáig velünk maradnak a lítium-ionos akkumulátorok

autopro.hu/P.B. | 2020.05.17 10:19

Még sokáig velünk maradnak a lítium-ionos akkumulátorok

Fotó: European Battery Alliance News

Az elektromobilitás területén visszatérő téma, hogy a költségesen előállítható lítium-ionos akkumulátorokat mi válthatná fel. Egy német-izraeli kutatócsoport szerint a kérdésfelvetés hibás, inkább annak van értelme, hogy milyen más megoldások jöhetnek szóba a lítium-ionos akkumulátorok mellett.

Hirdetés

Az ulmi Helmholtz Intézet (HIU) és az Izraeli Technológiai Intézet (Technion) a jövő energiahordozóiról tartott több napos konferenciát. Mint írták, a kutatásuk egyértelműen arra jutott, hogy a lítium-ionos megoldás nem leváltható, viszont arról érdemes párbeszédet folytatni, hogy azon kívül még milyen energiahordozókat lehet használni az elektromos járművekben.

A kutatók meg is neveztek több olyan technológiát, amiket érdemes lehet használni, és melyek felhasználásának lehetőségét érdemes kutatni.

Nátrium-ionos akkumulátorok

Ezen technológia hasonló a lítium-ionos energiahordozók megoldásához, tulajdonképpen ugyanazon alapszik, viszont a lítium-ionos akkumulátorok előállításához lítiumra és kobaltra van szükség, amik bányászata drága és környezetszennyező. A nátrium-ionos megoldás csökkentheti ezen költségeket.

A nátrium-ionos akkumulátorok hasonló biztonsági kockázatokkal rendelkeznek, mint a lítium-ionos társaik, ám sokkal kevésbé ismert a működésük. A kutatók főleg nehéz elektromos járművekhez és hosszabb szállításokhoz ajánlják ezt a megoldást.

Redox folyadékáramos akkumulátorok

A redox akkumulátorok készítéséhez vanádiumot használnak, mely elem fontos tulajdonsága, hogy többféle oxidja van. A redox akkumulátorok nagy előnye a korábbi akkumulátorkonstrukciókkal szemben az, hogy gyakorlatilag nem rendelkeznek időbeli korlátokkal: a vanádium redox akkuk bármikor leállíthatók, újraindíthatók, egészen minimális önkisülés mellett hosszan tárolhatók. Ennek köszönhetően élettartamuk folyamatos használat mellett is igen hosszú, bizonyítottan minimum 14 ezerszer tölthetők. Az elektromobilitás területén még nagyobb előnyt jelent, hogy az energiát folyadékban tárolja, ezáltal a folyadék cseréjével is tölthető.

Ennek a technológiának a hátránya, hogy nagyon drága: egy kilowattóra teljesítmény ezzel a megoldással közel háromszor annyiba kerül, mint a lítium-ionos akkumulátoroknál. Azonban a kutatók szerint, ha sikerül leküzdeni a néhány technológiai nehézségét, akkor a jövőben nagyobb teret nyerhetnek a redox akkumulátorok az elektromos járművekben.

A hibrid technológia lehet a kulcs

Az izraeli-német kutatócsoport eredményei alapján olyan nem létezik, hogy univerzálisan alkalmazható megoldás az elektromobilitásban. Azonban a meglévő technológiákat bőven lehet fejleszteni, és ezek együttes alkalmazása lehet a kulcs egy, a mainál szélesebb körű, valamint hatékonyabb energiafelhasználáshoz – írja a pv magazine.

Kiemelt Partnereink