Trend Lassan másfél évtizede készül az önvezetésre a Waymo

Lassan másfél évtizede készül az önvezetésre a Waymo

Pörge Béla | 2023.01.17 07:23

Lassan másfél évtizede készül az önvezetésre a Waymo

Fotó: Instagram/waymo

Tizennégy évvel ezelőtt, 2009. január 17-én került be a Google égisze alá az a projekt, amiből később a Waymo lett. Így tehát a születésnapját ünnepli az autonóm vezetés úttörője, aminek eredete persze korábbra nyúlik vissza.

Hirdetés

Az utóbbi időszakban valamelyest alábbhagyott az a hype, ami a 2010-es években övezte az autonóm vezetést. Arról persze szó sincs, hogy a gyártók és a fejlesztők ne dolgoznának lázasan e technológián, egyszerűen csak belátta a közvélemény, hogy egyik napról a másikra nem fogják ellepni önvezető autók az utakat. Közben ugyanakkor több városban üzemelnek már robotaxik, és az autóinkban is egyre több az autonóm funkció.

A Waymo az autonóm vezetés egyik úttörőjének számít. A Google egykori leányvállalata Phoenix és San Francisco utcáin üzemeltet autonóm taxikat a Waymo One égisze alatt, és az idén a tervek szerint már Los Angeles-ben is beindítja a szolgáltatását. Ideáig eljutni nem volt egyszerű, a cég 12 évet és dollármilliárdokat fordított egy negyedik szintű robot önvezető rendszer fejlesztésére, amely már nem igényel emberi jelenlétet, és lehetővé teszi a robotaxik, illetve a különböző típusú autonóm járművek közlekedését – 2021-re jutott el ugyanis eddig a vállalat.

A kezdetek

A Google tehát 2009. január 17-én indította be az önvezetéssel foglalkozó üzletágát, a projektet Sebastian Thrun, a Stanford Artificial Intelligence Laboratory korábbi igazgatója és Anthony Levandowski, az 510 Systems és az Anthony's Robots alapítója indította el. Az előzmény egy átalakított Toyota Prius volt, amit Levandowski a Discovery műsorában mutatott be Pribot néven.

A Google 2011-ben felvásárolta az 510 Systems és az Anthony’s Robots cégeket, ezzel még jobban magához láncolva a projektet. 2010-től kezdődően a különböző államok törvényhozói aggodalmukat fejezték ki a feltörekvő technológia szabályozásával kapcsolatban, az autonóm járművek körüli jogi szabályozása máig az egyik fő problémája az iparágnak.

A Google erősen lobbizott a vezető nélküli autókra vonatkozó törvényekért: az Egyesült Államokban 2011 júniusában elsőként Nevada törvényt fogadott el az autonóm autók üzemeltetéséről, amely 2012. március 1-jén lépett hatályba. A Google kísérleti, vezető nélküli technológiával módosított Toyota Priusának közutakon való használatát 2012 májusában engedélyezték Nevadában, ez volt az első ilyen jellegű engedély. Az első olyan út, amit autonóm módban, rendőri kíséret és biztonsági sofőr nélkül tett meg autó, szintén a Google-höz köthető, ez 2015 októberében történt meg, Texas államban.

2014 májusának végén a Google bemutatta vezető nélküli autójának új prototípusát, amelyben nem volt sem kormány, sem gázpedál, sem pedig fékpedál – a Firefly egy kísérleti autó volt, nem sorozatgyártásra szánták. 2015-ben Anthony Levandowski elhagyta a projektet, augusztustól a Hyundai Motor korábbi vezetője, John Krafcik vett át a stafétát.

Amikortól tényleg Waymo

A projekt 2016 decemberében kapta meg a ma is ismert nevét, a cég ekkor vált le a Google-ről, bár természetesen most is hozzá köthető. 2017-ben a Waymo új érzékelőket és chipeket mutatott be, amelyek előállítása olcsóbb volt elődjeinél. Ekkor új kamerákat is bemutattak, amelyek javítják a láthatóságot, és olyan ablaktörlőket is, amik a lidart tisztították meg. A Waymo házon belül kifejlesztett önvezető hardvercsomagot gyárt, ami lehetővé teszi a Waymo számára, hogy technológiáját hatékonyan integrálja a hardverbe, és a beszállítóktól való függést is csökkenti.

A Waymo mára számos komoly partnerséget alakított ki, például a Stellantis-szal, a Mercedes-Benzzel, a Jaguar Land Roverrel és a Volvóval is, csak, hogy a gyártókat említsük meg – de emellett közösségi autózást kínáló szolgáltatókkal és chipgyártókkal is együttműködik a cég.

2020-ban mutatta be a Waymo az önvezető rendszerének ötödik generációját. Az új, rövid hatótávú lidar szenzoroknak köszönhetően a rendszer a jármű közvetlen környezetét is képes jobban felmérni, segítve a sűrű városi forgalomban való manőverezést. Mindezen felül a Driver új generációja periférikus kamerákat is magába foglal, melyek csökkentik a parkoló járművek okozta holtteret, valamint segítik a teherautók megelőzését azáltal, hogy rálátnak a szembe jövő forgalomra. Emellett a rendszer olcsóbb is az elődöknél.

A 2020-as évben nyitott a haszongépjárművek felé a Waymo, ekkor kötött megállapodást a Daimlerrel. Ebben az évben indultak el először a robotaxik felügyelet nélkül Phoenixben: még abban az évben a baleseti statisztikákat is közzé tette a cég az átláthatóság jegyében. A Waymo phoenixi autói átlagosan 542 ezer kilométerenként voltak részesei kisebb baleseteknek. A kormánynál ülő biztonsági sofőrök 29 balesetet akadályoztak meg, ami azt jelenti, hogy 336 ezer kilométerenként volt szükség beavatkozásra. A cég szerint az ily módon megakadályozott balesetek sem jártak volna súlyos sérülésekkel.

A Waymo az autonóm vezetés úttörője, így a cég kapcsán érdemes feltenni a kérdést: mikor jöhet el az önvezetés? Erre egyelőre nem lehet választ adni a különböző jogi szabályozások miatt, de abban biztosak lehetünk, hogy amennyiben egyszer megvalósul a napi forgalomban a sofőrök nélküli autók tömeges használata, akkor ott a Waymo is jelen lesz.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink