Trend Közös felhőplatformmal erősít az autóipar

Közös felhőplatformmal erősít az autóipar

autopro.hu/V.M. | 2022.03.03 07:22

Közös felhőplatformmal erősít az autóipar

Fotó: BMW Press

Az autógyártók és beszállítóik sokáig csak saját használatra tervezett adatrendszerekben gondolkodtak, ez azonban mostanra megváltozott. Az iparág összefogott, hogy egy olyan közös felhőplatformot hozzon létre, amivel javítható az alkatrészellátás stabilitása, valamint könnyen nyomon követhető a különböző környezetvédelmi előírások betartása.

Hirdetés

A felhőszolgáltatásokat egyre elterjedtebben használják. A KPMG és a Bitkom Research egy 2021-es felmérése szerint például 2020-ban a német cégek 82 százaléka használt felhőszolgáltatásokat, úgy, hogy a számuk egy év alatt hat százalékkal nőtt. Ezzel egy időben nagy igény mutatkozik a vállalatokat összekapcsoló felhőplatformok iránt.

A területen az egyik legnagyobb projekt az európai Gaia-X kezdeményezés, ami nem más, mint egy felhőkoncepció. A nyilvánosságnak 2019-ben bemutatott projekt résztvevői egy közös felhőplatform-fejlesztő céget fognak létrehozni, ami akár az Amazonnal és a Microsofttal is felveheti majd a versenyt.

Összefogásban látja a megoldást az autóipar

Az autóipar Catena-X néven egy saját, de hasonló kezdeményezéssel állt elő egy olyan felhőszolgáltatás kidolgozására, amit az autóipar igényei szerint fejlesztettek ki. A projekt eredményeként születő Catena-X Autóipari Hálózat egységes sztenderdekkel fog szolgálni az adatok és információk autóipari értékláncokon belüli áramlásához. Ennek eredményeként javulhat az alkatrészellátás stabilitása, felgyorsulhatnak a visszahívások, illetve nyomon követhetővé válhat a klímacélok betartása.

A projekt 2020-ben startolt el, a 25 alapító között olyan vállalatok és tudományos szereplők vannak, mint a Volkswagen Csoport, a BMW, a Mercedes-Benz, a ZF, a Bosch, a Siemens, az SAP és a Deutsche Telekom.

„Először is, a beszállító és a gyártó közti folyamatos adatkapcsolattal az anyagáramlás hatékonyabban szervezhető meg, és a szűk keresztmetszetek korán beazonosíthatóak” – idézi Murat Akselt, a VW konszern beszerzési vezetőjét az Automotive Manufacturing Solutions. „Másodszorra, a digitalizáció segít megerősíteni azokat a folyamatokat, amik támogatják a környezetvédelmi és emberi jogi sztenderdek betartását.”

A kínálkozó előnyök ellenére sok időbe telt, mire az autóipari játékosok összefogásra, és egy közös rendszer készítésére adták fejüket. Ezt megelőzően egymást felülmúlva próbáltak minél jobb zárt rendszerű adatplatformokat fejleszteni. Mivel ezek nincsenek összekapcsolva más vállalatok rendszereivel, nem ideálisak a komplex, sokszereplős és kiterjedt ellátási láncokkal rendelkező autóipar számára.

Biztonsági háló krízis idején

A vállalati rendszerek összekapcsolása különösen jó szolgálatot tehet krízisek idején. A koronavírus-járvány, majd a most is folytatódó félvezetőhiány is rávilágított arra, hogy az ipari ellátási láncok mennyire kitettek a külső hatásoknak. A jövőben egy közös felhőrendszer biztosíthatja a kialakulóban lévő alkatrészhiányok korai észlelését, illetve az autóipar egységes reagálását.

A közös fellépés különösen hasznos lehet azokban az esetekben, mikor az autóiparnak más iparágakkal kell versenyeznie bizonyos anyagokért. Erre jó példával szolgálnak a félvezetők, melyek gyártói a technológiai óriásokat, és nem az autógyártókat tekintik a legfontosabb, prioritást élvező ügyfeleiknek.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink